کمبود سوله بحران در ۳ منطقه تهران/ در حوادث بزرگ نمی‌توان مردم را در سوله‌ها اسکان داد

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از کمبود سوله‌های مدیریت بحران در مناطق ۱، ۳ و ۷ شهرداری تهران خبر داد.

به گزارش سادس، علی نصیری در جریان بازدید خبرنگاران از تعدادی از سوله‌های مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه بهره‌برداری از سوله‌های مدیریت بحران یکی از اقدامات خوب مدیریت شهری است، گفت: در این سوله‌ها نگاه غیرمتمرکزی به بحران‌ها وجود دارد. همچنین در ساخت این اماکن از کشورهای پیشرفته دنیا الگو گرفته شده است.

نصیری با بیان این‌که در همه جای دنیا امکان دارد که پس از حادثه مردم در محله خود گرفتار شوند، تصریح کرد: این اقدامات برای آن است که مردم بتوانند به صورت محلی برنامه و تجهیزاتی داشته باشند البته با این وجود باید برای ساعات اولیه وقوع حوادث تجهیزات برسد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: مدیریت بحران سه نوع پایگاه یا سوله دارد پایگاه‌هایی ویژه هستند که در هر منطقه شهرداری یکی از آنها داریم در کنار این پایگاه‌ها، پایگاه‌های دیگری برای پشتیبانی وجود دارد که عمده آنها از همین نوع است. پنج پایگاه نیز به عنوان معین فعالیت می‌کنند که این‌ها پیشتاز بوده و در صورت نیاز به سایر استان‌ها می‌رسند. در واقع اینها پیش‌بینی‌های خوبی است که انجام شده است.

وی ادامه داد: سوله‌ها شامل چند قسمت از جمله سالن چند منظوره، سالن نگهداری اقلام و غیره است. همچنین سالن جلسات را در این مکان‌ها داریم که برای برگزاری جلسات بحران از آن استفاده می‌شود و برخی هماهنگی‌های حوزه مدیریت بحران در این محل انجام می‌شود.

پیش‌بینی پد هوایی و دکل‌های خود ایستا در سوله‌های مدیریت بحران

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: در کنار برخی از این سوله‌ها پد هوایی وجود دارد. این موضوع نیز مورد توجه است که کسی نمی‌تواند زمان زلزله را پیش‌بینی کند بر همین اساس دکل‌های خود ایستا را ایجاد کردیم که از تعداد برنامه‌ریزی شده ۳۰ درصد آنها تامین شده است.

نصیری با بیان این‌که گنجایش این سوله‌ها ۲۸ هزار نفر است، گفت: وظیفه ما، اسکان تمام مردم نیست و در واقع  کمک به ارگان‌های امدادی است. باید به این مساله اشاره کرد که ممکن است اسکان اضطراری در صورت لزوم برای میلیون ها نفر انجام شود و در سوله ها نمی‌توان این اسکان انجام داد. همچنین برای حوادث انسان ساز کوچک می‌توان از این سوله‌ها برای اسکان استفاده کرد، اما در زلزله بالاتر از شش ریشتر نمی‌توان افراد را در این سوله‌ها اسکان داد.

وی درباره نگهداری موادغذایی در برخی از سوله‌های مدیریت بحران نیز گفت:‌ درباره اقلام موجود در سوله‌ها لیستی استاندارد وجود دارد که ما مطابق آن نیز عمل می‌کنیم، ما اصلا زیر ساخت انبار مواد غذایی نداریم. شاید یک زمانی و در دوره‌های قبل شاید فروشگاه شهروند اقدام به انبار مواد غذایی برای بحران می‌کرد، چنین اقدامی در این دوره انجام نشده است. در هر صورت الان مطمئن هستم که چنین چیزی نیست که مواد غذایی نگهداری کنیم و ما هرچه که سوله‌ها را بازدید کردیم انبار مواد غذایی در آن ندیدیم.

نصیری اظهار کرد: طبق قانون دپوی مواد غذایی از وظایف جمعیت هلال احمر است آنها ۴۶ هزار متر انبار دارند که بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته، یک ماهه و سه ماهه را در مواقع مورد نیاز توزیع می‌کند. (در این زمینه بیشتر بخوانید)

کمترین سوله‌های بحران در کدام مناطق است؟

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان این‌که ۳۸ ناحیه شهرداری ما فاقد سوله‌های مدیریت بحران است، تصریح کرد: ما ۱۲۳ ناحیه در شهرداری داریم که برخی از این نواحی دو یا سه سوله داشته و برخی نواحی سوله ندارد البته فقیرترین مناطق ما در این زمینه مناطق ۱، ۳ و ۷ هستند.

به گفته نصیری در حال حاضر تجهیز یک سوله حدود ۴۵ میلیارد و تجهیزات داخل آن حدود ۱۵ میلیارد اعتنبار نیاز دارد.

وی همچنین با بیان اینکه ما هیچ‌گاه ادعای تجهیز سوله نکرده‌ایم،   در خصوص سوله‌هایی که دست افراد غیر است گفت: در دوره‌های مدیریت شهری تدابیری شده است که البته این موضوع را قضاوت نمی‌کنیم. ما سازمانی مانند سازمان ورزش شهرداری تهران را  داریم که الان ۵۲ سوله در مدیریت این سازمان است. البته همین فردا صبح هم در این خصوص جلسه داریم و دستور کتبی شهردار نیز در خصوص انتقال مدیریت این سوله‌ها موجود است من نمی‌توانم قول دهم همه سوله‌ها رفع تصرف شوند اما می‌توانم قول دهم که همه این موارد را پیگیری می‌کنیم.

نصیری با بیان اینکه برخی از سوله‌های مدیریت بحران برای زلزله بیش از هفت ریشتر آماده شده‌اند، گفت: هزینه‌ها برای این پایگاه‌ها ۳۰ درصد گران‌تر از سایر سوله‌هاست.

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در پایان اظهار کرد: چندی پیش جلسه شورای عالی مدیریت بحران با حضور ریاست جمهوری برگزار شد که مصوب شد در بازه زمانی چهار ساله ۳۸ سوله که در تهران کم است ساخته شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *