۱۰۰ میلیارد برای تصفیه پساب پتروشیمی خرم‌آباد هزینه شده است

سادس/لرستان رئیس سازمان محیط‌زیست کشور و معاون رئیس‌جمهور گفت: ۱۰۰ میلیارد برای تصفیه پساب پتروشیمی خرم‌آباد هزینه شده است.

علی سلاجقه در حاشیه سفر به لرستان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به آنچه که در مجموعه پتروشیمی خرم‌آباد و مجموعه تصفیه‌خانه زندان مرکزی دیدم، دستاوردها از دید محیط زیستی فوق‌العاده ارزشمند بود که این نشان از شعور و درک بالای مردم این منطقه است، چون مردم خو گرفته‌اند با طبیعت و خلق و خویی که از طبیعت پاک، زیبا و کوهستانی گرفته‌اند در تمام زندگی آن‌ها نیز رسوخ کرده است.

وی تصریح کرد: کار بسیار بی‌نظیر در پتروشیمی رخ داده است، در منطقه‌ای که تماماً اراضی کشاورزی است یک مجموعه پتروشیمی وجود دارد که در فرهنگ‌سازی محیط‌زیست و پسماند و تفکیک از مبدأ به‌خوبی کار کرده است.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: برای تصفیه‌خانه و پساب آنجا ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و در بازدید از این واحد چیزی در بُعد خلاف محیط‌زیست نیافتم بلکه در بُعد مسئولیت‌های اجتماعی خوب عمل شده است و این‌گونه صنایع الگو باید بیشتر به مردم معرفی شود.

سلاجقه اضافه کرد: پروژه تصفیه‌خانه زندان مرکزی خرم‌آباد نیز با توجه به شیب عمومی که به سمت شهر و روستاهای پایین‌دست دارد مردم مطالبه‌گر منابع آب و خاک بودند و بوی مشمئزکننده فاضلاب مردم را اذیت می‌کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر تصفیه‌خانه این زندان با تصفیه روزانه ۴۰۰ مترمکعب در روز افتتاح شد و این دستاورد خوبی است، نمونه‌برداری آب خروجی توسط همکاران در مجموعه محیط‌زیست لرستان نشان می‌دهد خوشبختانه آنیون و کاتیون پساب زیر حد استاندارد است.

رئیس سازمان محیط‌زیست کشور با اشاره به واگذاری ۵ هزار معدن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزود: لیست تمام این معادن را خواسته‌ایم و به معادنی که در مناطق چهارگانه محیط‌زیست واقع شده‌اند مجوز زیست‌محیطی داده نمی‌شود، مگر اینکه معدن راهبردی و مورد نیاز باشد که بازهم با رعایت مسائل زیست‌محیطی و با گزارش ارزیابی زیست‌محیطی باید فعالیت کند.

سلاجقه ادامه داد: در این راستا مشکل ماده ۲۴ این قانون در خصوص معادن خارج از مناطق چهارگانه بوده که اصلاحیه این قانون را به مجلس داده‌ایم تا هرکجا تشخیص داده شود معادن به‌عنوان آلاینده محسوب می‌شوند سازمان محیط‌زیست بتواند ورود کند و تکالیف خود را انجام دهد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *