سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در بابل

سادس/مازندران معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل، گفت: در بررسی‌های انجام ‌شده در شهرستان بابل سرطان پستان بیشترین شیوع در مبتلایان به سرطان را دارد و سرطان‌های معده، روده بزرگ، پوست و پروستات به ترتیب شایع هستند.

به گزارش سادس، حسین جلاهی،اظهار کرد: یکی از شاخص‌های مهم دستیابی به اهداف بیماری‌های غیر واگیر (NCD) بر اساس سند ملی پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها(۱۴۰۴-۱۳۹۵) کاهش مرگ‌ومیر ناشی از آن است.

وی افزود: بر همین اساس اجرای برنامه پیشگیری و کنترل چهار بیماری دیابت، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های مزمن تنفسی با پیشگیری و کنترل عوامل خطر مشترک بیماری‌های غیر واگیر مانند کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب، مصرف الکل و دخانیات بر اساس دستورالعمل ایران در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل، تصریح کرد: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بابل با جمعیت ۵۱۹ هزار و ۵۴ نفر (۳۲۶ هزار و۶۸۷  نفر جمعیت بالای ۳۰ سال)، به‌رغم دوره اپیدمی کرونا از اواخر سال ۱۳۹۸، شاخص شناسایی دیابت به حدود ۱۳ درصد (با میانگین کشوری حدود ۱۴ درصد) و شاخص شناسایی فشارخون بالا به حدود ۲۱ درصد (با میانگین کشوری حدود ۳۲ درصد) افزایش‌یافته است.

 این مسئول با اشاره به اینکه مرگ و میر نسبی ناشی از بیماری‌های غیرواگیر به کل موارد مرگ و میر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بابل از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ که با کاهش حدود ۱۰ درصدی همراه بوده است، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های گسترده در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر است.

جلاهی یکی از مهم‌ترین ارکان پیشگیری از NCD ، خود مراقبتی در تمام سنین و آموزش افراد سالم و بیمار جهت دریافت خدمات ارائه ‌شده از مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت است، یادآور شد: بر این اساس برنامه‌ریزی در هر سه سطح پیشگیری با آموزش خود مراقبتی و بیماریابی و کنترل مطلوب جهت پیشگیری از عوارض حاد و مزمن این بیماری‌ها با تشخیص و مراقبت به‌موقع توسط تیم سلامت متشکل از پزشک، ناظر، مراقب سلامت و بهورز انجام می‌شود.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل، افزود: در ۶ ماه نخست امسال این مراقبت‌ها به حدود ۷۳ درصد در بیماران دیابتی و ۸۸ درصد در بیماران با فشارخون بالا ارتقا داده شد.

این مسئول با تاکید براینکه از هر فرصتی مانند مناسبت‌های بهداشتی و مذهبی، تریبون نماز جمعه، آموزش‌های برون بخشی تا آموزش‌های چهره به چهره جهت خود مراقبتی و غربالگری بهره ‌برداری شد، خاطرنشان کرد: با تلاش برای ثبت سرطان‌ها از آزمایشگاه‌های پاتولوژی دولتی و خصوصی زیر پوشش این دانشگاه به‌صورت آنلاین در سامانه سیمای سرطان، نظام ثبت مبتنی بر جمعیت سرطان ارتقا داده‌شده است.

جلاهی، افزود: تشخیص زودهنگام سرطان‌ها با آموزش و پیگیری به‌موقع در دستور کار قرار دارد، به‌نحوی‌که مرگ‌ومیر ناشی از سرطان از سال ۱۳۹۵ از حدود ۱۹ درصد به حدود ۱۴ درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش‌یافته است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل، گفت: در بررسی‌های انجام ‌شده در شهرستان بابل سرطان پستان بیشترین شیوع در مبتلایان به سرطان را دارد و سرطان‌های معده، روده بزرگ، پوست و پروستات به ترتیب شایع هستند.

این مسئول با بیان اینکه برای کاهش آمار بالای مبتلایان به بیماری سرطان، نیازمند اقدامات پیشــگیرانه و شناســایی عوامل خطــر مرتبط، غربالگری، تشــخیص زودرس، درمان، اطلاع‌رسانی و آموزش است، اظهار کرد: برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی که در حال حاضر در تعدادی از دانشگاه‌ها به‌طور آزمایشی درحال اجرا است در صورت شروع در کشور، در این دانشگاه آمادگی لازم برای اجرای این برنامه وجود دارد.

 جلاهی مهم‌ترین عوامل خطر ایجادکننده بیماری‌های غیر واگیر، تغذیه نامناسب، کم‌تحرکی، مصرف دخانیات، چاقی، فشارخون بالا، دیابت و اختلالات چربی خون دانست و ادامه داد: تمام موارد ریشه در الگوی نامناسب زندگی دارند بطوریکه با شیوه و سبک زندگی سالم می‌توان شیوع بیماری‌های غیرواگیر را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *