آخرین وضعیت ثبت سند ورزش زورخانه‌ای به نام آذربایجان

آخرین وضعیت ثبت سند ورزش زورخانه‌ای به نام آذربایجان

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای درباره آخرین وضعیت سند فرهنگ پهلوانی، بازی‌های سنتی زورخانه‌ای، ورزش و کشتی به نام کشور جمهوری آذربایجان، توضیح داد.

به گزارش سادس، ‌ مهرعلی باران چشمه در مراسم تجلیل از ورزشکاران جوانمرد داخلی و بین‌المللی که در حمایت از مردم مظلوم فلسطین مقابل ورزشکاران صهیونیستی از مبارزه امتناع کردند، اظهار کرد: این ورزشکاران در عرصه قهرمانی و پهلوانی جزء برجستگان هستند و از مدالی اثرگذار و هدایا و جوایز گذشتند تا نشان دهند برای احقاق حق مظلوم، همراه مردم فلسطین هستند.

وی درباره ثبت پرونده فرهنگ پهلوانی، بازی‌های سنتی زورخانه‌ای، ورزش و کشتی به نام کشور آذربایجان در سازمان جهانی یونسکو، اظهار کرد: در سال ۹۱ آیین ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی به نام ایران ثبت یونسکو شده است و سند آن در دفتر ما قرار دارد اما در سال جاری کشور آذربایجان عنوان فرهنگ پهلوانی و جوانمردی را ثبت کرد در حالی که ما از قبل به متولیان امر که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بود اعلام کردیم اما آقایان گفتند جای نگرانی نیست ولی متاسفانه این کار انجام شد.

وی افزود: طی یک نامه سرگشاده به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیز وزارت ورزش و یونسکو نیز اعلام کردیم که این اتفاق باید پیگیری شود و مانع از آن شد.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای با اشاره به اینکه آذربایجان فاقد حتی یک زورخانه است و یک مرشد و یک مربی و داور دارد که آن را نیز ما تربیت کردیم وسایل آن‌ها نیز اهدایی از سوی ایران است، عنوان کرد: این تجهیزات از سوی فدراسیون بین المللی چند سال پیش به آنها اهدا شد و هویتی در این بخش ندارند. از این بابت متاسف هستیم که یونسکو بدون بررسی چنین اقدامی انجام داده است در حالی که ما در کشور خود بیش از ۹۰۰ زورخانه داریم و دوره ها و مسابقات را برگزار می‌کنیم.

باران چشمه با تاکید بر اینکه به دنبال آن هستیم که سند فرهنگ پهلوانی، بازی‌های سنتی زورخانه‌ای، ورزش و کشتی به نام کشور آذربایجان در سازمان جهانی یونسکو ثبت نشود، گفت: در تلاش هستیم با همکاری وزارت ورزش و وزارت امور خارجه مسئله را پیگیری ‌کنیم تا چنین اتفاقی رخ ندهد.

وی ادامه داد: تاکنون پاسخی از سوی یونسکو اعلام نشده است و وزارت ورزش نیز نامه بلندبالایی به نماینده یونسکو در ایران ارائه کرده است و حدود ۲ ماه فرصت داریم. پیگیر هستیم و امیدواریم به نتیجه دلخواه برسیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *