«سیاه تنگرس» چیست؟

سادس/لرستان یک کارشناس ارشد گیاهان دارویی گفت: سیاه تنگرس، گیاهی درختچه‌ای است که در درمان بیماری‌های مختلفی مانند دیابت، چربی خون، پروستات و … کاربرد دارد.

سعیده امیری، در گفت‌وگو با سادس، اظهار کرد: گیاه سیاه تنگرس با نام علمی Rhamnus persica یکی از گیاهان خوراکی خودرو و متعلق به خانواده عناب است.

وی ادامه داد: گیاه سیاه تنگرس بصورت درختچه‌ای پرخار است که تا ارتفاع سه متر می‌رسد و دارای شاخه‌های متناوب و جوان کرکدار خاکستری رنگ است که در حالت مسن شده گیاه به رنگ زرد، قهوه‌ای، قهوه‌ای خاکستری و خاکستری در می‌آیند.

امیری با اشاره به اینکه از این گیاه در درمان دیابت استفاده می‌شود، عنوان کرد: دیابت نوع یک هنوز درمان قطعی ندارد بنابراین از این گیاه برای درمان دیابت نوع دو استفاده می‌شود، باید بدانید که این نوع دیابت به نوع زندگی کردن و نوع غذایی که می‌خورید بستگی دارد و زمینه وراثت چندان اهمیتی در این نوع دیابت ندارد.

وی ادامه داد: این گیاه بیابانی می‌تواند برای درمان چربی خون شما مفید باشد و کلسترول موجود در خون را تا حدود بسیار زیادی کاهش می‌دهد و شما را از بیماری‌های وابسته به چربی خون مصون می‌کند.

امیری بیان کرد: پروستات یکی از بیماری‌هایی است که سالانه افراد بسیار زیادی را درگیر می‌کند، باید بدانید که می‌توانید با مصرف گیاه تنگرس به کاهش التهابات پروستات کمک و از عوارض بعدی آن جلوگیری کنید.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی با اشاره به کاربرد این گیاه در درمان سنگ کلیه، تصریح کرد: سنگ کلیه با توجه به عوامل متعددی ایجاد می‌شود که شامل آب مصرفی، محیط زندگی و نوع خوابیدن است و باید بدانید که کلیه‌ها یکی‌از مهم‌ترین ساختارهای بدن انسان است و بدون آن‌ها نمی‌توانید مواد سمی و اضافی را از بدن خارج کنید، اگر کلیه شما سنگ ساز بوده بهتر است از گیاه تنگرس استفاده کنید تا به سرعت سنگ آن را از بین ببرید.

وی افزود: این گیاه می‌تواند به عنوان مسکن عمل کرده و بسیاری از دردهای مفصلی و موضعی را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *