مذاکرات از کانال‌هایی در جریان است/ مسوولان واکنشی متناسب به چین دادند

سادس/سمنان نماینده سمنان، مهدیشهر و سرخه و عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس با اشاره به بیانیه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و چین در پایان سفر رئیس‌جمهور شی به عربستان معتقد است که مسوولان جمهوری اسلامی واکنشی متناسب دادند.

عباس گلرو در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به سوابق کاری دو دهه‌ای خود در وزارت خارجه اظهار کرد: صدور بیانیه مشترک در پایان سفر روسای جمهوری و سران به کشورهای مختلف یک واقعیت مرسوم است.
وی با بیان اینکه کشورهای عربی در همه نشست های خود در طول این سال‌ها همواره این ادعاهای واهی را تکرار کردند افزود: مسوولان جمهوری اسلامی نیز در همه این سال‌ها همواره به ادعای واهی آنها واکنس متناسب داده است.
وی با بیان اینکه انتظار می‌رفت که چین در این بخش ملاحظه بیشتری داشت افزود: بدیهی‌ست که این بیانیه مشترک به معنای اینکه چین با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در این موارد توافق کرده ؛نیست.
وقایع اخیر به معنای تغییر موضع چین نیست

نماینده سمنان، مهدیشهر و سرخه در پاسخ به پرسشی در ارتباط با عدم واکنش متناسب مجلس و دولت در این بخش گفت: به نظر من هم دولت و هم مجلس در این موضوع، واکنش متناسب و تندی از خود نشان دادند. هم ناخرسندی جمهوری اسلامی اعلام شد و هم سفیر چین فراخوانده شد.

وی با بیان اینکه وقایع اخیر به معنای تغییر موضع چین نیست ادامه داد: کشور چین در بسیاری از حوزه ها با امریکای لاتین، افریقا، اروپا و همچنین اتحادیه کشورهای عرب و شورای همکاری خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران و…قرارداد دارد.
گلرو با بیان اینکه اتفاقات اخیر به معنای این نیست که چین از جمهوری اسلامی به سمت سعودی‌ها تغییر موضع داده است گفت: هم موقعیت استراتژیک و موقعیت خاص جغرافیایی و هم وزن و جایگاه جمهوری اسلامی در حوزه انرژی و منابع و…به هیچ عنوان قابل مقایسه با عربستان نیست. ضمن اینکه سند ۲۵ ساله همکاری چین و جمهوری اسلامی نشان از روابط ویژه ما با چین دارد.
عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس با اشاره به واکنش صریح رئیس جمهور به این موضوع در دیدار با معاون نخست وزیر چین گفت: چینی‌ها بعد از مسائل اخیر به سرعت یک مسوول ارشد را به ایران فرستادند و رئیس جمهوری نیز صراحتا ناخرسندی جمهوری اسلامی را اعلام کرد لذا دولت واکنش متناسبی به موضوع نشان داده است.

وی خاطرنشان کرد: در سیاست خارجی نباید اگر موضوع منفی هم به وجود آمد، آنقدر بر آن تمرکز کرد که فرصت های پیش رو را از دست بدهیم. البته این به معنای عدم واکنش متناسب نیست کما اینکه مسوولان کشور در این مسائل با جدیت واکنش متناسب از خود نشان دادند.

هم مجلس و هم دولت خادم مردم‌اند

گلرو در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در ارتباط با عدم واکنش مناسب نمایندگان در برخی موضوعات کشور گفت: هم مجلس و هم دولت هر دو نماینده و خادم مردم‌اند.
وی از مجلس یازدهم به عنوان مجلسی عملگرا و کارکردگرایانه نام برد و افزود: هیات رئیسه و بسیاری از همکاران ما در مجلس در موضوعات مختلف واکنش نشان دادند. ضمن اینکه هم مجلس و هم دولت هر دو نماینده و وکیل مردمند لذا همکاری این دو با همدیگر ضروری است.

نماینده سمنان، مهدیشهر و سرخه با اشاره به جدیت مجلس در دفاع از حقوق مردم تصریح کرد: همانطور که دیدید مجلس در یک هفته دو وزیر دولت را فراخواند و به هر دو کارت زرد داد. وجود وزرای در صف استیضاح و سوولات متعدد از وزرا و…همه و همه گویای پویایی این مجلس و دفاع از حقوق مردم است.

وی با بیان اینکه نمایندگان حرف مردم را می‌زنند خاطرنشان کرد: بسیاری از همکاران ما با حذف ارز ترجیحی مخالف بودند و برای همین نیز حذف آن را مشروط پذیرفتند و حذف را منوط به ایجاد زیرساخت های لازم برای بحث کالابرگ‌ها و…کردند اما علی‌رغم وعده مسوولان دولت بعدها کاشف به عمل آمد که این زیرساخت هنوز ایجاد نشده و برای همین در حوزه اقتصادی و تورم کشور با مشکلاتی روبرو شد.
امریکا در مذاکرات “بازی درآورد”

وی ادامه داد: من معتقدم که مجلس صدای مردم بوده و از حقوق مردم کوتاه نیامده است.

مذاکرات از کانال‌هایی در جریان است/ مسوولان واکنشی متناسب به چین دادند
عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس در پاسخ به پرسشی در ارتباط با مذاکرات احیای برجام نیز اظهار کرد: امریکایی‌ها در بحث مذاکرات “بازی درآوردند”. متاسفانه بعد از وقایع اخیر در کشور اروپایی‌ها به شیوه دیگری عمل کردند و امریکایی‌ها نیز به آنچه مدعی بودند عمل نکردند.ضمن اینکه لابی‌های منطقه‌ای، عربی، صهیونیستی و..همه تلاش خود را برای “هوا کردن” مذاکرات به کار بردند.
این نماینده مردم با بیان اینکه از ابتدا نیز من معتقد بودم که بایدن رئیس جمهوری نیست که بتوان با آن به توافق رسید افزود: برای رسیدن به توافق نیازمند یک رئیس جمهور هوشیار است که بتواند شجاعانه تصمیم بگیرد، چیزی که از همان اول مشخص بود که “بایدن” فاقد آن است.
هنوز هم مذاکرات از کانال‌هایی در جریان است

وی با بیان اینکه هنوز از رسیدن به توافق ناامید نیستم گفت: هنوز هم مذاکرات از کانال‌هایی نظیر قطر و عمان در جریان است. ضمن اینکه باید تحولات اخیر در انتخابات امریکا را نیز باید مد نظر داشت.
دکتر گلرو با بیان اینکه دولت همه چیز را به مذاکرات گره نزده افزود: گسترش ارتباطات اقتصادی، افزایش سطح ارتباطات اقتصادی با روسیه، سند ۲۵ ساله با چین، توسعه روابط با برخی کشورها در افریقا و امریکای لاتین و ارائه طرحی برای تهاتر برخی کالاها در مناسبات اقتصادی با برخی از این کشورها و…همه و همه گویای این است که دولت در تلاش برای حل مشکلات اقتصادی است. ضمن اینکه در حال حاضر در فروش نفت و وصول پول آن با مشکلی مواجه نیست.
وی با بیان اینکه ما در یک جنگ نابرابر هستیم گفت: بدیهی است که باید به گونه ای عمل کرد که هم  به اصول نظام و کشور توجه جدی کرد و هم منافع ملی را حفظ کنیم.
نماینده سمنان، مهدیشهر و سرخه با اشاره به تلاش‌های خود برای رفع مشکلات مردم حوزه انتخابیه به نیازهای مردم در بخش سلامت گفت: در شهرستان مهدیشهر مهمترین فعالیت ما در این بخش بر تسریع در افتتاح بیمارستان جدید و تجهیز آن متمرکز بوده است.

این عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس از تامین ۵ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز این بیمارستان خبر داد و گفت: درخواست یک دستگاه سی تی اسکن با اعتباری ۱۰ میلیارد تومان که موافقت آن هم اخذ شده از دیگر اقدامات در این بخش بوده است. ضمن اینکه برای راه دسترسی نیز همه توان خود را بکار گرفتیم که همه مسوولان را پای کار بیاوریم.
دکتر گلرو همچنین از خرید دستگاه رادیوتراپی و دستگاه های مورد نیاز برای بیماران سرطانی در سمنان و اخذ اعتبار ۱.۵ میلیارد تومانی برای درمانگاه سرخه خبر داد و افزود: زمینی در جوار این درمانگاه نیز آماده شده و موافقت توسعه درمانگاه نیز اخذ شده است. ضمن اینکه برای تجهیز درمانگاه نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی از توجه به روستاهای سه شهرستان سمنان، مهدیشهر و سرخه به عنوان یکی از مهمترین سیاست های خود نام برد و گفت: گازکشی به روستاها یکی از مهمترین برنامه های من در این سه سال بوده است.

جذب اعتبار بیش از ۵۰۰میلیارد تومانی برای گازرسانی به روستاهای ۳ شهرستان

وی از اخذ اعتبار ۵۰۰تا ۶۰۰ میلیارد تومانی برای گازکشی در سه محور این مناطق به عنوان یکی از مهمترین کارهای عمرانی استان در این چند سال نام برد و اظهار کرد: یکی از این محورها، محور بالادست سرخه و روستاهای این منطقه تا دیج و امامزاده عبدالله بوده که کار در حال انجام است و انشالله تا تابستان شاهد روشن شدن شعله های گاز در روستاهای این محور خواهیم بود.
گلرو از محور چاشم تا خطیرکوه به عنوان دیگر محور گازرسانی مهم در شهرستان مهدیشهر نام برد و تصریح کرد: در حال حاضر لوله کشی تا چاشم انجام شده و پروژه فعال است. ضمن اینکه محور سوم نیز در منطقه پیشکوه که در برگیرنده ۱۶ روستا است نیز در مناطق منتهی به سد فینسک در حال پیگری و اجرا است و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن اخذ شده است.

نماینده سمنان با بیان اینکه گازرسانی به روستاهای کم جمعیت و دور با دشورای بیشتری انجام می شود گفت: وزارت نفت در گازرسانی به روستاها اولویت های خاص خود را دارد و برخی از این روستاها در تطابق با آن اولویت ها نبود اما پیگیری های مستمر منتج به این مهم شد که موافقت اجرای پروژه اخذ شود.

وی از گاز رسانی به روستاها به عنوان یک کار مهم یاد و اضافه کرد: در حال حاضر در شهرستان سمنان تنها یک روستای فاقد گاز و در مهدیشهر تنها ۹ و در شهرستان سرخه نیز تنها ۶ روستای فاقد گاز وجود دارد.

وی از تلاش برای برخورداری روستاهای سه شهرستان حوزه انتخابیه از اینترنت به عنوان یک کار ماندگار نام برد و گفت: با پیگیری های مستمر، ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای پوشش اینترنت در روستاهای این مناطق هزینه شده و بسیاری از روستاها از این نعمت بهره‌مند شدند.

خدمات در سه حوزه راه، ریل و فرودگاه

نماینده سمنان، مهدیشهر و سرخه با اشاره به پیگیری های خود در حوزه های راه، ریل و فرودگاه خاطرنشان کرد: اخذ مجوز مرز هوایی برای فرودگاه سمنان و اخذ اعتبار برای ساخت مخزن سوخت یک کار ماندگار در این بخش بوده است.
وی از موافقت ۳۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات فرودگاهی خبر داد و گفت: اعتبار دیگری برای ساخت و تکمیل ساختمان های فرودگاه اخذ شد و برای مخزن سوخت نیز یک اعتبار ۵ میلیارد تومانی از وزیر وقت اخذ شد.
گلرو از اخذ موافقت برای برقراری پروازها به نجف خبر داد و گفت: برای اخذ مجوز پرواز به دمشق نیز درخواست های لازم را دادیم و امید داریم که در آینده امکان پرواز مستقیم به حج نیز در فرودگاه سمنان فراهم شود.

وی همچنین از برقراری قطار سمنان مشهد به عنوان یک نیاز محقق شده مردم نام برد و اضافه کرد: البته این مهم با همکاری دیگر نمایندگان استان فراهم شد. همچنین در حال حاضر به دنبال راه اندازی قطار مستقیم از سمنان به تهران هستیم.

وی از شتاب‌دهی به پروژه جاده سمنان فیروزکوه در سال های اخیر خبر داد و افزود: انتظار می رود که با پیگیری های مسوولان این پروژه مهم تا سال آینده تکمیل شود.

اتمام مطالعات قطب دامپروری مهدیشهر

نماینده سمنان، مهدیشهر و سرخه از تلاش برای تکمیل محور سمنان، کیاسر و ساری خبر داد و گفت: محور شهمیرزاد- دوآب محور دیگری است که پیگیر اجرایی شدن آن هستیم که مطالعات آن نیز انجام شده است.
وی از تلاش برای فعال سازی واحدهای راکد به عنوان یکی از برنامه های خود در حوزه صنعت نام برد و گفت: خوشبختانه استاندار و مسوولان استانی نیز در این بخش برنامه های خوبی داشتند که همین برنامه ها به فعال سازی بسیاری از واحدهای راکد انجامیده است.

گلرو از قطب دامپروری مهدیشهر به عنوان یک پروژه مهم دیگر نام برد و گفت: طرح مطالعاتی این پروژه مهم با تلاش جهاددانشگاهی استان سمنان انجام شده و امیدواریم با اخذ اعتبار در دور بعدی سفر رئیس جمهور زمینه برای تحول بیشتر در این بخش فراهم شود.

این نماینده مردم ادامه داد: پروژه قطب دامپروری مهدیشهر می تواند در بخش دامپروری استان تحول جدی ایجاد کند. البته مهدیشهر همواره به عنوان یک قطب مهم در این بخش فراهم بوده است.
وی از رفع معضل کم‌آبی به عنوان یکی از مطالبات مردم نام برد و خاطرنشان کرد: در همین ارتباط علاوه بر فعال سازی پروژه سد فینسک و پیگیری انتقال آب، در شهرستان سرخه نیز برای افزایش دبی آب از پروژه انتقال آب تلاش شده که با عملی شدن آن تقریبا این شهرستان دیگر در بحث آب شرب مشکل جدی نخواهد داشت.

گلرو از اخذ ۲۰ میلیارد تومان خسارت سیل برای سه شهرستان سمنان ،مهدیشهر و سرخه خبر داد و گفت: شهرستان سرخه خسارت بیشتری در این بخش دیده بود که ۶ میلیارد تومان برای جبران این خسارت ها تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه وزیر نیرو معتقد است که مشکل استان، کم آبی است ادامه داد: اخیرا در دیدار وزیر نیاز جدی استان به آب مطرح و ایشان ضمن پذیرفتن این مهم قول مساعد داده که برای حل معضل کم آبی تلاش بیشتری کند که امیدواریم در دور دوم سفر برای حل اساسی این مشکل اقدام جدی تری انجام شود.

برنامه‌های سه شهرستان برای دور دوم سفر رئیس‌جمهور

وی از تلاش برای احصا نیازهای سه شهرستان در آستانه سفر دور جدید رییس جمهور به استان خبر داد و گفت: در همین راستا با فرمانداران سه شهرستان ،برنامه‌های هر سه شهرستان برای دور دوم سفر رئیس‌جمهور احصا شده است.
این نماینده مردم از دیدار با معاون اجرایی رییس جمهور خبر داد و اظهار کرد: قرار است که برنامه های پیشنهادی را آماده و برای طرح در سفر دوم ارائه دهیم.
وی از تلاش برای رفع کاستی های سفر اول خبر داد و افزود: خوشبختانه در دور اول سفرها منابع خوبی برای استان و از جمله سه شهرستان حوزه انتخابیه جذب شد و سمنان از استان های موفق در این بخش بوده که کارنامه خوبی در دور اول سفرهای استانی داشته است.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *