انتقاد از دیر آمدن به مجلس، ابلاغ یک قانون و افزایش صددرصدی حق اولاد

این هفته انتقاد از دیر آمدن رئیس سازمان برنامه و بودجه به مجلس، ابلاغ قانون افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان کشور و لشگری و افزایش صددرصدی حق اولاد مهمترین خبرهای مجلس شورای اسلامی بودند.

به گزارش سادس، این خبر مروری بر مهمترین خبرهای این هفته مجلس است که از سوی نمایندگان مجلس در روزهای مختلف مطرح شده است:

انتقاد از دیر آمدن به مجلس، ابلاغ یک قانون و افزایش صددرصدی حق اولاد

مهمترین خبر این هفته مجلس به انتقاد قالیباف از عدم حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس اختصاص داشت که قرار بود در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون جهش و رونق تولید در خصوص عملکرد دستگاه های مسئول در اجرای بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 1400 و 1401 در صحن علنی مجلس حاضر شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی از عدم حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه نظارتی مجلس انتقاد کرد و گفت: رفتار آقای میرکاظمی اصلا درست نیست. از روز چهارشنبه هفته گذشته هیات رئیسه دعوتنامه‌ای را به دولت ارسال کرده و از آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه دعوت کرده تا در جلسه امروز مجلس حضور پیدا کند. بر اساس قانون ایشان موظف هستند تا در جلسه حضور یابند. امروز ساعت ۷:۳۰ صبح گفته‌اند که کاری پیش آمده و نمی‌توانند در جلسه حضور یابند.

اما پس از انتقاد رئیس مجلس، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

در شرایطی که رئیس مجلس در ابتدای جلسه علنی امروز از حضور پیدا نکردن رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس انتقاد کرد، میرکاظمی در میانه جلسه خود را به مجلس رساند و عذرخواهی کرد.

خبر مهم بعدی ابلاغ یک قانون مهم بود که توسط رئیس مجلس انجام شد.

قالیباف در نامه ای به حجت الاسلام ‌والمسلمین سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری را برای اجرا ابلاغ کرد.

این خبر هم که حق اولاد در افزایش حقوق‌ها صد درصد افزایش یافته است جزء خبرهای پربازدید این هفته خانه ملت بود.

انتقاد از دیر آمدن به مجلس، ابلاغ یک قانون و افزایش صددرصدی حق اولاد

محمد حسن آصفری در گفت وگو با سادس، درباره آخرین وضعیت لایحه ترمیم حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری، بیان کرد: برای افزایش حقوق بازنشستگان یک سقف حداقلی ۹۰۰ هزار تومانی لحاظ شده است که حداکثر تا ۲ میلیون تومان قابل افزایش است، به عبارتی دیگر حداقل افزایش حقوق بازنشستگان ۹۰۰ و حداکثر افزایش حقوق آنها ۲ میلیون تومان است.

وی گفت: همچنین برای کارمندان دولت نیز حداقل افزایش حقوق ۱ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است و حق اولاد در افزایش حقوق ها بالغ بر صد درصد افزایش یافته است، به ازای همسر نیز مجددا افزایش ۵۰ درصدی لحاظ خواهد شد.

موافقت رهبری با درخواست دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی هم از دیگر خبرهای مهم این هفته مجلس بود.

سیدمسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش مشترک کمیسیون های برنامه و بودجه و محاسبات و ویژه جهش رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل چهل و چهارم(۴۴) قانون اساسی مبنی بر نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول در خصوص بند(الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کل کشور در صحن مجلس با بیان اینکه «امسال تنها سالی است که ۴۰ درصد از درآمدهای نفتی به حساب صندوق توسعه ملی واریز می‌شود»، اظهار کرد: خدمت رهبری نامه‌ای از طرف رئیس جمهوری داده شده است و از ایشان اجازه خواسته‌ایم که اجازه دهند از ۲۰ درصد این درآمدها در دو موضوع تملک و اشتغال استفاده کنیم.

محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس هم گفت: بهتر است طرف های غربی یکبار برای همیشه دبه کردن را کنار گذاشته و در چهارچوب فنی در مسیر حصول توافق برد – برد گام بردارند.

وی در گفت وگو با سادس، با اشاره به اظهارات طرف های غربی در خصوص برجام، بیان کرد: هرگاه در آستانه شکل گیری یک توافق هستیم یکسری حرکات حساب شده ای توسط برخی از عناصر بیرونی و نفوذی های درونی صورت می گیرد و پالس هایی را به طرف مقابل می دهد تا آنها فکر کنند ملت ایران به ستوه آمده و طرف مقابل توانسته با فشار تحریم برای کشور مشکل ایجاد کند.

انتقاد از دیر آمدن به مجلس، ابلاغ یک قانون و افزایش صددرصدی حق اولاد

سیدعلی موسوی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم گفت: مافیایی که در صنعت خودروسازی وجود دارد با شرایط دیگری به واردات خودرو ورود پیدا کرده و با شگردهای مختلف به دنبال در دست گرفتن بازار واردات هستند.

وی در گفت‌وگو با سادس، با اشاره به گام مجلس در راستای واردات خودرو و روند اجرای آن، بیان کرد: مجلس برای واردات خودرو قانون شفافی را مصوب کرد اما از نظر بنده همچنان در آئین نامه نوشته شده برای واردات خودرو انحصار وجود دارد و مافیایی که در صنعت خودروسازی حکمفرما هستند با شرایط دیگری به واردات خودرو ورود پیدا کرده اند.

روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم اعلام کرد که مجلس مخالف انحصار واردات خودرو است.

وی تاکید کرد: مجلس در خصوص نوع خودروهای وارداتی هیچ انحصاری قائل نشده است و انتظار می رود واردات خودرو متناسب با مطالبات مردم صورت گیرد.

عباسپور با اشاره به گام مجلس در راستای واردات خودرو درباره روند اجرای قانون بیان کرد: مجلس قانون واردات خودرو را تصویب کرد که ساز و کار واردات خودرو نیز در این قانون دیده شده است و دولت وظیفه دارد واردات خودرو را انجام دهد و با افکار مردم در زمینه واردات خودرو بازی نکند.

سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه نمایندگان بر قصاص قاتلان اصرار دارند، گفت: در بیانیه نمایندگان حرفی از اعدام زده نشده و بر تفکیک اعتراض و اغتشاش تاکید شده است.

وی با اشاره به بیانیه اخیر نمایندگان که در صحن علنی مجلس قرائت شد، اظهار داشت: در روزهای اخیر جریان سازی شدیدی علیه بیانیه نمایندگان صورت گرفته است که ضروری است تاکید کنیم نمایندگان بر قصاص قاتلانی که خون مردم را ریخته‌اند تاکید می کنند، اما خوب است مردم بدانند در بیانیه نمایندگان بین اغتشاش و اعتراض تفکیک قائل شده و اساسا هیچ اشاره ای به کسانی که معترض هستند اما دست به خشونت یا خون ریزی نزده اند، نشده است بلکه تاکید شده با محاربین که مانند داعش با سلاح‌ به جان و مال مردم تعرض کرده‌اند برخورد قاطع شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر اینکه اشتغال و معیشت دو موضوع مهم و با اولویت برای مجلس است، گفت: در بودجه ۱۴۰۰، ۱۳ هزار میلیارد تومان از درآمدهای مربوط به تبصره ۱۸ به بخش اشتغال پرداخت نشده است.

وی در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس و در جریان بررسی گزارش مشترک دو کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید درباره عملکرد دستگاه‌ها در خصوص بند الف تبصره ۱۸ قوانین بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، گفت: به همان اندازه که معیشت برای ما مهم و دارای اولویت است، اشتغال هم اولویت دارد.

نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هم گفت که با پیگیری‌های کمیسیون اصل ۹۰ قرار شده که تمام خانم‌های مستمری بگیر سرپرست خانوار از حق عائله‌مندی برخوردار شوند؛ بخشنامه این موضوع به تمامی ادارات تامین اجتماعی در کل کشور ابلاغ شده است.

نصرالله پژمانفر در گفت‌وگو با سادس اظهار کرد: به خانم‌های سرپرست خانوار که تحت پوشش تامین اجتماعی بودند، حق عائله‌مندی و حق اولاد پرداخت  نمی‌شد حال این‌که آنها علاوه بر هزینه‌های زندگی، هزینه‌های فرزند تحت تکفل خود را هم پرداخت می‌کردند دلیل تامین اجتماعی این بود که آنها باید نامه ای از دادگاه مبنی بر کفالت ارائه کنند، اما دادگاه از لحاظ شرعی نمی‌تواند این کار را بکند؛ چون کفالت و کفیل فرزند بودن از لحاظ شرعی فقط برای پدر و پدر پدری است و غیر از آن فقط حق سرپرستی و حضانت داده می‌شود.

تذکر روز 15آبان نماینده چابهاردر مجلس شورای اسلامی درباره اتفاقات اخیر در استان سیستان و بلوچستان نه تنها حواشی را در داخل صحن علنی که در فضای مجازی هم به دنبال داشت.

در واکنش به اظهارات قالیباف نماینده چابهار از هیئت رئیسه مجلس خواست فیلم جلسه را بازبینی کند.

انتقاد از دیر آمدن به مجلس، ابلاغ یک قانون و افزایش صددرصدی حق اولاد

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات رئیس مجلس درباره قطع نشدن میکروفن وی حین بیان تذکر در جلسه روز یکشنبه مجلس خواستار بازبینی فیلم تذکر این جلسه شد و گفت: این خیلی بد اخلاقی است که از یک طرف میکروفن نماینده حین بیان تذکر قطع شود و از طرفی دیگر گفته شود که نه، ما این کار را نکردیم.

معین الدین سعیدی در گفت‌وگو با سادس در واکنش به اظهارات محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی درباره قطع نشدن میکروفن حین بیان تذکر وی در جلسه روز یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ مجلس گفت: امروز آقای درخشان نماینده ایرانشهر در جلسه صحن مجلس گلایه‌ای درباره قطع میکروفن بنده حین بیان تذکری در جلسه روز یکشنبه مطرح کردند که آقای قالیباف در پاسخ به او گفتند که این‌طور نبوده و وقت بیان تذکر تمام شده بوده است.

جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی هم برای لحظاتی به دنبال تذکر نماینده خمینی‌شهر متشنج شد و در این جلسه، محمد تقی نقدعلی نماینده خمینی‌شهر در تذکری از صحبت‌هایی که در این روزها از برخی از تریبون‌ها پیرامون برگزاری رفراندوم مطرح می‌شود، انتقاد کرد و گفت: افرادی که هر جمعه از تریبون‌ها صحبت از آزادی زنان می‌کنند بهتر است از دختر رسول‌الله که حقوق وی را زیر پا گذاشتند دفاع کنند.

به دنبال سخنان نماینده خمینی‌شهر برخی از نمایندگان اهل سنت از جمله جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده تربت جام و اسماعیل حسین‌زهی نماینده خاش از صندلی‌های خود برخاسته و با در دست گرفتن آیین‌نامه مجلس خواستار تذکر  شدند.

همچنین در این هفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب آن موانع پرداخت وام ازدواج و تسهیلات فرزندآوری برداشته می شود.

در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، نمایندگان دو فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را تصویب کردند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی مجلس گفت: حوادث اخیر بار دیگر نشان داد که گردانندگان اصلی اغتشاشات با تبدیل اعتراض به اغتشاش و تبدیل اغتشاش به جنایت، داعش سازی نوینی را در دستور کار خود قرار داده اند.

فداحسین مالکی نماینده مردم زاهدان هم از هشدار به وزیر کشور از شش ماه پیش درباره سیستانِ آبستنِ حوادث خبر داد و گفت: حوادث اخیر زاهدان و سیستان و ریشه در بی‌تدبیری‌ها و مسائل حساس استان دارد، انتصاب مسوولان غیرمتناسب با موقعیت سیاسی و امنیتی استان در ایجاد چنین شرایطی موثر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه روز سه‌شنبه 17 آبان ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در تذکری با بیان این‌که «در حوادث اخیر زاهدان جمعی از هموطنان و همشهریان عزیزم جان خود را از دست دادند»، اظهار کرد: بنده ضمن عرض تسلیت به آن دسته از خانواده کسانی که بیگناه عزیز خود را از دست دادند، چند نکته را خطاب به وزیر کشور متذکر می شوم.

مالکی با بیان این ادعا که «بیش از شش ماه است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم به وزیر کشور و معاونان ایشان هشدار دادیم که استان آبستن حوادثی است و فکری به حال وضعیت مدیریتی استان کنند اما اقدامی صورت نگرفت» ابراز عقیده کرد: باید تغییر مدیریت در رأس اقدامات وزارت کشور قرار می‌گرفت، ولی فرمانده انتظامی تغییر کرد در حالیکه مستحضر هستید در رده‌های نظامی و انتظامی مصوبات شورای تامین استان را اجرا می کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *