آبخیزداری، راهی برای کنترل خسارات سیل

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با تاکید براینکه کارکرد آبخیزداری استحصال و ذخیره آب نیست، اظهار کرد: آبخیزداری با کنترل حرکت سیل خسارت و آسیب‌های ناشی از آن را کاهش می‌دهد و درصورت تخصیص اعتبارات مناسب، عملیات آبخیزداری در استان تهران تکمیل خواهد شد.

به گزارش سادس، سیل رخدادی است که تلفات جانی و مالی بسیاری همراه دارد. در روزهای اخیر نیز بارندگی‌هایی در کشور رخ داد که برخی استان‌ها از سوی سازمان هواشناسی هشدار وقوع سیل و آبگرفتگی معابر دریافت کردند. اگرچه پدیده سیل و بارش‌های سیل‌آسا قابل پیشگیری نیست اما حداقل با انجام اقداماتی همچون آبخیزداری می‌توان موجب کاهش و کنترل آسیب‌ و خسارات سیل شود.اجرای عملیات آبخیزداری با کارکردهایی که دارد، می‌تواند تهدید سیل را به فرصت تبدیل کند.در زمان وقوع سیل سازه‌های آبخیزداری ضربه سیل را کنترل می‌کنند تا با سرعت کمی در حوزه حرکت کند. به گفته معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران هنگامی که سیل با شدت سرازیر می‌شود و در مدت زمان اندک و شدت زیاد تخلیه می‌شود حوضه‌های آبخیزداری موجب تاخیر در حرکت جریان سیل و  نفوذ آب در سطح زمین می‌شود که سطح آب‌های زیرزمینی افزایش می‌یابد.

بیشتربخوانید:

محمد فرامرز در  گفت و گو با سادس درباره کارکرد آبخیزداری در کنترل سیل اظهار کرد:آبخیزداری وظیفه نگهداری، استحصال، ذخیره و تامین آب را برعهده ندارد. هنگامی که سیل با شدت سرازیر می‌شود و در مدت زمان اندک و شدت زیاد تخلیه می‌شود حوضه‌های آبخیزداری موجب تاخیر در حرکت جریان سیل و نفوذ آب درون زمین می‌شود تا سطح آب‌های زیرزمینی افزایش می‌یابد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ضمن تاکید بر اینکه آبخیزداری بر کاهش خسارات سیل تاثیر بسیاری دارد، درباره اعتبارات در نظر گرفته شده برای طرح آبخیزداری گفت: برای فعالیت‌های آبخیزداری از چند محل اعتبارات مصوب شده است که حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبارات ملی وجود دارد که مراحل تشریفات مناقصه انجام و تعدادی پیمانکار نیز مشخص شده و باقی موارد نیز در حال انجام است.

وی ادامه داد: موافقت‌نامه‌ای به ارزش حدود ۲۱ میلیارد تومان با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران مبادله شده است و در طول هفته جاری نیز موافقنامه‌ای ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی از محل اعتبارات استانی، طبق ماده ۱۷ قانون مدیریت بحران با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران مبادله می‌شود بنابراین در مجموع اعتبارات استانی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری به ۳۱.۴۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. 

فرامرز افزود: اعتبارات مربوط به آبخیزداری در ستاد پیشگیری و مدیریت بحران مصوب شده است که هنوز منجر به مبادله موافقت‌نامه نشده است. در صورت مبادله موافقت‌نامه اعتبارات آبخیزداری به‌صورت چشمگیری رشد خواهد کرد.

وی به دیگر منابع تامین اعتبارات برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان تهران اشاره کرد و گفت: اعتباراتی به میزان ۷۵ میلیارد تومان از محل سفر رییس جمهوری به شهرستان‌های استان تهران تصویب شد اما تاکنون تخصیصی از این محل داده نشده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تاکید کرد: خوشبختانه در سال جاری اعتبارات استانی برای اجرای طرح آبخیزداری رشد چشمگیری داشته است و با ادامه همین شرایط نیز برنامه‌های آبخیزداری تهران طی ۱۰ سال می‌تواند به سرانجام برسد.

وی افزود: تاکنون نزدیک به ۷۵ درصد از اقدامات آبخیزداری انجام شده است بنابراین با وجود بارندگی‌ها اتفاق ناگواری نخواهد افتاد اما به‌طور کلی سیل با دور بازگشت‌های بالا اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌توان گفت که سیل اتفاق نمی‌افتد اما می‌توان با آبخیزداری خسارات ناشی از سیل را کاهش داد.

فرامرز در پایان با اشاره به بارندگی‌های اخیر تاکید کرد:طی سال جاری نیز بارندگی‌های زیادی در منطقه شمیرانات اتفاق افتاد اما سیل و مخاطرات و آسیب‌های آن در مناطقی همچون شمیرانات، سد لتیان و… رخ نداد بنابراین می‌توان گفت که اگر اقدامات و سازه‌های آبخیزداری وجود نداشته باشد، آسیبی که سیل وارد می‌کند، بسیار زیاد خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *