خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۷ آبان

بررسی عملکرد دستگاه‌ها در اجرای تبصره ۱۸ بودجه/ ارجاع لایحه اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو به کمیسیون صنایع/ اصلاح طرح شفافیت قوای سه گان و… از جمله موضوعات خبری امروز (سه شنبه) هفدهم آبان ماه ۱۴۰۱ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش سادس، جلسه علنی  مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی گزارش مشترک کمیسیون جهش و رونق تولید و کمیسیون برنامه و بودجه مبنی بر نحوه عملکرد دستگاههای مسئول در خصوص بند(الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کل کشور، رفع ایرادات طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها/ رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

در ابتدای جلسه علنی نوبت صبح امروز، محسن زنگنه در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس، گزارش مشترک دو کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون ویژه جهش رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل چهل و چهارم(۴۴) قانون اساسی درباره نحوه عملکرد دستگاه‌های مسوول در خصوص بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کل کشور را قرائت کرد و با انتقاد از تخصیص پیدا نکردن منابع بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه درباره اشتغال گفت که بعد از گذشت بیش از ۸ ماه از سال ۱۴۰۱ ، تاکنون منابع این بند تخصیص پیدا نکرده است؛ با این وضعیت بیم آن می رود که تولید و اشتغال با رکود مواجه شود.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۷ آبان

محمدباقر قالیباف از عدم حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه نظارتی امروز مجلس انتقاد کرد و چه کاری مهمتر از پیگیری اجرای قانون وجود دارد؟ نمی‌شود مجلس کار نظارتی خود را بر روی زمین بگذارد. این رفتار اصلا درست نیست و آقای میرکاظمی باید در جلسه امروز حضور پیدا کنند.

پس از انتقاد رئیس مجلس، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت و در پشت تریبون مجلس توضیح داد: عذرخواهی می‌کنم امروز همایش برنامه و بودجه و برنامه هفتم توسعه  با روسای سازمان‌ها از استان‌های مختلف برگزار شده بود که به دلیل نامنظمی به وجود آمده اطلاع نداشتم که باید در صحن باشم؛ به محض اطلاع، سخنرانی را قطع کردم و به مجلس آمدم.

پس از قرائت گزارش مربوط به عملکرد دستگاه‌های مسئول در اجرای بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کیومرث داوودی معاون دیوان محاسبات کشور تاکید کرد: اجرای به موقع و دقیق احکام مربوط به بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که به پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران باز می‌گردد نقش بسزایی در حل مشکلات اقتصادی داشته اما با عدم تخصیص منابع از سوی سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مشکلات برزمین مانده است.

میرتاج‌الدینی: در بودجه ۱۴۰۲ باید اصلاحاتی در تبصره ۱۸ اعمال شود

ذاکر: چرا نتوانستیم نیاز اشتغال جوانان را پاسخ دهیم؟

انتقاد گودرزوند از تخصیص نیافتن ریالی از اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱

بدری: بخشی از اعتراضات مربوط به بیکاری جوانان است

نماینده کرمانشاه: به داد بیکاری جوانان برسید

شریعتی نیاسر: بخش مسکن ۳ برابر موضوع ارز برای مردم مهم است

کریمی: هنوز هیچ اقدامی برای اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ نشده است

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۷ آبان

در ادامه جلسه علنی نوبت صبح،‌ سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: سیاست دولت سیزدهم در اجرای برنامه‌های اشتغالزایی صرفا به پول پاشی ختم نمی‌شود بلکه تسهیلات اشتغال باید به دست کارآفرینان واقعی رسیده و سپس بر اجرای طرح‌های اشتغالزایی نیز نظارت شود.

درهمین جلسه حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات  با تاکید بر اینکه مصوبه مجلس در زمینه بودجه باید عملیاتی شود، گفت: هر جای بودجه را که نگاه می کنیم می‌بینیم که قانون اجرایی نشده است؛ پس ما بودجه را برای چه می‌نویسیم؟

سیدشمس الدین حسینی رییس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ هم گفت: رونق تولید به سرمایه گذاری و سرمایه گذاری هم به تامین مالی نیاز دارد. بر همین اساس در بند (الف) تبصره ۱۸ بودجه منابعی مالی تولید و اشتغال پیش بینی شد.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۷ آبان

در جریان بررسی گزارش مربوط به عملکرد دستگاه‌های مسئول در اجرای بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، رئیس سازمان برنامه و بودجه از موافقت رهبری با درخواست دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: خدمت رهبری نامه‌ای از طرف رئیس جمهوری داده شده است و از ایشان اجازه خواسته‌ایم که اجازه دهند از ۲۰ درصد این درآمدها در دو موضوع تملک و اشتغال استفاده کنیم که ایشان نیز با برداشت ۱۰ درصد موافقت فرمودند.

سیدمسعود میرکاظمی همچنین با اشاره به عدم تحقق ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: وقتی مجموعاً تصمیمی گرفته می شود که یارانه مردمی از محل تبصره ۱۴ پرداخت شود، باید جوانب آن نیز در نظر گرفته شود. بارها از دوستان خواهش کردیم که منابع و مصارف را به گونه ‌ای ببینند که با ۵ الی ۱۰ درصد خطا تحقق یابد.

در ادامه این جلسه رئیس مجلس با تاکید بر اینکه اشتغال و معیشت دو موضوع مهم و با اولویت برای مجلس است، گفت: در بودجه ۱۴۰۰، ۱۳ هزار میلیارد تومان از درآمدهای مربوط به تبصره ۱۸ به بخش اشتغال پرداخت نشده است.

ناطقین مجلس

جعفری: باید به دنبال راهکار مدیریت افکار جوانان و نوجوانان باشیم

پاک فطرت: باید عِرق ملی و عشق به میهن را در دانش آموزان بالا برد

درخواست نماینده قائنات از دولت برای آزادسازی واردات خودرو

درخواست نماینده ماکو از رئیس جمهور برای تجدید نظر در ادامه کار وزیر راه

حسینی: جوانان معترض صف خود را از دشمنان خارجی جدا کنند

***

در جریان جلسه علنی نوبت صبح، نمایندگان، گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از بازرسی کل استان خراسان رضوی را بررسی کرده و در نهایت با این درخواست موافقت کردند.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۷ آبان

در جلسه علنی نوبت عصر امروز هم که به ریاست عبدالرضا مصری برگزار شد، ادامه رسیدگی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ در دستور کار نمایندگان قرارا گرفت که با تصمیم نمایندگان جهت رفع ابهامات به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داده شد.

جهت تامین نظر شورای نگهبان هم تعدادی از مواد طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها اصلاح و برخی از این مواد برای اعلام نظر به مجمع تشخیص نظام ارجاع شد.

همچنین نمایندگان مجلس ایرادات شورای نگهبان در طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی- تخصصی را اصلاح کردند.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۷ آبان

در ادامه جلسه علنی نوبت دوم، گزارش شور دوم کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی درمورد طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل بررسی شد و عبدالرضا مصری که ریاست جلسه  را بر عهده داشت، بیان کرد: در این طرح ذکر نشده است که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رییس کارگروه پدافند غیرعامل است. ابهاماتی در این طرح وجود دارد که باید رفع گردد. رئیس کارگروه پدافند غیرعامل در این طرح مشخص نیست. تشکیلات  کارگروه هم باید مشخص شود. بنابراین برای رفع ابهام این طرح به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باز می گردد.

نمایندگان همچنین کلیات طرح تامین مالی و جهش تولید از طریق اصلاح قوانین حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را با ۱۶۲ رای موافق، ۲ رای مخالف و یک رای ممتنع از مجموع ۱۹۱ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

یوسفی: انتظار می‌رود راه پرداخت تسهیلات خُرد به مردم باز شود

حدادی: دولت اقدامی به موقع و جدی در کنترل بازار داشته باشد

فروردین: راه های عشایری به مرمت نیاز دارد

دهمرده: تکلیف خود را در درگیری بین حق و باطل مشخص کنید

هشدار نماینده مردم زاهدان از ۶ ماه پیش به وزیر کشور درباره سیستان آبستن حوادث

سلیمی:‌ اگر قرار باشد مجلس مصوبه‌ای داشته باشد و اجرایی نشود تعطیل کنیم

دلخوش: رئیس جمهور وزرای ضعیف را از کابینه کنار بگذارد

یوسفی: چرا لایحه دوفوریتی اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو از دستور کار مجلس خارج شد؟

***

سیدمحسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور در نوبت صبح و عصر جلسه علنی امروز را هم قرائت کرد.

همچنین نمایندگان با ۱۶۰ رای موافق، ۵۵ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند که جلسات یکشنبه و سه شنبه هفته آینده در دو شیفت صبح و بعد از ظهر برگزار گردد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *