افزایش حقوق ها،تغییر زمان استیضاح وزیر صمت و واکنش به حادثه شاهچراغ مهمترین های مجلس

حاشیه های افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان، تغییر زمان استیضاح وزیر صمت و توضیحات نماینده شیراز درباره حمله تروریستی در حرم شاهچراغ مهمترین خبرهایی بودند که از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولین هفته آبان ماه ۱۴۰۱ مطرح شد.

به گزارش سادس، این هفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی طبق روال هر ماه برای سرکشی به حوزه های انتخابیه شان رفته بودند و مجلس جلسات علنی نداشت و این گزارش به مرور پربازدیدترین خبرهایی که در اولین هفته آبان ۱۴۰۱ از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده، پرداخته است.

اولین خبر مهم این هفته همچنان به موضوع افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان اختصاص داشت.

اصغر سلیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با سادس گفت که مبالغ پیش بینی شده برای ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان یک کمک جزئی بوده و لازم است گام های اساسی تری برای تامین حداقل ملزومات معیشتی مردم برداشته شود.

وی با اشاره به اقدام دولت و مجلس برای ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان، بیان کرد: تورم این روزها به چندین برابر چند سال گذشته رسیده است و این تورم در سفره های مردم نیز کاملا مشهود است. قیمت خودرو و مسکن نسبت به چند سال گذشته چندین برابر افزایش یافته است. قیمت ملزومات معیشتی مردم نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: با توجه به شرایط موجود افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در ابتدای سال بسیار ناچیز بود و این رقم اصلا کفاف زندگی معمولی را نمی دهد.

خبر مهم بعدی این هفته مثلث سبز با توجه به استیضاح وزیر صمت که قرار است در جلسات علنی هفته آینده مجلس انجام شود، به بدقولی فاطمی امین برای ساماندهی وضعیت بازار خودرو مربوط می شد که نماینده بندرعباس مطرح کرد.

احمد مرادی نماینده بندرعباس که عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی است در گفت و گو با سادس، گفت: وزیر صمت در زمان رای اعتماد به مجلس قول داد ظرف ۶ ماه وضعیت بازار خودرو را ساماندهی کند اما این اتفاق نیفتاد و مجلس برای پاسخگویی به مطالبه مردم باید از ابزارهای نظارتی خود استفاده کند.

وی با اشاره به اعلام وصول استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس، بیان کرد: بنده به عنوان یکی از افرادی که استیضاح وزیر صمت را امضا کرده ام باید بگویم که استیضاح، سوال و تذکر حق نمایندگان مجلس است ویکی از مطالبات جدی مردم و مجلس ساماندهی بازار خودرو است و شخص وزیر در زمان رای اعتماد به مجلس قول داد تا ظرف ۶ ماه این صنعت را ساماندهی کند اما این اتفاق نیفتاده است. از نظر بنده همین یک مورد برای طرح استیضاح وزیر کافی است.

شامگاه چهارشنبه (۴ آبان ماه) حمله  تروریستی در حرم شاهچراغ شیراز رخ داد که در پی آن تعدادی از نمازگزاران به شهادت رسیده و تعدادی نیز مجروح شدند.

پس از این حادثه روایت نماینده شیراز از حادثه تروریستی حرم شاهچراغ نیز از خبرهای مهمی بود که مطرح شد.

ابراهیم عزیزی نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی که پس از وقوع حمله تروریستی در حرم شاهچراغ به آن‌جا رفته بود، به ارائه‌ توضیحاتی از این حادثه و مشاهداتش پرداخت و اظهار کرد: یک فرد تروریست مقارن ساعت ۱۷:۴۵ امروز، از در باب الرضا حرم مطهر حضرت احمدبن موسی (ع) اقدام به ورود کرده و از بدو ورود شروع به تیراندازی به خادمان و زائران و کلیه افرادی که در ورودی حرم بودند، می‌کند.

وی ادامه داد: این فرد تروریست با همان حالت تیراندازی وارد صحن می‌شود و وقتی که قصد ورود به شبستان حضرت امام خمینی (ره) داشته، با در بسته روبرو می‌شود و سپس وارد ضریح مطهر حضرت احمدبن موسی شده و با حالت وحشیانه اقدام به تیراندازی می‌کند؛ متاسفانه ۱۳ نفر از زائران را به شهادت رسانده و ۲۲ نفر از زائران و کسانی که در وقت نماز در حالت عبادت بودند، مجروح شدند. در حال حاضر مجروحین به بیمارستان منتقل شده و شهدا نیز در حال تشخیص هویت هستند.

پس از این حادثه محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که نهادهای امنیتی و انتظامی با جدیت نسبت به شناسایی عاملان و آمران حادثه خونین در حرم شاهچراغ اقدام کرده و مراکز درمانی در رسیدگی به وضعیت مجروحان و مصدومان عمل کنند.

خبر مهم بعدی نیز به زمان برگزاری جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اختصاص داشت که سیدنظام موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با سادس گفت و از قطعی شدن زمان برگزاری جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت خبر داد و به ارائه توضیحاتی درباره روند تشکیل این جلسه پرداخت.

سیدنظام موسوی اظهار کرد: با توجه به اعلام وصول تقاضای استیضاح وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در جلسه روز چهارشنبه ۲۷ مهرماه مجلس، نشست علنی مجلس برای بررسی این موضوع در روز یکشنبه ۸ آبان تشکیل می‌شود.

وی توضیح داد: طبق ماده ۲۲۳ آیین نامه داخلی مجلس، بعد از اعلام وصول تقاضای استیضاح، وزیر موظف است ظرف ۱۰ روز برای ارائه توضیحات لازم در مجلس حاضر شود که این مهلت ۱۰ روزه، ‌شنبه ۷ آبان تمام می‌شود لذا جلسه استیضاح ۸ آبان خواهد بود.

البته ۲ آبان ماه سخنگوی هیات رئیسه مجلس از تغییر جلسه استیضاح وزیر صمت از ۸ آبان به ۱۰ آبان ماه خبر داد و گفت: با درخواست دولت و موافقت مجلس، قرار شد جلسه استیضاح آقای فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز سه شنبه ۱۰ آبان برگزار شود.

این خبر نیز بازدیدهای بسیاری داشت؛

سیدسلمان ذاکر نماینده ارومیه و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «اعتراض نشان دهنده بیداری، بصیرت، هوشمندی و نظارت مردم بر مسئولان و کارگزارن نظام است» گفت: اعتراض یک فرصت و نه یک تهدید است و ما این را غنیمت و نه بلا می دانیم.

وی درباره ضرورت ایجاد بسترهایی برای بیان اعتراضات گفت: قانون اساسی مجوز برگزاری اعتراضات را داده است؛ قطعا مردم به خصوص جوانان، دانشجویان، بانوان، ‌کارگران و کارمندان حق اعتراض دارند منتها مجوزی از وزارت کشور برای برگزاری تجمعات گرفته شود.

ذاکر با بیان اینکه دولت باید آیین نامه مربوط به برگزاری تجمعات را تدوین کند، گفت: اصل موضوع برگزاری تجمعات در قانون اساسی آمده و پذیرفته شده است؛ لذا اکنون دولت باید برای تدوین نحوه برگزاری تجمعات ورود کرده و مشخص کند که تجمع در کدام مکان،‌ خیابان و در چه زمان و با دادن چه شعارهایی برگزار شود.

روایت نماینده خاش از جلسه رئیس جمهور با فراکسیون اهل سنت درباره پیگیری حوادث اخیرسیستان وبلوچستان جزو خبرهای مهم این هفته مجلس بود.

اسماعیل حسین زهی نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با سادس، با قدردانی از اهتمام ویژه آیت‌الله رئیسی برای بررسی و پیگیری دقیق و همه جانبه غائله سیستان و بلوچستان گفت: رئیس‌جمهور از ابتدای شروع غائله در استان با جدیت آن را مورد پیگیری قرار داده و انصافا پای کار بوده و دستورات لازم را برای بررسی همه جوانب صادر کرده است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای تامین امنیت مردم در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اخیرا در حاشیه رای اعتماد به آقای زاهدی‌وفا جمعی از اعضای فراکسیون اهل سنت خواستار ملاقات با آیت الله رئیسی درباره اتفاقات اخیر زاهدان شدند و این دیدار در تالار آفتاب برگزار شد. در این دیدار آقای رئیس‌جمهور با دقت و حساسیت مسائل را گوش دادند و اشاره کردند که از این اتفاقات عمیقاً متاثر هستند و دستور تشکیل کارگروهی را در این زمینه صادر کرده‌اند.

نماینده خاش تصریح کرد: مردم سیستان و بلوچستان قدردان توجه و اهتمام ویژه رئیس‌جمهور هستند و خواسته به حق آنان نیز این است ابعاد مختلف این حوادث مشخص شود و از ظرفیت‌های قانونی برای پیگیری آن استفاده گردد.

این خبرها نیز خبرهای مهمی بودند که از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد.

سارا فلاحی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه «در اتفاقات اخیر نیروی انتظامی اجازه استفاده از سلاح‌ نداشت»، گفت: به نیروی انتظامی گفته شده بود که «تا جایی که می‌توانید خودتان شهید شوید، اما به شما کشته تحمیل نشود».

وی درباره پیشنهاد رئیس جمهوری درباره اصلاح روندهایی نظیر گشت ارشاد در جامعه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای سیستمی باز است که قدرت پردازش داده‌های جدید را دارد و ما می‌توانیم در این سیستم باز، بسیاری از ساختارهای موجود را اصلاح کنیم و مثل همه جای دنیا چنانچه در روندی که با آن جلو می‌رویم، ایرادی پیدا شد، می‌توانیم آن را برطرف کنیم و خودمان نیز این کار را می‌کنیم و لازم نیست دیگرانی بیایند و مطالبات مردم ما را تحریف کنند.

این نماینده مجلس همچنین درباره عملکرد نیروی انتظامی در اتفاقات شهریور و مهر ۱۴۰۱ گفت: تعداد بسیاری از نیروهای انتظامی شهید و جانباز شدند؛ آنها حاضر شدند شهید شوند اما در مقابل مردم از سلاح‌شان استفاده نکنند چون می‌گفتند که مردم در روبروی ما هستند و نباید در برابر مردم مقابله کنیم.

محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی علت کمبود آنتی‌بیوتیک در کشور را نبود همخوانی بین قیمت تمام شده تولید و فروش آن عنوان و اظهار کرد: کمیسیون بهداشت و درمان، سازمان غذا و دارو را موظف کرده قیمت‌ همه مواد اولیه از ابتدا تا انتهای خط تولید دارو را به اضافه ۱۰ تا ۲۰ درصد سود محاسبه کرده و نرخ جدیدی برای داروها تعیین کند.

وی در گفت‌وگو با سادس با اشاره به کمبود دارو و سرم در برخی نقاط کشور گفت: علت کم بودن آنتی‌بیوتیک‌ها و سرم‌ به نبود همخوانی بین قیمت تمام شده تولید و فروش آن برمی‌گردد.

این عضو  کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین با بیان این‌که «سازمان غذا و دارو برآورد دقیقی از میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور نداشته است»،‌ گفت: اگر برآورد دقیقی وجود داشت دیگر کارخانه‌های تولیدکننده دارو ضررده نبودند.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه ترمیم حقوق ها باید معیشت بازنشستگان همه صندوق های بازنشستگی توجه شود.

مجتبی یوسفی با اشاره به اقدام دولت و مجلس برای ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان، بیان کرد: یکی از نکاتی که بنده در زمان بررسی بودجه ۱۴۰۱ بر روی آن به عنوان عضو هیات رئیسه و عضو کمیسیون تلفیق مجلس تاکید داشتم، بی عدالتی در افزایش حقوق ها بود. افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان و عدم توجه به بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری و لشگری و معیشت نیروهای نظامی و انتظامی نوعی بی عدالتی است.

دوشنبه (۲ آبان ماه) خبری مبنی بر بهزاد رحیمی استعفای نماینده سقز طی یک استوری در صفحه رسمی اینستاگرام بهزاد رحیمی منتشر شده که پس از آن وی در گفت‌وگو با سادس اظهار کرد: صفحه اینستاگرام بنده هک شده است لذا مطلبی که در بخش استوری آمده صحت ندارد و من استعفا ندادم.

همچنین ۳ آبان ماه نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی به سادس گفت که شب گذشته با تلاش یک گروه حرفه‌ ای بعد از گذشت پنج ساعت صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام از حالت هک در آمده و اکنون این صفحه دست خود اوست.

وی افزود: صفحه شخصی من در اینستاگرام از ساعت ۱۰ شب گذشته توسط یک گروه هکری هک شد شماره تلفنی که از طریق آن رمز را تغییر داده بودند کد”۰۰۴۱”مربوط به سوئیس بود آنها با شماره و ایمیل خارج کشور من به پیج من ورود کرده و یک استوری منتشر کردند.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در نامه ای به حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رییسی رییس جمهوری قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی را برای اجرا ابلاغ کرد که براساس این قانون، اطلاعات موجود نزد دستگاه‌های اجرایی جمع آوری شده و به صورت به روز نگهداری می‌شود تا علاوه بر کوتاه‌تر شدن بروکراسی اداری، با کمک به حذف کاغذ از ادارات، گامی در جهت تحقق دولت الکترونیک و هوشمندسازی کشور برداشته شود.

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم گفت که اگر شرایط امنیتی آرام شود می توان پلتفرم های دارای محدودیت را باز کرد، اما همزمان باید پلتفرم های داخلی تقویت شوند تا به مرور کسب و کارها به سمت آنها سوق پیدا کنند.

علی اصغر عنابستانی در گفت و گو با سادس، گفت: امنیت و آرامش مساله بسیار مهمی است و مادر تمام توسعه و پیشرفت‌هاست، بنابراین امیدوارم شرایط امنیتی کشور شرایط مناسبی باشد تا متولیان امر و شورای عالی امنیت ملی که به صورت مشخص این دستور محدودیت موقت را برای مردم صادر کرده، این محدودیت را بردارند و اوضاع به روال عادی برگردد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *