لزوم رفع مشکلات قانونی برای ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

سادس/همدان نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت ایجاد منابع پایدار برای رفع مشکلات شهرداری ها و دهیاری ها و مدیریت شهری تأکید کرد.

فتح‌الله توسلی در نشست معاون وزیر کشور و مدیرعامل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور با شهرداران و رؤسای شورای اسلامی شهر و تنی از دهیاران حوزه انتخابیه، اظهار کرد: امروزه افزایش نقش و مسئولیت شهرداری‌ها در اداره شهر، انتظارات و خواسته‌های شهروندان از شهرداری‌ها را افزایش داده و این ارتباطی دوسویه است. تأمین مالی کارکنان و کارگران زحمتکش این دستگاه‌ها می‌تواند کیفیت خدمات دهی به شهر و شهروندان را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهد.

وی با تأکید بر لزوم رفع مشکلات قانونی برای ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها یادآور شد: از ظرفیت‌های ملی در راستای حل مشکلات حوزه شهری و شهرداری ها استفاده شود.

توسلی خواستار نگاه ویژه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به شهرها و روستاهای حوزه انتخابیه شد و افزود: بسیاری از روستاها از داشتن ابتدایی ترین زیرساخت‌ها محروم هستند و همین نیز سبب افزایش مهاجرت به حاشیه شهرها شده است.

وی گفت: به علت نبود متولی مشخص در زمینه توسعه روستایی و سیاستی مشخص در توسعه و پیشرفت روستایی نگران هستیم که روستائیان به علت عدم حمایت روستاها را ترک کنند و به طور قطع این مهاجرت‌ها مشکلات بسیاری را در زمینه‌های مختلف چون امنیت اجتماعی، حاشیه نشینی، بیکاری و … به همراه خواهد داشت.

توسلی با بیان اینکه روستاها عامل تولید هستند، تصریح کرد: همواره تلاش می‌شود روستائیان با حمایت‌های مختلف به اشکال گوناگون از جمله اشتغال خُردخانگی، پرداخت تسهیلات، امهال و تمدید اقساط تسهیلات و … در روستاهای خود ماندگار شوند اما مشخص نبودن متولی توسعه روستایی مشکلات بسیاری در رابطه با توسعه روستایی ایجاد کرده است.

وی تأکید کرد: خوشبخانه امروز امکانات مختلف و زیرساخت های لازم در اکثریت روستاها وجود دارد اما باید امکانات را در توسعه بیش از پیش روستاها ارتقاء داد و نباید دستگاه های خدمات رسان برای خدمات رسانی به هر روستا نگرش انتفاعی داشته باشند.

توسلی همچنین با تأکید بر رفع مشکلات شهرداری های کوچک، حمایت از دهیاری‌ها و توسعه حمل و نقل عمومی شهری گفت: ارائه آموزش‌های کاربردی به شهرداران و دهیاران و کارکنان شهرداری ها و به روزرسانی دانش شغلی آنها ضروری است.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز در ادامه گفت: از شهرداری ها، دهیاری ها و شوراها انتظار داریم در کنار کمک های دولتی به فراهم کردن زمینه مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاران در اجرای پروژه ها و ایجاد و تقویت زیرساخت ها هم توجه کنند و همواره به ایده های جدید و خلاقانه هم توجه کرده و به آنها میدان دهند.

مهدی سلیمی بیان کرد: با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی شاهد احیای برخی از احکام مرتبط با شهرداری ها و دهیاری ها هستیم که فضا را برای اقدامات شهرداری ها و دهیاری آماده تر خواهد کرد.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین با بیان اینکه نگاه ما نگاه ویژه به روستاهاست، گفت: روستاها محور توسعه ما هستند و نگاه ویژه ای به روستاهای مولد و کارآفرین خواهیم داشت چراکه اگر به روستاها توجه شود تاحدودی جلوی مهاجرت ها گرفته می شود و مشکلات ناشی از حاشیه نشینی در اطراف شهرها کاهش می یابد.

وی درباره پیگیری ویژه مطالبات و مشکلات شهرداران و دهیاران خبر داد و گفت: کمک های مالی ویژه در قالب ماده ۵۸ به شهرها و روستاها، تجهیز ماشین آلات به صورت مشارکتی و رایگان، توجه ویژه برای مدیریت پسماندهای شهری و روستایی و سهمیه قیر با هماهنگی نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس کمک های لازم صورت گرفته و خواهد گرفت.

در این دیدار شهرداران مناطق حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ، رؤسای شورای اسلامی شهر و چند تنی از دهیاران مسائل و مشکلات مربوط به بخش های مدیریت شهری و روستایی نظیر، درآمدهای پایدار شهرداری ها و دهیاری ها، مدیریت پسماندهای شهری و روستایی، حمل و نقل عمومی، توسعه فضای سبز شهری و روستایی، ماشین آلات و. … توسط حاضران مطرح شد.

به گزارش سادس و به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی، در پایان این دیدار، شهرداری لالجین، با اهدای سفال لالجین به رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور مراتب قدردانی برای توجه ویژه به شهرها را ابراز کردند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *