پاسخ فدراسیون بسکتبال به حواشی داوری لیگ

پاسخ فدراسیون بسکتبال به حواشی داوری لیگ

رییس کمیته داوران فدراسیون بسکتبال،‌ نسبت به انتقادهای صورت گرفته از قضاوت داوران در لیگ واکنش نشان داد.

فریدون سلیمیان در گفت‌وگو با سادس، درباره حواشی‌ ایجاد شده در رابطه با داوری‌های هفته‌های ابتدایی لیگ برتر بسکتبال ایران، توضیح داد: همه تلاش ما قبل از شروع لیگ این بود که داوران ما به یک آمادگی نسبی رسیده و آن را دارا باشند. به همین منظور کمپی برای داوران هر دو بخش زنان و مردان برگزار کردیم که در هر کمپ ۲۵ تا ۳۰ داور حضور داشتند تا مواردی چون مرور قوانین جدید، تست آمادگی جسمانی و … انجام دهیم.

او ادامه داد: در همین هفته گذشته سه بازی ما با یک امتیاز اختلاف تمام شد که نشان از سطح مسابقات دارد، اما حقیقتا حواشی خارج از مسابقه بود و به داوری ارتباط نداشت. داوران ما به ندرت اشتباه داشتند که امری غیرقابل انکار است. ما همواره عملکرد داوران خود را با دیدن ویدیوها و صحنه‌ها آنالیز می‌کنیم که واقعا تا به این‌جای کار خیلی‌خوب سوت زده‌اند. خوشبختانه داوران آمادگی خوبی دارند و واقعا این درست نیست که بگوییم قضاوت‌ها ضعیف هستند.

رییس کمیته داوران فدراسیون بسکتبال، با انتقاد از ادعاهای مربیان لیگ برتری گفت: متاسفانه مربیان ما می‌خواهند در این سطح از بازی‌ها حتی یکی دو مورد اشتباه جزیی هم نباشد که شدنی نیست.

او درباره انتقاد فرزاد کوهیان، سرمربی تیم ذوب‌آهن اصفهان نیز گفت: تنها اشتباهی که اتفاق افتاد همین تعویض بازی مهرام و ذوب‌آهن بود که البته عمدی نبود. داور بازی دیر اجازه تعویض داد اما این تعویض تاثیری روی نتیجه کلی بازی نداشت چون توپ بلافاصله به بیرون رفت و تعویض صورت گرفت. در مجموع داوری بازی با سلامت کامل انجام شد و تنها همان مورد اشتباه بود که خوشبختانه در نتیجه مسابقه تاثیر نداشت.

سلیمیان درباره قوانین جدید فیبا برای داوری‌ها و شانس درخواست ویدیوچک برای مربیان نیز گفت: ابتدا درباره درخواست ویویوچک یا همان سیستم IRS باید بگویم که در والیبال هر مربی دو شانس دارد و در قوانین جدید برای مربیان بسکتبال هم یک شانس داده‌اند. درست یا غلط هم بستگی به درخواست مربیان دارد، در طول مسابقه فقط یک شانس دارند. الان هم ما دنبال فراهم کردن تجهیزات لازم هستیم تا مربیان از این امکانات استفاده کنند. در یکی دو سالن این تجهیزات را داریم و سعی می‌کنیم در همه سالن‌ها باشد.

او ادامه داد: یک تغییر مهم هم درباره خطاهای غیر ورزشی دو دقیقه پایانی کوارتر چهارم رخ داده است. طبق قانون جدید در دو دقیقه آخر کوارتر چهارم یا وقت‌های اضافی، اگر توپ هنوز به دست بازیکن داخل زمین نرسیده باشد و خطای مدافع انجام شود، جریمه آن یک پرتاب و مالکیت برای تیم مهاجم خواهد. قبلا وقتی این خطا می‌شد یک آیتمی به اسم C5 داشتیم که دو پرتاب و مالکیت توپ را به تیم مهاجم می‌داد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *