فعالیت‌های آبخیزداری باید در قالب برنامه‌های توسعه هفتم و هشتم به پایان برسد

سادس/مرکزی رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ریاست جمهوری و وزیر جهادکشاورزی مقرر کردند سالانه ۱۰ میلیون هکتار فعالیت آبخیزداری در سطح کشور صورت گیرد و در قالب برنامه هفتم و هشتم توسعه کشور باید فعالیت های آبخیزداری به اتمام برسد.

عباسعلی نوبخت، عصر روز گذشته، ۲۱ آذر در جریان سفر به شهرستان شازند اظهار کرد: ۱۲۵ میلیون هکتار از سطح کشور در معرض فرسایش آبی است و باید تحت اقدامات آبخیزداری قرار گیرد که از این میزان ۹۲ میلیون هکتار باقی مانده و مطالعات ۳۹ میلیون هکتار انجام و بخشی از آن اجرایی شده است.

وی افزود: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و شرایط اقلیمی آن به گونه ای است که بر دولت واجب شده فعالیت های آبخیزداری را با مقیاس بزرگتری انجام دهد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: اگر قرار باشد سالی یک میلیون هکتار آبخیزداری در کشور انجام شود حدودا ۹۲ سال زمان نیاز است تا به اهداف آبخیزداری دست پیدا کنیم به همین سبب ریاست جمهوری و وزیر جهادکشاورزی مقرر کردند سالانه ۱۰ میلیون هکتار فعالیت آبخیزداری در سطح کشور صورت گیرد، بر این اساس فعالیت های آبخیزداری در قالب برنامه های هفتم و هشتم توسعه کشور باید به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه این سفر نوزدهمین سفر استانی بنده است، اضافه کرد: خوشبختانه در استان مرکزی عملکرد خوبی در حوزه آبخیزداری انجام شده و با مشارکت مردم در حال دستیابی به اهداف سازمانی هستیم و امیدواریم بتوان این کارها را در سطح کشور توسعه دهیم.

نوبخت در خصوص شهرستان شازند افزود: منابع طبیعی در حوزه جلوگیری از سیل و در حوزه فرسایش، وظایفی دارد و ایجاد بند و سد خاکی  جزو وظایف این سازمان نیست.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه مردم با حداقل خسارت باید حداکثر بهره مندی را ببرند تاکید کرد: طبیعت متعلق به مردم است و باید برای حفظ آن کوشا باشند، هرچه پوشش مرتعی غنی تر باشد سطح ایستایی افزایش می‌یابد و باغات در حال احیا و مردم در حوزه کشاورزی دچار مشکل نمی شوند.

وی افزود: ظرفیت قانونی تحت عنوان “بند ب” ماده ۲۹ وجود دارد که این ظرفیت اجازه می دهد در قالب طرح های موجود در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برای حفظ و احیا و توسعه و ارتقاء کمی و کیفی پوشش گیاهی، مدیریت طرح ها به مردم واگذار شود.

محمود احمدی بیغش، نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: از دولت قول گرفته‌ایم که تا پایان امسال ۵ میلیارد تومان در راستای آبخیزداری و تقویت رشد مرتع به این شهرستان مساعدت و کمک مالی صورت گیرد و سال آینده ۲۰ میلیارد به این ۵ میلیارد اضافه شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *