پیشنهاد تشکیل شبکه امداد و نجات سمن‌ها در کشور

مدیرعامل سازمان مردم نهاد خانه نجات پیشنهاد کرد تا شبکه‌ای از سازمان‌های مردم نهاد برای ارائه خدمات امدادی در حوادث و بحران‌ها تحت نظر سازمان مدیریت بحران کشور ایجاد شود.

احمد بختیاری در گفت‌وگو با سادس، با ارائه پیشنهاد تشکیل شبکه‌ای از سازمان‌های مردم نهاد با هدف هماهنگی با یکدیگر و خدمت‌رسانی در حوادث و بلایا گفت:‌ قانون جدید مدیریت بحران گرچه در سال 1398 به تصویب رسید، اما بخش قابل توجهی از آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های آن در سال ۹۹ مصوب و ابلاغ شد. بعد از تصویب قانون، آیین‌نامه و دستورالعمل‌های آن نوشته می‌شود که در حین نوشته شدن دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها دو یا سه موضوع که به سازمان‌های مردم نهاد مربوط می‌شد وجود داشت که یکی از آن ها مشارکت‌های مردمی بود. یکی دیگر از آیین نامه‌هایی که به سازمان‌های مردم نهاد مربوط می‌شد مدیریت عملکرد تشکل ها بود.

اما و اگرهای آیین‌نامه فداکار خدمت برای فعالان تشکل‌ها

وی به آیین‌نامه فداکار خدمت نیز اشاره کرد و گفت: پیش‌تر گفته می‌شد اگر کسی در حین امدادرسانی در حوادث آسیب دید به او شهید گفته شود،‌ اما گفته نمی‌شد. مثلا درباره فردی که برای کمک به زلزله زده‌ها رفته و در سانحه رانندگی جان خود را از دست داده بود، این ابهام وجود داشت که آیا باید شهید محسوب شود یا خیر، در این شرایط امور شهدا می‌گفت تعریف شهید با این موارد منطبق نیست و نمی‌توان همه موارد را شهید دانست. درپی این اختلافات بود که آیین‌نامه فداکار خدمت مصوب شد. فداکاران خدمت افرادی هستند که حین خدمت و امدادرسانی به دیگران آسیب می‌بینند یا جان خود را از دست می‌دهند.

بختیاری ادامه داد:‌ این نکته و گام بسیار مهمی بود، اما متاسفانه همچنان در مورد فعالان تشکل‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد. در واقع فردی که در راه خدمت آسیب می‌بیند باید حتما ماموریتی داشته باشند که بتوان این عنوان را به او اطلاق کرد و از این این موضوع شامل فعالیت‌های داوطلبان نخواهد شد.  به همین دلیل و برای اینکه آیین نامه فداکار خدمت به فعالان سازمان های مردم نیز تعلق گیرد پیشنهاد می‌کنم تا سازوکار و شبکه‌ای ایجاد شود تا دستگاه های متولی ارتباطی با تشکل‌های داوطلب برقرار کنند.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد خانه نجات با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنیم تا شبکه سازمان‌های مردم نهاد برای امدادرسانی در بحران زیرنظر سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شود، اظهار کرد: ما مرکز کنترل و هماهنگی را معرفی کردیم که در حقیقت می‌تواند همان شبکه باشد. ما گفتیم اجازه دهید شبکه‌ای ایجاد شود و  EOC سازمان‌های مردم نهاد راه بیفتد تا سازمان‌های مردمی که به خدمت‌رسانی در حوادث و بلایا علاقه‌مند هستند و پیش‌تر هم در این زمینه فعالیت کردند عضو آن شوند. سازمان‌ها پس از عضویت در این شبکه می‌توانند ظرفیت‌های خود و تعداد اعضایشان را اعلام کنند تا آموزش اولیه ببینند و مانورهای دوره‌ای هم برگزار شود. در این شرایط ارتباط بهتری هم با دستگاه‌های متولی ایجاد می‌شود تا اگر روی حادثه ای رخ دهند این ارتباط سریع‌تر و بهتر پیش رود و بتوان از ظرفیت آنان در امدادرسانی استفاده کرد.

بختیاری گفت: بر اساس آخرین آماری که من در خصوص تعداد سازمان های مردم نهاد شنیده‌ام این بود که حدود ۲۷ هزار سازمان مردم نهاد وجود دارد که با گروه های مردمی و جهادی می‌توان تعداد آن‌ها را حدود ۴۰ هزار دانست. البته این ها در تمامی حوزه های مربوطه مجوز گرفتند و از آن‌جایی که کنشگر و فعال هستند احتمالا در زمان حوادث نیز اقداماتی انجام می‌دهند چرا که معمولا حین حوادث همه در حد توان فعالیت می‌کنند.

وی افزود:‌ از پیشنهاد تشکیل این شبکه استقبال شده است اما اینکه در این خصوص همکاری شود یا نه را باید در ادامه ببینیم.

بیشتر بخوانید

زور؛ آخرین راهکار ایمن سازی ساختمان های تجمعی؟!

خروج مراکز پرخطر از تهران؛ یکی از شروط آمادگی در بحران

تهران و ۳۱ مخاطره احتمالی

مدیرعامل سازمان مردم نهاد خانه نجات گفت: البته باید این را هم گفت که در وزارت ورزش و جوانان بیش از سه هزار تشکل ثبت شده وجود دارد که این‌ها را با اجازه وزیر  ورزش و جوانان و شبکه سازی وزیر ورزش و جوانان آغاز کردیم که در این راستا شبکه ملی امداد و نجات جوانان تشکیل شده است. حدود ۲۰۰ تشکل عضو آن هستند و برخی اقدامات مرتبط طی آن انجام می‌شود. این شبکه را حدود دو سال است راه‌اندازی کردیم. در شش استان اقدامات آموزشی انجام دادیم و برنامه‌های آموزشی دیگری هم در دستور کار ماست. همچنین تیم عملیاتی برای آن تشکیل دادیم و قرار است تا ۳۱ استان نماینده داشته باشد و کار کند که الا در حدود ۲۲ یا ۲۳ استان نماینده دارد.

بختیاری در پایان گفت: پیشنهاد تشکیل این شبکه امدادونجات تشکل‌ها ارائه شده و قرار است در صورت اجرا زیر نظر سازمان مدیریت بحران کشور صورت گیرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *