مدرسه، فرم کوچک شده دانشگاه نیست/تهیه نظامواره شایستگی‌های عمومی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه تلقی ایرانیان از زمان ورود آموزش نوین به کشور این بوده که مدرسه کوچک شده دانشگاه است، هنوز هم که هنوز است «کتاب» را به عنوان محتوای آموزشی می شناسیم و کسی به «برنامه درسی» توجه ندارد گفت: این کلیشه که در آموزش عمومی باید همان اتفاقی بیفتد که در دانشگاه در جریان است، ما را با مشکل مواجه می کند و باید تا حد امکان تغییر کند.

به گزارش سادس، حجت‌الاسلام لطیفی در میزگرد بررسی موانع و الزامات تحول مدرسه از منظر معلمان با بیان اینکه در سنوات و دوره‌های گذشته تمام تلاش‌ها در سازمان پژوهش معطوف به این بوده است که از منظر معلم و دانش آموز به محتوای آموزشی بنگرند گفت: هرچند در مقاطعی از زمان به علت مشکلات اعتباری و سایر موارد از این سیاست مهم دور مانده‌ایم. افتخارمان این است که کسانی در سازمان پژوهش کار کرده اند که نیروی کف مدرسه بوده‌اند و از فضای آموزش و مدرسه دور نبوده‌اند.

وی افزود: باید به این سوال ها پاسخ دهیم که مدرسه چیست و برای چیست؟ هدف از آموزش عمومی چیست؟ مدرسه یک هدف دوسطحی دارد، سطح اول آماده کردن هر دانش آموزی برای داشتن یک زندگی سالم و طی مسیر به سمت سعادت و کمال در جامعه امروزی است. برای تامین چنین هدفی باید به کسب شایستگی‌های عمومی، صلاحیت‌ها، مهارتها و خلق و خوها توجه داشته باشیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه یک وجه دیگر مدرسه وجه نیمه تخصصی آن و آماده کردن دانش آموز برای عرصه ادامه تحصیل در بزرگسالی و یا ورود به بازار کار است اظهار کرد: با یک چالش قدیمی مواجه ایم. تلقی ایرانیان از زمان ورود آموزش نوین به کشور این بوده که مدرسه کوچک شده دانشگاه است. هنوز هم که هنوز است «کتاب» را به عنوان محتوای آموزشی می شناسیم و کسی به «برنامه درسی» توجه ندارد. این کلیشه که در آموزش عمومی باید همان اتفاقی بیفتد که در دانشگاه در جریان است، ما را با مشکل مواجه می‌کند و باید تا حد امکان تغییر کند.

لطیفی ادامه داد: نظامواره شایستگی‌های مشترک دوره آموزش عمومی را آماده کردیم و هر زمان که فرایند اعتباربخشی داخلی‌اش طی شود فراخوان عمومی داده و برای تولیدات مدرسه‌ای اعلام آمادگی می کنیم. ما باید دست مدرسه را پر کنیم.

وی با اشاره به اینکه سه ماموریت در سازمان پژوهش تعریف کرده و برآنها تمرکز کرده‌ایم اظهار کرد: طرحواره‌ای آماده شده و نظرمان این است که در عملیاتی کردن اهداف و برنامه‌ها به این سه رکن مهم توجه کنیم؛  نخست آنکه به صورت بسیار شفاف و دقیق به مدرسه بگوییم که اسناد تحولی در هر دوره چه انتظاراتی از او دارد و دانش‌آموزان را باید به کجا برساند؟.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: دوم آنکه مواد، محتوا و منابعی که می‌تواند دست معلم و مدرسه را پر کند در اختیار مدرسه بگذاریم که بخشی را باید خود سازمان تولید کند و برای بخش دیگر باید تنظیم گری کند تا دیگران تولید کنند.

لطیفی اضافه کرد: رکن سوم این است که نظام خدمات پشتیبانی برای مدرسه تعریف کرده و به آن عمل کنیم.

وی با بیان اینکه تمرکز ما بر این است که این سه جنس کار را از منظر مدرسه اجرا کنیم گفت: انتظار داریم با توجه به مجموعه مقدورات و محدودیت‌ها، همکاران فرهنگی به کمک بیایند و اجازه بدهند سازمان نیز رشد کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *