عودت بخشی از یارانه‌ سوخت به شهرداری کلانشهرها با ایجاد شرایط کاهش مصرف سوخت

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: اگر شهرداری‌ کلانشهرها تلاش کنند مصرف سوخت را کاهش دهند، می شود بخشی از یارانه‌ای که دولت بابت سوخت ارزان به مردم می‌دهد، به شهرداری‌ها عودت داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد آقامیری در گفت و گو با سادس، درباره تلاش شهرداری در جهت کاهش مصرف سوخت در تهران گفت: با احداث و تکمیل ۲۳ تقاطع غیرهمسطح در تهران دسترسی مردم تسهیل شده و به تبع آن، مصرف سوخت، ترافیک و آلودگی هوا کاهش می‌یابد. پیشتر، زمانی که مقرر شد، بزرگراه‌های مهم شهر را احداث یا اصلاح کنند، مردم دسترسی‌هایی به برخی مراکز شهر داشتند که البته باید مسیرهای زیادی را طی می کردند، اما از زمانی که بزرگراه‌ها ایجاد شد، برخی دسترسی‌ها هم قطع یا دشوار شد.

 
وی افزود: بر اساس بررسی‌ها، دسترسی شهروندان، بیش از ۷۰۰ کیلومتر در ۹۸ تقاطع تهران دورتر شده که این مسافت بیشتر، سبب افزایش مصرف بنزین، افزایش آلودگی هوا، ذرات معلق و… نیز می‌شود. بر همین اساس شهرداری تهران اقدامات مختلفی را در حوزه عمرانی آغاز کرده است؛ یکی از اقدامات مهم شهرداری در دوره جدید، اصلاح تقاطع‌ها و به سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه تمام است.

وی ادامه داد: رفت و آمد و تحمیل مسیرهای اضافه به مردم باید کمتر شود که به تبع آن، ترافیک، آلودگی هوا و مصرف سوخت هم کاهش پیدا می‌کند.

آقا میری در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح این تقاطع‌ها سبب افزایش خودرو محوری در تهران خواهد شد یا خیر؟، گفت: احداث و تکمیل تقاطع‌ها، ربطی به افزایش خودرو محوری ندارد. با افتتاح ۲۳ پروژه‌ احداث و تکمیل تقاطع‌ها، نباید این برداشت شود که خودرو محوری افزایش پیدا می‌کند. چرا که نباید راه مردم را سد کرده یا مردم را مجبور کنیم تا مسافت زیادی طی کنند. اتفاقا هیچ یک از این پروژه‌ها در مرکز شهر نیست و از مرکز شهر فاصله دارد و تکمیل این پروژه‌های عمرانی، دسترسی مردم به مقاصد شهری را تسهیل خواهد کرد.

وی با اشاره به کاهش مصرف سوخت در تهران همزمان با افتتاح و احداث پروژه‌های تقاطعی افزود: تبصره ماده ۱۲ در بحث کاهش آلایندگی و مصرف سوخت است. شهرداری تهران تلاش می‌کند تا با انجام پروژه‌های منجر به مدیریت مصرف سوخت، یارانه‌هایی برای توسعه شهر بگیرد و با وزارت نفت هم در این خصوص صحبت‌هایی شده است که بابت کاهش مصرف سوخت، امتیازهایی گرفته شود.

وی تاکید کرد: اگر شهرداری‌ کلان شهرها تلاش کنند مصرف سوخت را کاهش دهند، بخشی از یارانه‌ای که دولت بابت سوخت ارزان به مردم می‌دهد، به شهرداری‌ها عودت می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *