موج بیماری‌های ویروسی در آمریکا و افزایش بستری‌ها در نیویورک

با افت دما و سردتر شدن هوا این روزها نیویورکی‌ها با خطر ابتلا به انواع جدیدی از سویه‌های کووید و بیماری‌های ویروسی قدیمی مانند آنفلوآنزا و سین‌سیشیال تنفسی (RSV) مواجه هستند و بار دیگر بر استفاده از ماسک و سایر اقدامات بهداشتی پیشگیرانه برای مهار پیامدهای سختِ شیوع همزمانِ این عفونت‌ها تاکید می‌شود.

به گزارش سادس، همزمان با سردتر شدن هوا و افزایش ابتلا به سایر عفونت‌های ویروسی تنفسی، ترکیب سویه‌ها و زیرسویه‌های مختلف کووید-۱۹ بار دیگر در شهر نیویورک به شیوه‌های نگران‌کننده در حال شیوع است.

به نوشته نشریه نیویورک تایمز، سویه امیکرون موسوم به BA.۵ که در طول فصل تابستان بیشترین موارد ابتلا را موجب شده بود، اکنون جای خود را به یک “سوپ ویروسی” داده که مخلوطی از زیرسویه‌های مختلف امیکرون شامل BQ.۱ و BQ.۱.۱ است و در مقایسه با سویه‌های قبلی حتی قدرت سرایت بیشتری دارد و در فرار از سیستم ایمنی بدن نیز موفق‌تر است.

با توجه به اینکه در حال حاضر اکثر تست‌های کرونا در خانه انجام می‌شوند، به سختی می‌توان تصویر دقیقی از میزان گردش فعلی ویروس ترسیم کرد. به همین دلیل به رغم آنکه تعداد موارد رسمی ابتلا به کووید در این شهر به مدت دو ماه ثابت مانده و روزانه حدود ۲۰۰۰ مورد گزارش شده اما آمار بستری‌های بیمارستانی دوباره شروع به افزایش کرده است.

بر اساس داده‌های ایالتی در ۲۴ اکتبر (چهار روز قبل)، حدود ۱۱۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در شهر نیویورک بستری شدند در حالیکه این رقم در اواسط سپتامبر ۷۵۰ مورد بوده است.

از سوی دیگر افزایش موارد بستری‌ بر اثر کووید با فرا رسیدن زودهنگام فصل آنفلوآنزا و افزایش سراسری ابتلا به ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) که می‌تواند باعث مشکلات تنفسی در کودکان خردسال و بزرگسالان شود، همزمان شده است.

نتیجه این وضعیت مواجه شدن با یک “تهدید سه‌گانه” است که در حال حاضر موارد مراجعه به اورژانس را افزایش داده و این نگرانی را ایجاد می کند که بیمارستان‌ها ممکن است دوباره در زمستان امسال تحت فشار قرار گیرند.

پزشکان می گویند: هرچند همه‌گیری کرونا با کاهش گردش ویروس‌های معمول، به دلیل استفاده از ماسک و اقدامات قرنطینه‌ای، الگوهای ایمنی را تغییر داد اما اکنون که این اقدامات احتیاطی برداشته شده، ویروس‌های آشنای قدیمی دوباره در سطوح بالایی در گردش هستند و این بار حتی فصل شیوع دو بیماری ویروسی آنفلوآنزا و RSV هم زودتر از انتظار فرا رسیده‌ است.

هشدار همه‌گیری دوگانه یا سه‌گانه در زمستان پیش‌رو

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، پزشکان و متخصصان سلامت در آمریکا هشدار می‌دهند که اگر موج بعدی کووید-۱۹ با ابتلای فزاینده به آنفلوآنزا و سایر عفونت‌های ویروسی همزمان شود، آمریکا در زمستان پیش‌رو ممکن است به “همه‌گیری دوگانه” یا حتی “همه‌گیری سه‌گانه” دچار شود.

همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) هفته پیش اعلام کرد موارد ابتلا به ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) که مخصوصا برای کودکان خطرناک است از ماه اوت به سرعت در سراسر ایالات متحده در حال افزایش است.

همزمان، رها کردن گسترده اقدامات احتیاطی کووید -۱۹ مانند ماسک زدن و حفظ فاصله اجتماعی، ممکن است در فصل پیش‌رو به تشدید موارد ابتلا به آنفلوآنزا که در دو زمستان گذشته مهار شده بود، دامن بزند.

با این حال، نظرسنجی جدیدی نشان می‌دهد که حمایت از اقدامات بهداشتی پیشگیرانه و تزریق واکسن‌های تقویتی از آن زمان تاکنون کاهش یافته و سویه‌ها و زیرسویه‌های جدید نیز در حال شیوع‌ هستند.

“توماس دوسزینسکی”، یک متخصص همه‌گیری‌ هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفت: پیش‌بینی می‌کنیم فصل آنفلوآنزایی را پیش‌رو داشته باشیم که بین ۴۰۰۰ تا ۳۶ هزار کشته، تنها در ایالات متحده به جا بگذارد.

همچنین دکتر “دیه‌گو هیخانو”، بیماری‌شناس دیگری از بیمارستان پژوهشی کودکان سنت جود در ایالت تنسی می‌گوید: همین امروز با شمار برابر ابتلا به کرونا، آنفلوآنزا و RSV مواجه هستیم. این وضعیت واقعا نگران کننده است چرا که برای آغاز شیوع آنفلوآنزا و RSV هنوز خیلی زود است و بنابراین زمستان دشواری در راه است.

اما در این شرایط یک پرسش مهم این است که آیا ابتلا به هریک از این بیماری‌های مختلف باعث ضعیف شدن مقاومت افراد در برابر بقیه آنها می‌شود یا در واقع با بردن دستگاه ایمنی بدن به حالت هشدار قوی، جلوی ابتلا به بقیه ویروس‌ها را سد می‌کند.

به گفته پزشکان هرچند احتمال ابتلای همزمان به آنفلوآنزا و کرونا وجود دارد که در اصطلاح عامیانه به آن “فلورونا” می‌گویند اما میزان این احتمال، شدت آن و وضعیت مصونیت یا ضعف احتمالی که ممکن است در بدن افراد مختلف ایجاد کند، هنوز مشخص نیست.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *