قاسم‌پور: محورهای مطرح شده توسط رهبری سیاست‌گذاری در حوزه زنان را متحول خواهد کرد

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی ضمن برشمردن محورهایی که رهبری در دیدار با زنان مطرح کردند، گفت: هر کدام از این محورها می‌تواند ریل سیاست‌گذاری در حوزه زنان را تغییر دهد و در صورت توجه دست‌اندرکاران موجب تحولات جدی در عرصه زنان شود.

به گزارش سادس، فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده که نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را نیز بر عهده دارد، با اشاره به دیدار امروز چهارشنبه (۱۴ دی‌ماه) رهبری با جمعی از زنان فرهیخته و فعال کشور در رشته توئیتی در صفحه شخصی توئیترش نوشت:

«امروز در دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با جمعی از زنان حضور داشتم. پیش‌تر نیز این جلسه برگزار شده بود اما در سال‌های اخیر به علل مختلف برگزاری آن به تعویق افتاده بود که خوشبختانه امسال و با کمترشدن موج کرونا، این جلسه نیز برقرار شد.

طبق روال، پس از صحبت تعدادی از زنان، رهبر معظم انقلاب به نکاتی راهبردی اشاره داشتند که این نکات، می‌تواند در مسیر حرکت فعالان زن بسیار مؤثر باشد. «استفاده از زنان فرهیخته، دانشمند، فرزانه و مجرب در رده‌های گوناگون تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور»، توجه به نقش خانه‌داری و تأکید بر این‌که «خانه‌داری به معنی خانه‌نشینی و پرهیز از تدریس، مجاهدت و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نیست بلکه یعنی زن هر کار دیگری که ذیل اصالت خانه‌داری امکان و به آن علاقه داشت، بتواند انجام دهد»، تأکید بر این‌که «ضعف حجاب، کار درستی نیست اما موجب نمی‌شود آن فرد را از دایره دین و انقلاب خارج بدانیم»، تجلیل از ایستادگی زن‌ها در مقابل تلاش‌های فراوان در قضایای اخیر علیه حجاب و فراخوان‌ها، نگاه مبتنی بر برتری سرمایه به انسان در غرب و سوء استفاده اساسی غرب از زن در «عرصه کار» و «نگاه لذت‌جویانه به زن» در مقابل نگاه قرآن و اسلام به زن، رویش انبوه زنان فرهیخته به موجب انقلاب اسلامی و نهایتاً تأکید بر ضرورت حمایت قانونی برای مقابله با ظلم به زن در خانواده برخی از محورهای اصلی این سخنرانی مهم بودند.

محورهایی که هر کدام از آن‌ها می‌تواند ریل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه زنان را تغییر دهد و در صورت توجه و اهتمام دست‌اندرکاران موجب تحولات جدی در عرصه زنان شود.

رهبر انقلاب پیش از این هم در سال‌های گذشته و به فراخور، اندیشه بلند انقلاب اسلامی در حوزه زنان را ترسیم کرده بودند و این بار در ادامه، مسیر را برای فعالان این عرصه شفاف‌تر ساختند. ظرفیت عظیم زنان که به مدد انقلاب اسلامی در عرصه‌های پژوهشی، دانشگاهی، ورزشی و… فعال شده و به ظهور رسیده، امروز قابلیت این را دارد که در رده‌های گوناگون تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور وارد شود و ثمرات خود را به جامعه برساند. ضمن آن‌که این زن فرهیخته، نقش‌های خانه‌داری و مادری را ارج نهاده و با اولویت و اهمیت این نقش‌ها و با تنظیم زیست خود با ایفای این نقش‌ها به تکالیف و علایق سیاسی و اجتماعی خود می‌رسد. نگاه اسلام به زن، نگاهی انسانی و در تخالف با کالاانگاری و سوءاستفاده از زن است و اسلام ضمن تأکید بر اهمیت خانواده، مخالف جدی ظلم به زن در این نهاد است.

من و سایر دست‌اندرکاران این عرصه بایستی این محورها را مدنظر و توجه قرار دهیم و برای جامه عمل پوشاندن به ‌آن‌ها اقدام کنیم؛ که اگر این محورها به اقدام منجر شود، قطعاً ثمرات آن را در عرصه زنان و خانواده شاهد خواهیم بود.»

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *