فاطمی امین: مجلس و دولت انقلابی باید امروز همراهی خود را نشان دهند

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مجلس و دولت انقلابی گام‌های بزرگی برداشته و لازم است که امروز همراهی خود را با یکدیگر نشان دهد.

به گزارش سادس، سیدرضا فاطمی امین در جریان جلسه علنی امروز مجلس و بررسی استیضاح خود در بخش دوم صحبت‌هایش تصریح کرد: استیضاح حق نمایندگان است و همه ما باید به مردم پاسخگو باشیم. جلسه استیضاح فرصتی است تا سوالات مطرح شده و بنده به آنها پاسخ دهم. چندین نکته مطرح شد که بنده باید به آنها اشاره کنم. ما به ۱۰ میلیون تن ورق در سال نیاز داریم که ۸ میلیون تن آن در داخل تولید می‌شود و مابقی باید وارد شود. بنده باید پاسخگوی قیمت‌ها در دوره مسئولیت خود باشم. بنده از شهریور ۱۴۰۰ مسئولیت به عهده گرفتم و در این بازه زمانی پاسخگو هستم. امروز قیمت سیمان نصف شهریور ۱۴۰۰ است. درج قیمت تولیدکننده و قیمت مصرف کننده بر روی کالاها طرحی بود که معاون اول رئیس جمهور بر آن تاکید داشت و ما آن را اجرا کرده و موثر واقع شد.

وی در ادامه اظهار کرد: همانطور که اشاره کردم رشد و توسعه شهرک‌های صنعتی از دیگر دستاوردهای بنده است. بنده در خصوص ایجاد شهرک‌ها مصوبه صادر نمی‌کنم بلکه این بر عهده دولت است اما همانطور که گفتم این اقدام خوب صورت گرفته و ۶۰۰۰ هکتار به زمین شهرک‌های صنعتی افزوده شده است. اکثر صحبت‌های آقای سیاهکلی به نفع بنده بود. در حوزه مس ما دچار عقب ماندگی هستیم. اکنون ۲۸۰ هزار تن تولید داریم که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته به یک میلیون تن خواهد رسید. اینکه امروز قیمت یک تن فولاد ۱۵ میلیون و یک تن مس ۲۰۰ میلیون است باید مدیران قبلی پاسخگو باشند که چرا به حوزه مس توجه نداشته‌اند.

وزیر صمت در ادامه تصریح کرد: در خصوص آمار و اطلاعاتی که درباره سامانه‌ها اظهار شد: بنده جلسه‌ای با نمایندگان مجلس داشتم ما به دنبال راه اندازی سامانه پایشی در حوزه صنعت هستیم که ۲۰۰۰ شاخص را به هم متصل می‌کند و اطلاعات بخش‌های مختلف از طریق این سامانه در اختیار ما قرار می‌گیرد. این کار بزرگ مدیریت صنعت کشور را پیشرفته خواهد کرد. کارهای بزرگی در حوزه صنعت اتفاق افتاده و این اشکال ماست که نتوانستیم آن را به درستی منتقل کنیم. بنده تاکید می‌کنم که مجلس انقلابی و دولت انقلابی امروز باید همراهی خود را نشان دهند. ما در سال جاری دو اقدام بزرگ را در حوزه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام دادیم. یکی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی بود که اجرایی شد و دیگری در بحث تعرفه کالاهای وارداتی بود که کمتر شنیده شد. تا سال گذشته اگر کالایی ۱۰۰ دلار قیمت داشت ۱۰ دلار تعرفه وارداتی بود که ضربدر دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌شد اما امسال این ۱۰ دلار ضربدر دلار ۲۶ هزار تومانی شد. یعنی پنج الی شش برابر این تعرفه افزایش پیدا کرد. این مدیریت صحیح بود که باعث شد این گام مشکل اساسی در صنعت ایجاد نکند. یکسان سازی نرخ ارز در واردات بدون کمترین هزینه‌ای اجرایی شد و این یک کار بزرگ است.

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر در بخش تامین مالی تولید ما شاهد رشد هستیم. تولید متاثر از سه مولفه بازار، سرمایه در گردش و مواد اولیه است. بنده ۳ شهریور ۱۴۰۰ از مجلس رای اعتماد گرفتم و ۸ صبح ۴ شهریور در خصوص سیمان و فولاد اقدام کردم. در آن زمان فولاد سهمیه بندی بود و شاهد دو نرخی بودن و ایجاد رانت بودیم. امروز اینگونه نیست. مواد اولیه در اختیار تولید کنندگان است، گفته می‌شود قیمت فولاد در سطح جهانی پایین آمده است. آیا قیمت دلار بالا نرفته است؟ قیمت میلگرد در فروردین امسال در ترکیه ۵۰ درصد بالاتر از ایران و در امارات ۳۰ درصد بالاتر از ایران بود. اگر مدیریت نمی‌شد آیا نمی‌توانستند آن را به خارج از مرزها برده و با چندین برابر بفروشند؟.

وی افزود: گفته می‌شود که حجم صادرات کاهش پیدا کرده است. مگر صادرات را کیلویی می‌سنجند، اگر حجم واردات کاهش یافته و از نظر ارزش دلاری بالا رفته است یعنی ما کالای ارزشمندتری صادر می‌کنیم و این یعنی موفقیت. نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد صادرات رشد داشته است. ما ۴۸.۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم و تنها ۳.۵ میلیارد دلار با صادرات نفتی فاصله داریم. با اقدامات صورت گرفته روز به روز تراز ارزی کشور از وابستگی به نفت جدا می‌شود. این نتیجه ایجاد ۲۱ مرکز تجاری در خارج از کشور است. در این حوزه اتفاق بزرگی رخ داده است. در زمینه پیمان اوراسیا گام‌های اساسی در حال برداشتن است. در یک سال گذشته ۹ دوره مذاکره انجام شده است. به زودی با پیوستن به این پیمان رقبای ما از ما عقب خواهند ماند. ۸۰۰ میلیارد دلار حجم تجارت اعضای این پیمان است. در پیمان شانگهای نیز اتفاق بزرگی رخ داد اما فرصت نشد آن را باز کنیم. کشورهای عضو شانگهای ۴۰ درصد جمعیت دنیا را دارند.

به گزارش سادس، فاطمی امین در ادامه اظهار کرد: روزانه ۵ میلیون تراکنش در سامانه جامع تجارت در حال انجام است و کل سیستم تجارت در کشور در حال شفاف شدن است. 

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه احیای واحدهای نیمه فعال طی سال گذشته گفت: طی یک سال گذشته ۲000 واحد فعال شدند که از نتایج و ثمرات تولید و اشتغال است.

وزیر صمت با بیان اینکه سه کار ابتکاری خلاقانه و مهم در دولت در زمینه تامین مالی آغاز شده است عنوان کرد: یکی از این اقدامات تامین مالی زنجیره‌ای است؛ با این روش حداقل ۴۰ درصد بهره‌وری صنایع افزایش پیدا می‌کند. طی چند ماه قبل ۳۰ هزار میلیارد تومان به این روش تامین مالی انجام شده است که کار مشترک وزارت صمت و اقتصاد و بانک مرکزی است.

فاطمی امین با تاکید بر اینکه از داخل وزارتخانه غافل نشده‌ایم، گفت: اگر می‌گوییم اقتصاد باید دانش بنیان باید در وهله اول خود وزارتخانه دانش‌بنیان باشد؛ تا به امروز ۲۵ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها فرصت مطالعاتی خود را در وزارت صمت آغاز کرده‌اند که این تعداد به ۱۰۰ نفر خواهد رسید. همچنین آواز بین مدیران کل و معاونین وزارتخانه ۱۹ نفر دارای مدرک دکتری و ۵۶ نفر دارای مدرک فوق لیسانس هستند و وزارتخانه کاملاً برای کار گسترده و دانش‌بنیان حرفه‌ای شده است.

وی عنوان کرد: تمرکز ما در وزارت صمت بر اصلاح ساختارها بوده است و از نتایج این سیاست نیز اتفاقات خوبی است که در حوزه اشتغال و تورم افتاده است. بر اساس آمار مرکز آمار در حوزه کالاهای صنعتی کاملا روندها رو به کاهش است و با کاهش جدی تورم مواجه هستیم.

وزیر صمت با بیان اینکه «با یک ناترازی در اشتغال، ارزش افزوده و توزیع سرمایه گذاری مواجهیم که همه در حال برطرف شدن است» عنوان کرد: در وزارت صمت از سال قبل فراتر از حوزه متر خودمان احداث ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه را آغاز کردیم چراکه صنعت به این موضوع نیاز دارد.

فاطمی امین همچنین با تاکید بر اینکه در حوزه مس با یک غفلت تاریخی مواجهیم، گفت: ما یک درصد جمعیت دنیا اما ۷ درصد ذخایر مس دنیا را داریم؛ این درحالیست که سودآوری مس بیش از ۱۰۰ درصد است؛ ما بر این غفلت متمرکز شده ‌ایم و با توفیق الهی در این زمینه ۳۴ پروژه تعریف شده که تا ۶ سال آینده ظرفیت تولید مس از ۲۸۰ هزار تن به یک میلیون تن افزایش یابد.

وی گفت: در حوزه خودرو گفته شد که ما ۹۰ هزار خودرو را نگه داشته‌ایم که گران فروشی کنیم درحالی که اگر اینچنین بود سازمان بازرسی گزارش آن را ارایه می‌داد. 

وزیر صمت با بیان اینکه «در حوزه خودرو اتفاقات بزرگی در حال انجام است»، اظهار کرد: به عنوان وزیر کاملاً دغدغه‌های مردم، رهبری و نمایندگان را قبول دارم و خودم هم دغدغه‌مند هستم اما اتفاقاتی در حال رخ دادن است و تولید به روال افتاده و سرمایه گذاری در حال انحام است و کیفیت در حال ارتقاست و پروژه‌های متعددی در این حوزه در حال اجراست.

فاطمی امین ادامه داد: کارهایی را آغاز کردیم و در میانه راه قرار داریم و بیش از ۱۰۰ پروژه تعریف شده است که تک تک آنها در درحال رصد است. امیدوارم با اجرای این پروژه‌ها بسیاری از مسائل کشور در بخش صنعت، معدن و تجارت برطرف شود.

وی گفت: افتخار ما است که فرصت پیدا کردیم که در عصر جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم و تحت رهبری رهبر حکیم و فرزانه قرار داریم و رهنمودهای ایشان را به عنوان سرباز پیگیری می‌کنیم و ان شاءالله تا روزی که توفیق داشته باشیم و اعتماد نمایندگان وجود داشته باشد کار را ادامه خواهیم داد.

وزیر صمت در پایان با تاکید بر اینکه ما هم از این مردم هستیم و دولت مردمی، دولت رفاه نیست و در کف میدان است، اظهار کرد: من جلسات متعددی با مردم داشته‌ام؛ در یک سال قبل از ۱۵۰ واحد تولیدی بازدید کردم و بیش از ۶۰ جلسه هم اندیشی با  تشکل‌ها گذاشتم؛ ما در برج عاج ننشسته‌ایم بلکه در کف میدان هستیم و امیدواریم اعتماد و کمک نمایندگان مجلس، ضعف‌های ما را پوشش دهد؛ ما این ضعف را می‌پذیریم اما با اطمینان می‌گویم که ما در کار کم نگذشته‌ایم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *