سوال از وزیر اقتصاد و بهداشت/حذف موانع وام ازدواج

بررسی سوالات نمایندگان از وزیر بهداشت و اقتصاد/ حذف موانع پرداخت وام ازدواج و تسهیلات فرزندآوری/ اصلاح لایحه موافقتنامه همکاری اقتصادی دولت های ساحلی خزر و… از مهمترین موضوعات خبری جلسات علنی امروز (سه شنبه) پانزدهم آذر ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش سادس، جلسه علنی  مجلس به ریاست علی نیکزاد برگزار شد و بررسی سوالات نمایندگان از وزرای اقتصاد و بهداشت،‌ ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح دوفوریتی الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت،‌ رسیدگی به طرح اصلاح یک ماده از قانون مدیریت خدمات کشوری و… در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

 در ابتدای این جلسه،‌ علی نیکزاد پس از رای گیری در خصوص برگزاری جلسه علنی نوبت دوم امروز مجلس از ساعت ۱۴ تا ۱۷ اعلام کرد که با موافقت نمایندگان جلسات علنی امروز مجلس در دو نوبت صبح و عصر برگزار می شود.

سوال از وزیر اقتصاد و بهداشت/حذف موانع وام ازدواج

نایب رئیس مجلس که اداره جلسه علنی را بر عهده داشت در نطق پیش از دستور خود در آستانه ۱۶ آذرماه؛ روز دانشجو با بیان اینکه جنبش دانشجویی ما ذاتا یک جنبش ضد استعماری برای مقابله با استکبار جهانی به ویژه آمریکای جهانخوار است، یادآور شد: دشمن در دو ماه گذشته با تمام توان وارد میدان شد، نفوذی ها و مهره های چندساله خود را لو داد و مفتضحانه متحمل شکستی همه جانبه شد. بصیرت و عدم همراهی مردم با این تروریست های شناسنامه دار و بی اعتنایی مردم به تبلیغات امپراطوری دروغ و جنایت رسانه ای وظیفه ما مسئولان را چند برابر کرده است.

پاسخگویی وزرای اقتصاد و بهداشت به نمایندگان

نمایندگان در جریان جلسه علنی نوبت صبح امروز بررسی سوالات روح الله ایزدخواه نماینده تهران و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر اموراقتصادی و دارایی و سوال فتح‌الله توسلی نماینده بهار و کبودرآهنگ و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در دستورکار قرار دادند که درنهایت پاسخ های وزیر اقتصاد برای نمایندگان قانع کننده بود اما وزیر بهداشت از مجلس کارت زرد گرفت.

ناطقین مجلس

جمیری: ریشه اعتراض فاصله گرفتن مسئولان از سیبل حق در عمل است

توصیه‌های یک نماینده درباره جبران ضعف‌های مدیریتی کشور

انصاری: نخبگان کشور نگذارند امید برای پیشرفت علمی کشور دچار اختلال شود

انتقاد نماینده چناران در مجلس از روند انتصابات در دولت

مرادیان: وزارت جهاد کشاورزی برای رفع مشکلات کشاورزان چاره اندیشی کند

***

در جریان بررسی تقاضای دو فوریت طرح اصلاح ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، نمایندگان با رسیدگی به این طرح با قید یک فوریت موافقت کردند.

سوال از وزیر اقتصاد و بهداشت/حذف موانع وام ازدواج

امروز همچنین نمایندگان جزییات طرح دوفوریتی الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را تصویب کردند که براساس آن موانع پرداخت وام ازدواج و تسهیلات فرزندآوری برداشته می‌شود.

در جریان جلسه علنی نوبت عصر هم گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی درمورد طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری را بررسی و با اصلاحات اعمال شده در آن به منظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت شد.

بر این اساس نمایندگان رسیدگی به دعاوی مطالبه خسارت را در صلاحیت دادگاه عمومی قلمداد کرده لیکن در مواردی که مطالبه خسارت ناشی از تخلف در اجرای وظایف قانونی و اختصاصی یا ترک فعل از انجام وظایف مذکور از سوی واحدهای دولتی یا دستگاه های مذکور و مأمورین واحدها و دستگاههای یادشده باشد، موضوع در دیوان عدالت اداری دنبال خواهد شد.

در ادامه جلسه نوبت عصر، در جریان رسیدگی به لایحه موافقتنامه همکاری اقتصادی و تجاری بین دولت های ساحلی خزر اعاده شده از شورای نگهبان با اعمال اصلاحاتی عبارتی در این لایحه موافقت کردند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

آصفری: ردیف خاصی در بودجه برای بازنشستگی پیش از موعد معلولان لحاظ شود

انتقاد نوروزی از عملکرد رئیس صندوق توسعه ملی

نماینده اردبیل: دست بنیاد شهید خالی است

فلاحی: قوه قضاییه با عاملین اصلی تحریک جوانان برخورد کند

محمودی: مشکلات معلولان حل شود

محمدیاری: برخی داوطلبان کنکور دهه هشتادی از انتخاب رشته محروم شده اند

نماینده سروستان: سخت‌گیری‌ها در ساخت مسکن زیاد است

انتقاد نماینده لاهیجان از خارج کردن برنج از لیست محصولات استراتژیک

نماینده محلات: مردم قادر به تهیه گوشت کیلویی ۲۶۰ و ۲۸۰ هزار تومان نیستند

نماینده تاکستان: وزارت کشاورزی با خرید تضمینی کشمش با قیمت ۵۰ هزار تومان موافقت کند

صباغیان: چرا قانون استفاده از معلولان در دستگاه ها و سازمان ها اجرا نمی‌شود؟

حیدری: مصوبات بودجه‌ای ۱۴۰۱ به بودجه سال آتی منتقل شود

اوسطی: دولت لایحه امنیت شغلی دهیاران را به مجلس ارائه کند

کریمی: چرا قانون خرید تضمینی برنج و مرکبات به درستی اجرا نمی شود

***

تذکرات کتبی نمایندگان مجلس خطاب به مسئولین اجرایی کشور نیز توسط یک عضو هیات رئیسه مجلس قرائت شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *