حفظ جمعیت قرقاول با برنامه‌های حمایتی محیط زیست مازندران

سادس/مازندران فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران، گفت: طبق بررسی میدانی روند جمعیتی قرقاول با برنامه حمایتی محیط‌زیست رو به رشد است و در سال‌های اخیراین گونه پرندگان کمیاب بومی روند تعادلی جمعیتی خود را حفظ کردند.

قرقاول گونه وحشی و بومی جنگل‌های مازندران مدت‌ها است که طعمه شکارچیان متخلف می‌شود هرچند بهانه ایجاد تعادل در محیط‌زیست مجوز شکار داده می‌شود، اما با افزایش شکار غیر مجاز به‌نظر می‌رسد اگر به همین صورت پیش برود، خطرات بیشتری جمعیت این گونه جانوری را تهدید می‌کند و ممکن است تا مرز انقراض نیز پیش برود.

مسلم آهنگری در گفت‌وگو با سادس در پاسخ به شایعات فضای مجازی درباره انقراض گونه قرقاول در مازندران، اظهار کرد: جمعیت قرقاول در استان نسبتاً خوب است، البته این‌ گونه زمانی در خطر انقراض بود اما در حال حاضر این پرنده در خطر انقراض جدی قرار ندارد.

وی گفت: بررسی میدانی روند جمعیتی قرقاول با برنامه حمایتی محیط‌زیست رو به رشد است و در سال‌های اخیراین گونه پرندگان کمیاب بومی روند تعادلی جمعیتی خود را حفظ کردند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران درباره جایگاه زیستی این پرنده(قرقاول) گفت: به لحاظ زیستگاه نیز در شرایط خوبی به سر می‌برند و در املاک شخصی و مناطق آزاد هم مشاهده شده‌اند و به لحاظ جوجه آوری نیز مشکلی وجود ندارد.

آهنگری با بیان اینکه مکان زندگی قرقاول‌ها عموما در بیشه‌ها است افزود: این پرندگان بین دشت و کوهستان زندگی می‌کنند و در شبه جزیره میانکاله نیز زیست کرده و جایگاه خوبی برای زندگی آنها است و در مناطق دشت هم پراکنده هستند.

وی مهم‌ترین زیستگاه‌های قرقاول مازندران را شبه جزیره میانکاله، کیاسر، لفور، بندپی، چلاو و هزارجریب اعلام کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *