پسماند تولیدی عفونی و تیز برنده لرستان روزانه بیش از ۹۰۰۰ کیلوگرم است

سادس/لرستان رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: مجموع پسماند تولیدی عفونی و تیز برنده روزانه در استان بیش از ۹۰۰۰ کیلوگرم است.

ستایش دریکوند در گفت‌وگو با سادس اظهار کرد: از سال ۸۲ به بعد مدیریت پسماندهای عفونی لرستان را به صورت ویژه و با استقرار دستگاه‌های بی‌خطرساز در دو بیمارستان‌های خرم‌ـآباد شروع کردیم.

وی ادامه داد: پس از آن با تزریق اعتبارات از طریق وزارتخانه سال به سال این دستگاه را برای سایر بیمارستان‌های استان تامین کردیم.

رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: اولویت ما در بحث پسماندهای عفونی تفکیک پسماند در مبداء است به شکلی که پسماندهای عادی و تیز و برنده، شیمیایی دارویی و عفونی را جدا می‌کنیم.

دریکوند بیان کرد: چهار دسته پسماند را در استان مدیریت می‌کنیم.

وی افزود: پسماندهای مرتبط با جنین و اعضا و اندام قطع شده را اینجا لحاظ نمی‌کنیم و تنها چهار پسماند ذکر شده را مدیریت می‌کنیم.

رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: هرکدام از این پسماندها براساس برنامه‌ای که داریم تفکیک در مبداء با رنگ‌بندی خاصی انجام می‌شود.

دریکوند گفت: پس از تفکیک، دپوی موقت برای هر پسماند به صورت جداگانه انجام می‌شود و پسماند عفونی و تیز و برنده پس از انتقال به سایت امحای پسماند عفونی و تیز و برنده هر بیمارستان فرآیند بی‌خطرسازی انجام و پس از تبدیل آنها به پسماند عادی به همراه سایر پسماندها تحویل شهرداری شده تا به سایت نهایی دفن پسماند هر شهرستان انتقال می‌یابند.

وی عنوان کرد: همه بیمارستان‌های دولتی، تامین اجتماعی، نظامی و خصوصی استان بجز یکی دو مورد  مجهز به دستگاه‌های بی‌خطرساز پسماند هستند.

رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: با تخصیص اعتبار به زودی دستگاه بی‌خطرساز پسماند برای این دو مورد بیمارستان نصب خواهد شد.

دریکوند بیان کرد: دو شرکت در خرم‌آباد و دورود داریم که براساس مجوز و پروانه فعالیت از معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بخش عمده‌ای از پسماندهای واحدهای خصوصی نظیر مطب‌ها،  دندانپزشکی‌ها، آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌ها را مدیریت می‌کنند.

وی گفت: در مجموع پسماند تولیدی عفونی و تیز و برنده بیمارستان‌ها در لرستان روزانه ۳۱۵۶ کیلوگرم است.

رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: روزانه ۶۱۱۳ کیلوگرم پسماند سایر مراکز بهداشتی درمانی، مطب‌ها، دندانپزشکی‌ها، آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌ها تولید می‌شود یعنی در مجموع ۹۲۶۹ کیلوگرم می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *