تشويق و توييخ حرفه اي، دو ابزار کارا در رشد سازماني هستند

فرمانده انتظامي استان گفت: تشويق و توبيخ، دو ابزار کارا در هدايت کارکنان يک مجموعه در مسير اهداف سازماني هستند و استفاده بجا از اين دو ابزار، رشد سازماني را به دنبال دارد.

به گزارش سادس به نقل از پایگاه خبری پلیس  سردار “کامراني صالح”  گفت: نبايد بين تصوري که کارکنان از شرح وظايف و مسئوليت شان دارند با انتظار فرماندهان و مديران از آنها تفاوتي وجود داشته باشد.

وي افزود: فرماندهان درتعيين وظايف سازماني بايد اولويت ها را به درستي تشخيص دهند و براي کارکنان روشن کنند تا آنها نيز بتوانند با شناخت صحيح از مسئوليت هاي کليدي خود درخصوص تخصيص منابع و زمان، برنامه ريزي درستي انجام دهند.

سردار کامراني صالح، تصريح کرد: مديران بايد پس از تعيين وظايف و مسئوليت هاي کارکنان، اطمينان حاصل کنند که کارکنان روش اجراي درست و بهينه کارها را مي دانند و براي اين موضوع لازم است معيارهاي اجرايي از قبل معين شده باشند.

وي تأکيد کرد: فرماندهان بايد از نزديک بر کار و عملکرد کارکنان خود نظارت داشته باشند و به طور منظم در جريان پيشرفت کارها قرارگيرند.

اين مقام مسئول، خاطر نشان کرد: مديران بايد به کارکنان خود کمک کنند تا به قابليت هاي بالقوه خود دست يابند و آنها را درهنگام انجام صحيح کارها، تشويق و مورد حمايت قرار دهند.

وي با اشاره به اين که در يک سازمان پيشرو، مديران روي جنبه هاي مثبت و توانايي هاي کارکنان تأکيد بيشتري مي کنند، گفت: نحوه برخورد مديران با افراد تحت امر خود بايد به گونه اي باشد که کارکنان احساس کنند که مدير مجموعه خواهان رشد و موفقيت آنان است و با تشويق هاي بجا باعث ترغيب کارکنان به انجام شايسته و خوب کارها شوند.

سردار کامراني صالح، افزود: اگر کارکنان با نحوه انجام صحيح مأموريت ها توسط مديران خود آشنا شده و مدتي به انجام کارها اشتغال داشته باشند و بعد مرتکب اشتباه و خطا شوند، مدير مربوطه بايد واکنش مناسب را نشان دهد تا مانع از انحراف مجموعه تحت مديريت خود از اهداف سازماني شود.

اين مقام انتظامي، ابراز داشت: بيان صريح و شفاف خطاها و اشتباهات با در نظرگرفتن مراعات اصول اخلاقي و حرفه اي موجب مي شود تا کارکنان متوجه باشند که فرماندهانشان نسبت به امور محوله اشراف کامل و بر اوضاع تسلط کامل دارند.

وي با اشاره به اين که مديران بايد ثبات رفتاري داشته باشند، بيان کرد: در توبيخ و تنبيه کارکنان بايد به اين نکته مهم توجه داشت که مواخذه رفتار افراد بايد منصفانه باشد و به شخصيت و ارزش هاي انساني آنها توهين نشود چرا که اين عمل اخلاقي نيست و واکنش تدافعي منفي و مخرب در کارکنان به همراه دارد.

سردار کامراني صالح، تأکيد کرد: نتيجه توبيخ بايد مثبت باشد و باعث شود که فرد خاطي از تکرار خطا و اشتباه خود پرهيز کند و مدير نيز با نشان دادن تسلط کاري خود، مانع از توجيه هاي غير منطقي و عذر و بهانه هاي واهي کارکنان شود.

وي گفت: کارکنان بايد احساس ارزشمند بودن داشته باشند و مدير بايد هنگام توبيخ طوري رفتار کند که کارکنان متوجه شوند که از نظر مديرشان، فرد خوبي هستند اما عملکردشان در آن مورد خاص نادرست بوده است.

سردار کامراني صالح، افزود: مديران بايد بعد از تنبيه و توبيخ موضوع را تمام شده تلقي کنند و بي جهت  قضيه را ادامه ندهند تا باعث استهلاک توان کاري و ايجاد تنش رواني منفي در مجموعه نشوند.

فرمانده انتظامي استان البرز در پايان گفت: تشويق و تنبيه دو ابزار کارا در هدايت کارکنان يک مجموعه در مسير اهداف سازماني هستند و استفاده بجا از اين دو ابزار مهم، رشد سازماني را به دنبال دارد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *