تامین ۲۰ هزار تراکتور با مشارکت بانک‌ها/لزوم عملیاتی شدن الگوی کشت

سادس/فارس رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجهیز و ارتقای مکانیزاسیون در کشاورزی از تامین ۲۰ هزار تراکتور با مشارکت بانک‌ها خبر داد و گفت: باید تسویه حساب در خریدهای تضمینی محصول با فوریت انجام شود.

محمدجواد عسکری سه‌شنبه ۲۲ شهریور در همایش “کشت شتوی” که با حضور مسئولان ملی و استانی در شیراز برگزار شد، با تاکید بر لزوم دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی، بیان کرد: در مرکز تحقیقات کشاورزی استان و دانشگاه شیراز یک حرکتی در این زمینه شروع شده که امید است این روال به نتایج خوبی برسد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس با بیان اینکه رتبه ۴ در تولید گندم برازنده فارس با این ظرفیت کشاورزی و تنوع اقلیم نیست، گفت: در زمینه بهره‌برداری از منابع و مدیریت آب باید چاره‌اندیشی کرد اما این 2 مبحث تنها دلایل تنزل جایگاه فارس در تولید محصولات کشاوری نیست لذا باید بررسی دقیق‌تری انجام شود.

او با بیان اینکه امروز اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نگاه تخصصی به این مبحث دارند در حالی که تا قبل از آن اگر نماینده‌ای جایی نداشت به این کمیسیون هدایت می‌شد، افزود: تمام مشکلات بخش کشاورزی با کمک محققان احصاء شده که راهکار برای آن ارائه شود.

عسکری با اشاره به طرح امنیت غذایی و احصای مشکلات بخش کشاورزی عنوان کرد: این طرح پس از اعلام در صحن و رفع ایراد در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به زودی به دولت ارائه می‌شود و اگر این طرح عملیاتی شود ۸۰ درصد مشکلات کشاورزی حل می‌شود.

او با اشاره به اصلاح روند شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی با مشارکت تولیدکنندگان تصریح کرد: در این روند ۶ نفر از کشاورزان خبره در این شورا گنجانده شدند که قیمت‌گذاری با مشارکت تولیدکنندگان انجام شود و به نوعی از پایین به بالا باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی افزود: ۵۰۰ میلیون جمعیت اطراف کشور ما علاقه‌مند به محصولات کشاورزی ایران است که باید از این ظرفیت استفاده شود؛ تعرفه صادرات که وزارت خانه ابلاغ کرده بود اصلاح شد.

او با بیان اینکه الگوی کشت حتما باید عملیاتی شود، چراکه راهی جز این نداریم، خاطرنشان کرد: سازوکارهای این امر در کمیسیون تعریف شده است که باید هم سرمایه در گردش و هم نهاده‌های مورد نیاز کشاورز تامین شود همچنین سنددار کردن اراضی کشاورزی از دیگر اقدامات است که باید برای ارائه تسهیلات به کشاورز انجام شود.

عسکری با بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزی نیز از دیگر اقدامات کمیسیون است، عنوان کرد: برای ترغیب کشاورزان به بیمه محصولات خود در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مبلغ خوبی برای بیمه کشاورزی گذاشته شد و از هم اکنون رایزنی با وزارت اقتصاد آغاز شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه فارس با وجود ظرفیت‌ها عقب‌ماندگی‌های زیادی وجود دارد، تاکید کرد: در بخش پایانه صادراتی محصولات کشاورزی برای یارانه سوخت هواپیما اقداماتی در کمیسیون انجام شد و فارس پایلوت شده اما زیرساخت‌ها فراهم‌ نیست باید هر چه زودتر پایانه صادراتی تکمیل شود.

او با اشاره به تجهیز و ارتقای مکانیزاسیون در کشاورزی از تامین ۲۰ هزار تراکتور با مشارکت بانک‌ها خبر داد و گفت: اگر بناست در این کشور در بخش کشاورزی به یک جایگاه ارزشمند برسیم باید تسویه حساب در خریدهای تضمینی محصول با فوریت انجام شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه به دلیل کمبود نقدینگی امکان ترخیص نهاده‌ها در بنادر وجود ندارد، افزود: رایزنی با دولت برای تسریع این امر انجام شده و وزیر کشاورزی برای کشت پاییزه مکلف به تامین نهاده‌ها شده است.

عسکری با بیان اینکه در دولت گذشته دچار سوء تدبیر بودیم، گفت: امروز دولت با مشکل بودجه مواجه است و ۱۰ هزار میلیارد تومان ماهیانه بدهکاری دولت قبل را می‌دهد اما باید امید را در کشاورز ایجاد و مشکلات را برطرف کرد تا تولید محصولات کشاورزی با خلل مواجه نشود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه مشکل خودرو و نیروی انسانی در بخش کشاورزی در کل کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود تا این مشکل حل شود؛ امروز وزارت کشاورزی ۱۰ هزار نیروی متخصص نیاز دارد که اگر دولت مجوز دهد بحث استخدام نیز دنبال می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *