قاسمپور: جامعه را با تمام تحولات رخ داده درک کنیم و هم بپذیریم

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس گفت: باید جامعه را با تمام این تحولات هم درک کنیم و هم بپذیریم.

به گزارش سادس،‌ فاطمه قاسمپور رئیس فراکسیون زنان و خانواده و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی عصر روز دوشنبه (۱۶ آبان‌ماه) در تریبون آزاد دانشجویی با موضوع “زن، زندگی، آزادی” در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر حضور یافت و به سوالات آنها پاسخ داد.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس خطاب به دانشجویان با بیان اینکه من هم زمانی دانشجوی این دانشگاه بودم و من را به عنوان یک کنشگر اجتماعی و هم‌دانشگاهی خود بدانید، در رابطه با سوال یکی از دانشجویان در خصوص مسائل حوزه زنان، گفت: در حوزه زنان بنا بر دلایل متعدد انباشت مساله داریم، چون هر زمان که مطالبات زنان مطرح شده در فضای به تعبیری سیاست زده دنبال شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: زنان مطالبات مشروع و بحقی دارند و باید مطالبات اقشار مختلف زنان در کنار هم دیده شود که در این رابطه نیازمند جریان‌های میانجی هستیم و رسانه ها، جامعه دانشگاهی و  دانشجویی، گروه های جهادی،  سمن‌ها و… می‌توانند نقش موثری در برقراری این ارتباط داشته باشند، اما چون این ارتباط به خوبی در حوزه سیاست گذاری و قانونگذاری ما برقرار نشده با انباشت مسائل مختلف در حوزه زنان روبرو هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه شناخت دقیقی از مطالبات جامعه زنان نداریم، تصریح کرد: بخشی از این ضعف به عملکرد جامعه مدیریتی بر می گردد که شناخت آنها دقیق نیست و البته دانشگاه نیز در این رابطه نقش جدی دارد. همچنین ارتباط با ذی نفع و جامعه وجود ندارد و در کنار این مسائل، بهره برداری سیاسی از موضوع زن توسط جریان های سیاسی به حد اعلی نیز صورت می گیرد که باعث می شود انباشت مساله داشته باشیم و حتی نسبت به آن مسائلی که همه طیف ها درباره آن هم نظر هستند راهبردهای موثری نداریم.

قاسمپور خطاب به دانشجویان دختر و پسر حاضر در این نشست گفت: مساله زنان اکنون به نقطه ای رسیده است که می توانیم درباره آن صحبت کرده و پیگیری کنیم تا این خلأ موجود مرتفع شده و بتوانیم در شرایط مستمری مطالبات زنان را پیگیری کنیم. البته بخش بیشتر این مساله به دولت به معنای عام آن بر می گردد که باید پیگیری کند.

وی افزود: اگر قائل به این هستیم که قانونگذاری باید مشارکتی باشد، حکمرانی دیگر به این معنی نیست که بدون ارتباط با مردم قانونگذاری داشته باشیم و این گفت و گوها است که کمک می کند.

قاسمپور در رابطه با عملکرد مجلس در خصوص حادثه درگذشت خانم مهسا امینی و عملکرد گشت ارشاد اظهار کرد: فرایندی که پزشکی قانونی برای آزمایش های لازم باید پیگیری کند حداقل سه هفته زمان نیاز داشت. یک گزارش اولیه با توجه به دوربین ها و گزارش دستگاه ها در هفته اول بعد از فوت خانم امینی در کمیسیون های تخصصی مجلس ارائه شد که کامل نبود و باید گزارش پزشکی قانونی کامل می شد.

وی افزود: بخش دیگر عملکرد خود گشت ارشاد است که در این رابطه حتی قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، اعلام کردم که مخالف این مدل نظارت اجتماعی در موضوع حجاب هستم؛ مدلی که نه اقبالی از سمت جامعه نسبت به آن وجود دارد و نه اثربخش است و فقط عارضه ایجاد می کند و موثر نیست.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس گفت: در کمیسیون های تخصصی اجتماعی، آموزش و فرهنگی مجلس در سه جلسه کارشناسی این موضوع بررسی شده است.

وی در رابطه با لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت تصریح کرد: بررسی این لایحه در کمیسیون تخصصی به اتمام رسیده و آماده بررسی در صحن علنی مجلس است و چون فوریت دارد قاعدتا بررسی آن در صحن مجلس به تعویق نخواهد افتاد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با سوال یکی از دانشجویان دختر در خصوص عدم شناخت مسئولان از مطالبات جوانان دهه هشتادی عنوان کرد: مطالبات دختران دهه هشتادی با جنس مطالباتی که ما در دو دهه قبل نسبت به زنان داشتیم متفاوت است. ما در دوران پساکرونا هستیم و فهم اجتماعی جامعه بحث مهمی است؛ اینکه بیش از دو سال نهاد رسمی آموزشی ما تعطیل بوده یا به صورت مجازی کار می کرده است و خانواده نیز حداقل ارتباطات را داشته و ایزوله بوده است، از سوی دیگر ما در عصر فناوری زندگی می کنیم و تحولات سبک زندگی اتفاق افتاده است که اگر درک دقیقی نسبت به این موضوعات نداشته باشیم، قاعدتا در برنامه ریزی اجتماعی برخی اتفاقات برای ما شوک آور بوده و متوجه نمی شویم که چرا با این اتفاقات مواجه می شویم.

قاسمپور افزود:  باید نسبت به تحولات دقت نظر داشته باشیم و جامعه را با تمام این تحولات هم درک کنیم و هم بپذیریم. در کنار مسائل مهم اقتصادی که باید در حوزه سیاست گذاری، برنامه ریزی و قانونگذاری مورد توجه قرار بگیرد، توجه به امر اجتماعی نیز باید مورد توجه باشد.

وی در خصوص حدود و ثغور آزادی که سوال یکی از دانشجویان بود، تصریح کرد: در حال حاضر مانیفست ما در کشور قانون اساسی است و حدود و ثغور آزادی در کشور مبتنی بر قانون اساسی است. معتقدم در مواقعی این مطالبات اجتماعی آنطور که باید توسط ما پیگیری نشده است و حدی از آزادی های مشروع را دنبال نکرده ایم.

در ادامه این نشست دانشجویان سوالاتی در رابطه با مجوز قانونی برای برگزاری تجمعات، برخوردهای نیروی انتظامی و گشت ارشاد مطرح کردند که رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس به آنها پاسخ داد.

قاسمپور در ادامه این نشست بیان کرد: اختیارات من حدود دارد و در جایگاه یک نفر می توانم سخن بگویم. این گفت و شنودها اتفاقی جدی است و در انتقال مطالبات و مطالب موثر و ممکن است حتی در این جمع هم عده ای موافق یا مخالف موضوعی باشند، اما برای جامعه متکثری از مطالبات برنامه ریزی می کنیم و شنیدن مطالبات باعث می شود که برنامه ریزی برای مطالبات صورت گیرد.

وی در رابطه با بحث بیان اعتراضات تصریح کرد: ماده ۲۷ قانون اساسی که این روزها بسیار شنیده می شود حق اعتراض را به رسمیت شناخته است. من قائل به این نیستم که ما در بیان مطالباتمان انسداد داریم. طی این مدتی که نماینده مجلس هستم هر بار که از مجلس خارج می شوم بارها شاهد بوده ام که بازنشستگان، پرستاران و افراد مرتبط با موضوع مهریه و… در مقابل مجلس حاضر شده اند و مطالبات خود را مطرح می کنند که نمایندگان نیز آنها را دریافت کرده و در کمیسیون های تخصصی پیگیری و رسیدگی می کنند. در واقع در حال حاضر ارتباطی وجود دارد و انسداد نیست.

قاسمپور افزود: ساز و کارهای اجرایی شدن اصل ۲۷ قانون اساسی تاکنون وجود نداشته و مجلس طرحی را آماده کرده تا ظرفیت داخلی آیین نامه مجلس ارتقا یابد، همچنین موضوع دیگر توسعه اصل ۲۷ قانون اساسی است که خودآگاهی در بدنه حکمرانی کشور ایجاد شده که باید این کار انجام شود.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: این بحث جدی است که علاوه بر اینکه باید محل هایی برای تجمعات ایجاد شود، باید در کنار تامین امنیت معترضین، این تجمعات دارای قیودی باشد که به اغتشاش منجر نشود و مطالبات به گونه ای باشد که به اصلاح امور بیانجامد. این طرح اکنون در مرکز پژوهش های مجلس در حال پیگیری است و مجلس اراده دارد که بتواند این موضوع تحقق یابد چرا که حق شهروندی است.

قاسمپور در پاسخ به این سوال دانشجویان که اگر با گشت ارشاد مخالف هستید با چه موافقید، گفت: مساله عفاف و حجاب مساله ای است که زنجیره اقدامات نیاز دارد. یعنی همانطور که مصوبه ۴۲۷ و ۸۲۰ مجموعه ای از اقدامات را در کنار هم قرار داده و بخشی از آن اقدامات سلبی است، نمی توان تمام اقدامات ایجابی را کنار بگذاریم و تمام دستگاه ها ترک فعل داشته باشند بعد بخواهیم از روش های سلبی جامعه را مدیریت کنیم. بنابراین حتما باید این اقدامات در کنار یکدیگر اتفاق بیفتد.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس تاکید کرد: باید زنجیره اقدامات در کنار هم اتفاق بیفتد و البته در این زنجیره اقدامات نیز باید بازنگری شود.

قاسمپور در عین حال خاطرنشان کرد: تلنگرهایی که در حوزه اجتماعی داشتیم به ما نشان داد که باید به طور جدی مسائل حوزه اجتماعی در کنار مسائل اقتصادی کشور دیده شود. افکارسنجی های اجتماعی نشان می دهد که در این راستا باید هنجارها و ارزش های اجتماعی نیز به رسمیت شناخته شود، ولی با سبکی که سابق بر این موضوعات با آن مدیریت می شده اکنون نمی توان با آن مسائل را مدیریت کرد و قطعا در این عرصه ها نیازمند تحول حکمرانی هستیم.

در ادامه این نشست دانشجویان سوالاتی در خصوص طرح شفافیت، بحث فضای مجازی، رفراندوم، ایجاد دوقطبی در جامعه و عنوان نشست که «زن، زندگی، آزادی» بود مطرح کردند که قاسمپور به سوالات آنها پاسخ داد.

وی در ادامه گفت: اندیشکده ها نقش مهمی دارند و اگر قرار باشد دانشگاه نقش واقعی خود را ایفا کند باید بسیاری از این تحولات در فضای دانشگاهی اتفاق بیفتد که در این خصوص خلأ جدی داریم. قانونگذاری در فرایند مدیریتی به معنای اعم کلمه بخشی از کار است. بارها گفته ام که باید ارتباط ارگانیکی بین حوزه اندیشه ورزی، قانونگذاری و اجرایی مان داشته باشیم. البته باید تمام نهادهای پژوهشی که با قوا ارتباط دارند بتوانند این فهم را در حوزه حکمرانی تزریق کنند. مشکل ما این است که می خواهیم با هیجانات مسائل را در کشور حل کنیم و یا مطالبه کنیم، اما این امر در یک فضای معقول و در تعامل با تضارب آرا اتفاق خواهد افتاد.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس گفت: در حوزه زنان می توانم بگویم که در تمام مدتی که مسئولیت داشتم شبانه روز تلاش کرده ام که این اتفاق بیفتد و به هر کسی که مطالبه گر بوده گفته ام که شما با مطالبه گری‌تان به من بسط ید می دهید.

وی با بیان اینکه شکل گیری نهادهای میانجی در کشورمان به درستی اتفاق نیفتاده است، تاکید کرد: معتقدم تا زمانی که سپهر عمومی در کشورمان به درستی شکل نگیرد، این قطع ارتباطی که وجود دارد نمی تواند رفع شود، بنابراین امیدوارم با بازگشایی مجدد دانشگاه و فضایی که اکنون در حوزه اجتماعی تجربه کردیم، این امر اجتماعی بتواند مجددا جایگاه خود را پیدا کند و البته همه این موارد در یک فضای مسالمت آمیز اتفاق خواهد افتاد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با طرح شفافیت آرای نمایندگان نیز گفت: این طرح یک بار در مجلس مصوب و به شورای نگهبان ارسال شد و به مجلس برگشت و در حال حاضر در کمیسیون ایرادات آن رفع شد و در حال حاضر در نوبت بررسی صحن مجلس قرار دارد و احتمالا هفته آینده نوبت بررسی آن برسد.

قاسمپور در پایان در خصوص موضوع فیلترینگ اینترنت گفت: آنچه در حدود اختیارات من قرار دارد مطالبه گری این مساله بر اساس وظایف نمایندگی و طبق قانون اساسی است، چون بحث کسب و کار در فضای مجازی بحث مهمی است به هیچ وجه این مساله نباید آسیب ببیند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *