ضرورت جابجایی لاگون های جمع آوری فاضلاب در بجنورد

سادس/خراسان شمالی مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد بر جابجایی لاگون های جمع آوری فاضلاب انسانی در بجنورد تاکید کرد.

محمد خالقی در گفت و گو با سادس، اظهار کرد: لاگون های جمع آوری فاضلاب شهر بجنورد در سال ۷۵ ساخته شده اند اما در آن زمان این لاگون ها در محل فعلی به صورت موقت احداث شد و باید جابجا می شدند.

وی تاکید کرد: در حقیقت در آن زمان، مکان‌یابی این لاگون ها به درستی انجام نشد و یکی از ایراداتی که در آن ها وجود دارد آن است که شیب آن ها به سمت رودخانه باباامان است.

خالقی با اشاره به اینکه در دیواره لاگون ها طی سال گذشته ترک ایجاد شده بود، گفت: با اعلام زنگ خطر و با مشارکت دستگاه هایی همچون شهرداری و شرکت آب و فاضلاب مشکل حل شد و در حال حاضر جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

وی افزود: اما مشکلی که در این میان وجود دارد این است که مدیریت لاگون ها بر عهده هیچ دستگاهی نیست و هیچ دستگاهی مسئولیتی در ارتباط با لاگون ها ندارند.

این مسئول توضیح داد: شرکت آب و فاضلاب مسئول جمع آوری فاضلاب انسانی و شهرداری مسئول جمع آوری آب های سطحی است که به خارج شهر منتقل کند اما وظیفه ای در ارتباط با لاگون ها ندارند.

وی تصریح کرد: شاید یکی از دلایلی که سبب شده تا این لاگون ها تاکنون جابجا نشوند این است که هیچ دستگاهی هیچ مسئولیتی در ارتباط با آن ها ندارد.

مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد در ارتباط با تانکرهای حمل فاضلاب و انتقال آن به لاگون ها نیز بیان کرد: در گذشته تعدادی از تانکرها، فاضلاب را خارج از لاگون ها تخلیه کردند که آن ها شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی  گفت: اما در حال حاضر تمامی آن ها توجیه هستند و فاضلاب در داخل لاگون ها تخلیه می شود.

به گفته خالقی ۳۰ تا ۳۵ دستگاه تانکر در بجنورد فاضلاب ها را به لاگون ها جابجا می کنند.

به گزارش سادس، لاگون ها حوضچه هایی هستند که برای دریافت، نگهداری و تصفیه­ ی فاضلاب برای مدت زمانی از پیش تعیین شده طراحی می شوند. در صورت لزوم، آن ها با خاک رس یا یک آستر مصنوعی پوشانده شده اند تا از نشت آن ها به آب های زیرزمینی جلوگیری شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *