وظایف «قرارگاه سرعت» پلیس راهور چیست؟

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ توضیحاتی را درباره فعالیت قرارگاه سرعت در این پلیس ارائه کرد.

به گزارش سادس، سرهنگ محمد رازقی با اشاره به دلایل سرعت غیرمجاز در بزرگراه‌های پایتخت گفت: بررسی‌های صورت گرفته در قرارگاه سرعت پلیس راهور تهران بزرگ نشان‌ می‌دهد که بزرگراه‌های خلوت عمدتا دارای بیشترین تخلفات مربوط به سرعت غیرمجاز هستند. بزرگراه‌هایی مانند شهید خرازی و شهید همدانی در بخش غربی تهران را می‌توان از این دست بزرگراه‌ها دانست.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل رانندگان برای سرعت غیرمجاز، خلوت بودن معابر است، گفت:‌ علت دیگری هم که از سوی این دسته از رانندگان مطرح می‌شود زودتر رسیدن به مقصد است. وقتی از رانندگان درباره علت تصادف آن‌ها سوال می‌شود، بسیاری از آن‌ها زودتر رسیدن به مقصد را به عنوان علت تصادف ذکر می‌کنند. شاید در نگاه اول بالارفتن سرعت در زود رسیدن به مقصد تاثیر داشته باشد اما اگر یک مسافت ۱۰۰ کیلومتری را در نظر بگیریم و سرعت مجاز راه ۹۵ کیلومتر باشد، راننده‌ای که با سرعت ۱۱۰ کیلومتر حرکت می‌کند، تنها حدود شش دقیقه زودتر به مقصد می‌رسد. این موضوع اصلا ارزش رانندگی با سرعت غیرمجاز و پذیرش خطر تصادف را ندارد.

رازقی با اشاره به تفاوت سرعت‌های مجاز در محورهای گوناگون گفت: به طورکلی می‌توان گفت که با توجه به شیبی که شهر تهران وجود دارد، سقف سرعت مجاز در اکثر بزرگراه‌های شمالی – جنوبی ۸۰ کیلومتر بر ساعت است. مسیرهای شرقی – غربی نیز سرعت‌های مختص خود را دارند. همه بزرگراه‌ها سرعت های یکسانی ندارند و حداکثر سرعت مجاز در آنها متفاوت است که با تابلوهای مخصوص نشان داده می‌شود.

هدف از تشکیل قرارگاه سرعت چیست؟

رازقی در ادامه با اشاره به تشکیل قرارگاه سرعت در پلیس راهور تهران بزرگ و هدف از ایجاد آن نیز اظهارکرد: بر اساس قانون سرعت غیرمجاز یکی از خطوط قرمز پلیس راهنمایی و رانندگی است و بیشترین آمار برخورد و اعمال قانون نیز درباره همین موضوع است. سرعت غیر مجاز تا ۳۰ کیلومتر جریمه ۶۰ هزار تومانی دارد. با افزایش تخلف از سرعت ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت مبلغ جریمه به ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده و نمره منفی نیز برای راننده متخلف ثبت می‌شود.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: اگر راننده‌ای با سرعت ۵۰ کیلومتر بالاتر از حدمجاز رانندگی کند علاوه بر اعمال قانون ۲۰۰ هزارتومان جریمه می‌شود و نمره منفی نیز برای وی ثبت می‌شود و راننده موظف است در کلاس‌های آموزشی قرارگاه سرعت که در پلیس راهور تهران بزرگ تشکیل می‌شود شرکت کند.

رازقی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد با اشاره به رویکرد این قرارگاه گفت: در این کلاس‌ها از راننده تعهدی مبنی بر عدم تکرار این تخلف حادثه‌ساز و خطرآفرین اخذ می‌شود. ارتکاب این تخلف و تردد با این سرعت خطرآفرین است و می‌تواند برای خود راننده و دیگران خطرناک باشد. خوشبختانه با بازخوردی که از اجرای ین طرح گرفته‌ایم اکثر افرادی که در این کلاس‌های آموزشی شرکت کرده‌اند دیگر مرتکب این نوع تخلف نشده‌اند.

وی با اشاره به فرآیند اجرای این طرح اظهارکرد: در این طرح از ابتدای هر روز با استفاده از سامانه‌هایی که در اختیار داریم همه معابر را رصد کرده و سرعت‌های بالای ۵۰ کیلومتر از حد مجاز را احصاء می‌کنیم. برای مثال سرعت مجاز در بزرگراه همت ۹۰ کیومتر است و راننده‌ای که با سرعت۱۴۰ کیلومتر در این بزرگراه حرکت کند، ۵۰ کیلومتر بالاتر از  حد مجاز سرعت رانندگی کرده‌است. هدف از تشکیل قرارگاه سرعت در پلیس راهور تهران بزرگ نیز برخورد و کاهش تخلفات و سرعت‌های غیر مجاز این چنینی است که رانندگان انجام مرتکب می‌شوند. افرادی که در این کلاس ها شرکت می‌کنند و عواقب کار خود را می‌بینند معمولا دیگر مرتکب تخلفات سرعت نمی‌شوند.

رازقی تاکید کرد: برای راننده همان روز پیامکی ارسال می‌شود و فرد مورد نظر به پلیس راهور تهران بزرگ احضار می‌شود. .این افراد باید در این کلاس‌ها شرکت کند و تعهدی مبنی بر عدم تکرار این تخلف حادثه ساز بدهد. اگر کسی در این کلاس‌ها شرکت نکند بر اساس دستور قضایی در سامانه برای این راننده شکایت منع خدمات ثبت خواهد شد.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به فصل سرما و وجود بارندگی‌ها و لغزندگی معابر گفت:‌در این ایام  اصطکاک سطح راه با لاستیک کاهش پیدا می‌کند و راننده باید سرعت خود را کنترل کند. در این معابر باید راننده با سرعت مطمئنه، مقرره و مجاز حرکت کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *