خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۲ آبان

تصویب کلیات طرح تاسیس سازمان ملی اقامت/ واکنش برخی نمایندگان به سخنان اخیر رئیس جمهور آذربایجان/ بررسی های مربوط به قانون پذیرش دانشجو در دانشگاهها و… از جمله موضوعات خبری امروز (یکشنبه) بیست و دوم آبان ماه ۱۴۰۱ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش سادس، جلسه علنی  مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و ادامه بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح تأسیس سازمان ملی اقامت، بررسی لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، بررسی دو فوریت طرح قانون الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۲ آبان

در ابتدای این جلسه، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه مجلس و دولت در کنار هم پیگیر حل مسائل کلان و به کارگیری تمامی ظرفیت ها برای گره گشایی از مشکلات مردم هستند، گفت: کسانی که از پیگیری نظارتی مجلس به دنبال بازنمایی اختلاف بین قوا هستند باید بدانند که مجلس حمایت دلسوزانه از دولت را به عنوان دوست دلسوز وظیفه خود می داند. پاسخگویی دولت در فضای شفاف و در پیشگاه ملت فرصتی برای گزارش عملکرد، ارائه راه حل ها، جبران کاستی ها و سرعت بخشی به اقدامات دولت می باشد.

رئیس مجلس همچنین در جریان بررسی لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، تصریح کرد: ما نباید در این قانون به گونه‌ای پیش برویم که نتیجه آن تعطیلی اسقاط خودرو در کشور شود و سپس با مشکل مواجه شویم یا این‌که نباید به گونه‌ای عمل کنیم تا پولی که برای اسقاط در نظر گرفته شده اینقدر به جاهای مختلف برود که تعارض منافع ایجاد شود.

ناطقین مجلس

آزاد: عدالت مهمترین مطالبه مردم است

رشیدی کوچی امروز در مجلس صدای چه کسانی بود؟

واکنش نماینده تبریز به سخنان اخیر رئیس جمهور آذربایجان

راهکارهای رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس برای رفع کم‌کاری‌ها در این حوزه

***

در جریان جلسه علنی نوبت صبح امروز، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح تأسیس سازمان ملی اقامت بررسی شد؛ نمایندگان  کلیات آن را تصویب کردند. جزییات این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون امور داخلی ارجاع شد.

مخالفان و ‌موافقان کلیات طرح تاسیس سازمان ملی اقامت چه گفتند؟

در شرایطی کلیات طرح تاسیس سازمان ملی اقامت تصویب شد که موافقان آن بر لزوم ساماندهی وضعیت اتباع خارجی تاکید کرده و مخالفان، این طرح را مغایر با برخی قوانین کشور می دانستند.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۲ آبان

نمایندگان همچنین در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح موادی از قانون مجازات اسلامی، جهت تامین نظر شورای نگهبان قانون اساسی تعاریف «قمار» و «شرط‌بندی» در ماده ۷۰۵ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی را اصلاح کردند.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۲ آبان

درخواست گروهی از نمایندگان به منظور بررسی یک فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هم که به الزام هیات رئیسه مجلس به برگزاری جلسات نقد و گفت‌وگو بر می‌گشت، مورد بررسی قرار گرفت که مورد مخالفت نمایندگان قرار گرفت.

براساس این بند الحاقی، هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ملزم به برگزاری جلسات نقد و گفت‌وگو با اقشار مختلف جامعه می‌شد.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۲ آبان

اظهارات اخیر رئیس جمهور آذربایجان در خصوص تمامیت ارضی ایران هم واکنش تعدادی از نمایندگان مجلس را در پی داشت.

علی نیکزاد که اداره بخشی از جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر سید البرز حسینی در همین رابطه گفت: واقعیت این است که نوه نمی‌تواند بابابزرگ خود را منکر شود. حرف‌های رئیس جمهور آذربایجان مبنایی ندارد.

محمود احمدی بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در اخطاری  با استناد به اصول 84 و 86 قانون اساسی خطاب به رییس جمهور آذربایجان گفت: آرزوی امپراتوری عثمانی و آناتولی بزرگ را به گور می‌برید؛ پس از تصورات غلط و توهمات خام بیرون آمده و خود را به پشتوانه های خیالی هم‌پیمانان فرصت‌طلب غربی و اسرائیل غاصب دلگرم نکنید.

همچنین سید محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در نطق میان دستور خود در جلسه علنی نوبت در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور کشور آذربایجان با بیان اینکه چقدر این رئیس جمهور نسبت به تاریخ بی اطلاع است، تاکید کرد: اگر دقت کنید متوجه می شوید که آذربایجان از ایران جدا شد و اگر بنا باشد کسی ملحق شود باید نخجوان به ایران ملحق شود.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

سعادتی: داوطلبان کنکور را باید از بلاتکلیفی خارج کرد

جوکار: رئیس‌جمهور فرانسه با یک «عجوزه» دیدار کرد

اکبری خطاب به رئیس جمهور فرانسه: دوران جنگ در خانه دیگری به پایان رسیده است

انتقاد بابایی کارنامی از رشد تساعدی قیمت دارو

انتقاد میرتاج‌الدینی از عدم ترخیص مواد اولیه داروها از گمرکات

سلیمی: انتشار نامه جعلی منصوب به نمایندگان نشانگر عمق ضعف دشمن است

حسین پور: برخی داروها ۶۰۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است/ وزیر بهداشت استعفا کند

جعفری: با مقصران کمبود دارو برخورد شود

عباس زاده: بستر قانونی برای اعتراضات را فراهم کنیم

نظری: مجلس با کسانی که خط قرمزها را رعایت نمی‌کنند تعارف ندارد

محمودزاده: هیات رئیسه مجلس اسامی نمایندگان امضاکننده بیانیه را اعلام کند

ایری: حق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت شود

بشیری: باید با تمام توان در مسیر تقویت ارزش پول ملی گام برداشت

نماینده پیرانشهر: متن بیانیه ۲۲۷ نماینده و اسامی امضاکنندگان آن در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد

درخواست صالحی از همقطارانش برای بازدید از مراکز بیماران سرطانی

عزیزی: باید تسهیلات ازدواج و فرزندآوری بدون هیچگونه مانعی پرداخت شود

شریعتی: به بیانیه ۲۲۷ نماینده افتخار می‌کنیم

سرمدی: تعارض منافع در حوزه دارو بیداد می‌کند

میرمحمدی: مجلس پرداخت اعتبارات وعده داده شده برای جبران خسارات سیل یزد را مطالبه کند

***

سیدمحسن دهنوی  عضو هیات رئیسه مجلس در ابتدای جلسه علنی نوبت عصر، تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

در جریان این جلسه و بررسی دو فوریت طرح قانون الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲، با مخالفت با رسیدگی دو فوریتی این طرح، با رسیدگی به این طرح با قید یک فوریت موافقت کردند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *