۵۱۰ هزار نوزاد در سه ماهه نخست سال غربالگری شنوایی شدند

سادس/قم معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور، گفت: در سه ماهه نخست امسال ۵۱۰ هزار نوزاد غربالگری شنوایی شدند که از این تعداد ۱۴۱۰ نوزاد مشکل شنوایی داشتند و برای بررسی‌های بیشتر ارجاع شدند.

یکشنبه بیست و دوم آبان ماه، طی جلسه‌ای، افروز صفاری‌فرد معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور بیات کرد: در سال ۱۴۰۰ پوشش غربالگری شنوایی ۹۲ درصد بود؛ به آن معنا که برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوزاد غربالگری انجام شد. ۹۲ درصد موالید زنده را پوشش دادیم و از این تعداد، حدود سه هزار مورد اختلال شنوایی شناسایی شد که برای اقدامات مداخله‌ای مانند کاشت حلزون، تهیه سمعک و تربیت شنیداری و موارد دیگر به واحدهای مرتبط ارجاع شدند.

به گزارش سادس، وی یادآور شد: برنامه غربالگری شنوایی از سال ۱۳۸۴ اجرا می‌شود و جزء برنامه‌های موفق سازمان بهزیستی کشور است. حتی در زمان ۲ سال اپیدمی کرونا که محدودیت برای حضور غربالگر در بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها وجود داشت اما ۸۵ درصد موالید را توانستیم پوشش دهیم که از جمله عملکردهای خیلی خوب است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور اظهارداشت: ایران جزء کشورهایی است که از نظر سازمان جهانی بهداشت همکاری خیلی خوبی در برنامه غربالگری شنوایی وجود دارد و پوشش غربال هم خوب است. غرابلگری نوزادان در ۶ ماهه نخست سال جاری متناسب با موالید بوده و تقریبا همین تعداد را هم سال گذشته داشتیم و پوشش ۹۲ درصد بوده است. یکی از اقدامات مداخله‌ای، کاشت حلزون است که حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی کمک هزینه برای آن پرداخت می‌کند.

وی، تامین سمعک را از دیگر اقدامات مداخله‌ای مشکلات شنوایی برشمرد و گفت: در این زمینه نیز کمک هزینه‌ای از سوی سازمان بهزیستی به خانواده‌های نیازمند تعلق می‌گیرد. در سال جاری وزارت بهداشت عزم راسخی دارد که کسی برای کاشت حلزون پشت نوبت نماند و سریع کار آنها انجام شود.

صفاری فرد تاکید کرد: افراد دارای اختلال شنوایی، بعداز کاشت حلزون یا تجویز سمعک به تربیت شنیداری نیز نیاز دارند که از خدمات توانبخشی مراکز بهزیستی استفاده می‌کنند که یارانه آن را سازمان بهزیستی پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه نوزادانی که مورد غربالگری شنوایی قرار می‌گیرند برای اقدامات تشخیصی ارجاع می‌شوند، افزود: از مجموع نوزادانی که در سه ماهه ابتدایی سال اختلال شنوایی داشتند، پس از ارجاع مشخص شد که حدود هزار نفر آنها اختلال قطعی دارند.

صفاری فرد یادآور شد: تعداد کشورهایی که غربالگری شنوایی انجام می‌دهند، محدود است. میانگین درصد بروز اختلالات شنوایی در ایران بیشتر از کشورهای دیگر نیست.

وی اضافه کرد: اقدام دیگری که انجام می‌دهیم این است که خانواده نوزدانی که اختلالات شنوایی داشته باشند برای مشاوره ژنتیک ارجاع می‌دهیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *