فساد و بی‌توجهی به مردم از عوامل سقوط محمدرضا پهلوی بود

سادس/لرستان نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی گفت: روحیه دیکتاتوری، وابستگی کامل به بیگانگان، فساد و بی‌توجهی به مردم از عوامل سقوط محمدرضا پهلوی بود.

حجت‌الاسلام محمدرضا مبلغی بیست و ششم دی ماه در جمع خبرنگاران با اشاره به سالروز فرار شاه از ایران، اظهار کرد: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام راحل(ره) آن‌چنان سریع و دقیق اتفاق افتاد که نه شاه ایران و نه غرب فکر نمی‌کردند حکومت پهلوی به این زودی سرنگون شود.

وی افزود: یکی از عوامل مهم در سرعت پیروزی در این انقلاب، رهبری قوی حضرت امام خمینی(ره) و مقبولیت زیاد ایشان در بین مردم بود که موجب یکپارچگی آحاد ملت ایران شد.

مبلغی با بیان اینکه شاه اصولاً فرد شجاع و با جرئتی نبود و تمام اعتماد و پشتوانه خود را به قدرت‌های خارج از ایران داشت، اضافه کرد: شاه به‌دنبال اوج‌گیری نهضت انقلاب اسلامی عرصه را برای حضور خود در ایران تنگ دید و در روز ۲۶ دی‌ماه سال ۱۳۵۷ به همراه اعضای خانواده‌اش از ایران فرار کرد.

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه روحیه دیکتاتوری، وابستگی کامل به بیگانگان، فساد و بی‌توجهی به مردم از عوامل سقوط محمدرضا پهلوی بود، اظهار کرد: دولت آمریکا همواره به‌دنبال منافع خودش است و هرگاه متوجه شود منافعش به‌گونه‌ای دیگر می‌تواند تأمین شود مواضع را به سمت منافع نامشروع خود تغییر می‌دهد.

وی گفت: تاریخ نشان داده است که بدعهدی، بی‌وفایی آمریکا حتی نسبت به نزدیک‌ترین هم‌پیمانانش کاملاً مشهود است و یکی از این موارد عدم پذیرش حقارت‌بار شاه پهلوی در آمریکا پس از فرار از ایران بود.

مبلغی ادامه داد: پس از فرار شاه پهلوی، استقرار دولت موقت توسط بختیار که دست‌نشانده آمریکا بود، صورت گرفت ولی این دولت نیز نتوانست مانع فروپاشی و انهدام رژیم دیکتاتوری پهلوی شود، زیرا مطالبات مردم و امام راحل(ره) بسیار فراتر از برنامه‌های او بود که در نهایت انقلاب اسلامی عظیم ایران به پیروزی رسید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *