باران موسمی چگونه پاکستان را ویران کرد؟

سیلاب‌های ناشی از بارش‌های موسمی (مونسون) در ماه سپتامبر سال جاری میلادی (۲۰۲۲)، یک سوم اراضی پاکستان را فرا گرفت و در این شرایط، حدود ۱۵ درصد از جمعیت این کشور آواره شده یا تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و تخمین زده می‌شود که ۱۷۰۰ تن نیز جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش سادس، بین ژوئن و اوت سال جاری میلادی، پاکستان تقریباً سه برابر میانگین بارندگی خود در این بازه زمانی را داشته است.

همچنین ایالت سند پاکستان بیش از هشت برابر میزان معمول بارندگی خود را تجربه کرده است. با این حال این وضعیت بسیار پیچیده‌تر از تنها بارش شدید باران است. تابستان امسال دو ماه زودتر از راه رسید و رکورد دما در ماه مارس در سراسر هند و پاکستان شکست. هر چه هوا گرمتر باشد، بخار آب بیشتری را می‌تواند در خود جای دهد.

پاکستان با وجود اینکه پنجمین کشور پرجمعیت است، کمتر از یک درصد گازهای گلخانه ای جهان را تولید می کند. با این حال باران های موسمی و سیل ناشی از تغییرات اقلیمی، خسارات و تلفات زیادی در این کشور برجا گذاشته است.

به گزارش روزنامه گاردین، این هفته چین نیز موج گرمای شدیدی را تجربه کرد به طوری که دمای آن در برخی مناطق به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد رسید. در نتیجه، این افزایش دما باعث صدور هشدارهای خشکسالی زیادی در جنوب شرقی چین شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *