خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۴ مهر

اعلام وصول نامه معرفی وزیر پیشنهادی کار/ موافقت با کلیات لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت/ گزارش کمیسیون شوراها درباره فوت مهسا امینی/ انتخاب اعضای هیات مدیره پایگاه خبری خانه ملت و… از جمله موضوعات خبری امروز (یکشنبه) بیست و چهارم مهر ماه ۱۴۰۱ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش سادس، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری، قرائت گزارش کمیسیون شوراها درباره فوت مهسا امینی، بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی – تخصصی و … در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه، محمدباقر قالیباف  در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه اصلاح ساختار بانک مرکزی موجب مهار تورم می‌شود، گفت: طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، به عنوان تکمیل کننده اصلاح ساختار نظام بانکی به زودی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت تا فرایندها و الزامات لازم برای بانک‌ها تبدیل به قانون شده و ضابطه مندی و شفافیت، جایگزین امضاهای طلایی و کاغذبازی شود.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۴ مهر

در ادامه جلسه علنی، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس نامه رئیس جمهور برای معرفی سیدصولت مرتضوی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی زیر قرائت کرد.

بعد از اعلام وصول نامه معرفی وزیر پیشنهادی کار، رئیس مجلس گفت که در صورت ارائه گزارش کمیسیون اجتماعی درباره بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کار، جلسه رای اعتماد در روز چهارشنبه هفته جاری تشکیل خواهد شد.

ناطقین مجلس

سرمدی: نمی‌شود با شعار زن، زندگی و آزادی پنجه در پنجه حجاب، عفت و پاکدامنی افکند

فاطمه قاسم‌پور: مساله زنان به درستی روی میز حکمرانی قرار نگرفته/ دختران در مواجهه با گفتمان انقلاب سردرگم هستند

درخواست نماینده شبستر از سران قوا برای خشکاندن ریشه فتنه گران

اوسطی: مردم ایران و مسئولین جدا از هم نیستند

رحمانی: مسئولان کشور انتقادپذیر باشند

***

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۴ مهر

نمایندگان در  جلسه علنی امروز مجلس گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص لایحه دو فوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری را بررسی کرده و در نهایت با ۲۰۰ رای موافق، ۱۸ رای مخالف و ۷ رای ممتنع کلیات آن را به تصویب رساندند.

متن گزارش کمیسیون برنامه و بودجه محلس شورای اسلامی درباره این لایح را می توانید اینجا بخوانید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت و مجلس هر دو مصمم هستند که به کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری کمک کنند، گفت: مردم عزیز ما حتماً می‌دانند که این کمک باید در حد توان دولت و اعتبارات موجود در کشور باشد.

در مخالفت با کلیات این لایحه، الیاس نادران عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بنده هشدار می‌دهم که با مصوبه مجلس در خصوص متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری موج جدیدی از افزایش قیمت‌ها در کشور رقم خواهد خورد و بسیاری از قشرهای جامعه نادیده گرفته می‌شوند.

مخالفان و موافقان افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان چه گفتند؟

موافقان لایحه دو فوریتی افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری تاکید کردند که این انصاف نیست در زمان ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان به یاد مشکلات اقتصادی کشور بیفتیم اما مخالفان این لایحه نیز تاکید کردند با تصویب لایحه موج جدیدی از گرانی در کشور رقم خواهد خورد.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۴ مهر

علی حدادی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، گزارش این کمیسیون درباره حادثه فوت «مهسا امینی» را قرائت کرد که در بخشی از آن با تاکید بر این‌که «هیچ‌گونه» ضرب و جرح و برخورد فیزیکی در مواجهه، انتقال و استقرار مهسا امینی در محل پلیس امنیت عمومی صورت نگرفته است، تاکید کرد که فوت مهسا امینی بر اثر برخورد فیزیکی، ضرب و شتم یا اصابت هرگونه ضربه به وی نبوده است.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۴ مهر

به منظور تامین نظر شورای نگهبان، نمایندگان گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی – تخصصی را بررسی و اصلاح کردند.

همچنین نمایندگان لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان در زمینه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی و لایحه معاهده معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال برزیل را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

محمدیاری: مجلس با وضع قوانین متناسب با شرایط موجود عدالت را به جایگاه واقعی برگرداند

آزادی‌خواه: باید صدای جوانان معترض شنیده شود

موسوی: دختر قرص خورده و اصلاً مدرسه‌ای نیست/اغتشاشگران اردبیلی نیستند

نماینده رشت: وزیر آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین را جدی بگیرد

نظری: شکایت از نماینده مجلس برای اظهار نظر ذبح آزادی بیان است

نماینده خوی: زلزله به هزاران واحد مسکن روستایی خسارت وارد کرده است

نوروزی: علت تعلل در تخصیص اعتبارات استانی چیست؟

بیاتی: قطعی اینترنت موجب تعطیلی بسیاری از مشاغل شده است

حسینی: مصوبه دولت درباره تسهیلات مسکن روستایی ایراداتی دارد

یزدی خواه: نمی‌دانیم با رفتارهای دوگانه آموزش و پرورش چگونه برخورد کنیم

دلخوش: صدا و سیما نباید فقط یک جعبه عزا باشد

حسینی: شکایت نیروی انتظامی از نمایندگان به دلیل انتقاد از گشت ارشاد یک بدعت است

رحیمی مظفری: دولت هر چه سریعتر اعتبارات پروژه های عمرانی را پرداخت کند

گودرزوند: وضعیت فرزندان ایثارگر شرکت مخابرات تعیین تکلیف شود

صالحی: سازمان برنامه و بودجه را منحل کنیم

عزیزی: باید حق مناطق جنگی به شاغلان و بازنشستگان پرداخت شود

سلیمی: ۲۳۰میلیون توئیت در روزهای اخیر درباره اتفاقات پیش آمده

***

در جریان جلسه علنی امروز نمایندگان، پنج نماینده مجلس را از میان داوطلبین معرفی شده از کمیسیون آیین نامه داخلی به عنوان عضو در هیأت مدیره موسسه پایگاه خبری خانه ملت انتخاب کردند.

در پایان جلسه هم احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *