جام جهانی ۲۰۰۲: قهرمانی طلایی‌پوشان در سرزمین "آفتاب تابان"

جام جهانی ۲۰۰۲: قهرمانی طلایی‌پوشان در سرزمین "آفتاب تابان"

تیم ملی فوتبال برزیل با دو گل در دیدار پایانی جام جهانی ۲۰۰۲ آلمان را شکست داد و برای پنجمین بار قهرمان جام جهانی شد.

به گزارش سادس، جام جهانی ۲۰۰۲ با خاطرات تلخ‌ و شیرین خود به یکی از به یادماندنی‌ترین جام‌های جهانی فوتبال تبدیل شد. در نهایت دو گل رونالدو نازاریو باعث شد تا تیم ملی فوتبال برزیل برای پنجمین و تا الان آخرین بار قهرمان جام جهانی شود. بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، نگرانی زیادی در مورد تامین امنیت این مسابقات در کره جنوبی و ژاپن وجود داشت که به همین دلیل سکوهای پدافند در اطراف محل برگزاری رقابت‌ها نصب شد تا با حملات هوایی احتمالی مقابله شود.

شاید حساس‌ترین دیدار مرحله گروهی بین آرژانتین و انگلیس برگزار شد و انگلیس انتقام چهار سال پیش را گرفت و تنها گل این دیدار از روی نقطه پنالتی توسط “دیوید بکام” به ثمر رسید.

اما ژاپن دیگر میزبان این رقابت‌ها تنها به دور دوم صعود کرد و در این مرحله مغلوب ترکیه شد. ترکیه شکست نزدیکی در برابر برزیل داشت و در نهایت به عنوان سوم جام جهانی دست یافت. تیم سرسخت و تاکتیک پذیر ترکیه نشان داد قدرت‌های تازه‌ای در قاره سبز به وجود آمده‌اند.

تیم همیشه مدعی آلمان در واقع پیش از آغاز جام جهانی بخت زیادی برای راهیابی به فینال نداشت اما، با ارائه بازی‌های اصیل به سبک آلمانی و کسب سه پیروزی ۱ بر صفر در مرحله حذفی راهی فینال رقابت‌ها شد. هم‌چنین درخشش “اولیور کان” در این جام سبب شد برای نخستین‌بار یک دروازه‌بان جایزه بهترین بازیکن جام جهانی را به خود اختصاص دهد. 

جام جهانی ۲۰۰۲: قهرمانی طلایی‌پوشان در سرزمین "آفتاب تابان"

در نهایت کره‌جنوبی یکی از دو میزبان جام جهانی و ترکیه شگفتی‌ساز شدند و به جمع چهار تیم برتر این رقابت‌ها صعود کردند. برزیل و آلمان نیز موفق شدند به دیدار فینال هفدهمین دوره جام جهانی راه یابند و در نهایت برزیل با دو گل رونالدو موفق شد آلمان را شکست دهد و به قهرمانی در جام جهانی دست یابد.

جام جهانی ۲۰۰۲ با یک شگفتی شروع شد و فرانسه قهرمان دوره قبل در بازی افتتاحیه برابر سنگال با یک گل شکست خورد.  بوبا دیوپ در سئول تنها گل بازی را به ثمر رساند. در ادامه فرانسه با اروگوئه به تساوی رسید و با شکست برابر دانمارک در همان دور گروهی حذف شد.

تبانی و فساد

جام جهانی ۲۰۰۲: قهرمانی طلایی‌پوشان در سرزمین "آفتاب تابان"

وقتی صحبت از جام جهانی ۲۰۰۲ می‌شود همگان به یاد داوری‌های عجیب و یک طرفه به سود میزبان(کره‌جنوبی) می‌افتند. یکی از این اتفاقات مربوط به دیدار اسپانیا – کره جنوبی بود. داور مصری، جمال القندور قضاوت دیدار مرحله یک چهارم نهایی بین اسپانیا و کره جنوبی را به عهده داشت. این دیدار با تصمیمات سوال برانگیز داوری زیادی در یادها مانده است، که از جمله آن‌ها می‌توان نادیده گرفته شدن دو گل سالم “لاروخا” و در نهایت شکست ۵ بر ۳ اسپانیا در ضربات پنالتی اشاره کرد.

کره‌جنوبی با یک هدف در جام جهانی ۲۰۰۲ حاضر شد و آن هم کسب یک پیروزی در این بازی‌ها بود. زمانی که این تیم به یک هشتم نهایی صعود کرد و باید به مصاف ایتالیا می‌رفت، شاگردان گاس هیدینک پیش از این ذهنیت خود را به خاطر پیروزی‌های‌شان برابر لهستان و پرتغال در مرحله گروهی عوض کرده بودند. ببرهای آسیا دیگر چیزی برای از دست دادن نداشتند. در واقع  گل طلایی بازیکن کره‌جنوبی برابر ایتالیا باعث شد میزبان جام جهانی ۲۰۰۲ به مرحله یک چهارم نهایی صعود کند.

جیوانی تراپاتونی دو مدافع اصلی خود یعنی فابیو کاناوارو و الساندرو نستا را در ترکیب قرار نداده بود و به جای آن‌ها فرانچسکو کوکو و مارک یولیانو برای نخستین‌بار به میدان رفتند. آن یونگ هوان، ستاره کره در آن دوره از رقابت‌ها بود که به خاطر بازی درخشانش به شهرت رسید. او دو گل در جام جهانی ۲۰۰۲ به ثمر رساند.

چهار تیم برزیل، ترکیه، آلمان و کره جنوبی به نیمه نهایی رسیدند که در نهایت برزیل و آلمان با برتری برابر حریفان‌شان به دیدار نهایی راه یافتند. کسی که بیش‌ترین سهم را در صعود آلمان به فینال داشت، خود عامل شکست آلمان در این مرحله شد. رونالدو از دو اشتباه کان نهایت استفاده را برد و هر دو گل برزیل را به ثمر رساند.

جام جهانی ۲۰۰۲: قهرمانی طلایی‌پوشان در سرزمین "آفتاب تابان"

*فینال

برزیل ۲ – آلمان صفر

رونالدو (۶۷ و ۷۹)

** گلزنان جام ۲۰۰۲:

رونالدو (برزیل) ۸ گل

ریوالدو (برزیل) ۵ گل

میروسلاو کلوزه (آلمان) ۵ گل

** بهترین‌های جام جهانی ۲۰۰۲ کره/ژاپن

** آقای گل: رونالدو ۸ گل

** جایزه بهترین بازیکن: اولیور کان

** جایزه بازی جوانمردانه: بلژیک

** جایزه فیفا برای بهترین تیم: کره جنوبی

** جایزه یاشین برای بهترین دروازه‌بان: اولیور کان

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *