«فصل نرگس» مخاطب را به نوع‌دوستی دعوت می‌کند

نگار آذربایجانی کارگردان «فصل نرگس» گفت: این فیلم یک درام اجتماعی است كه در تعريف كلي، مخاطب را به انسانيت و نوع‌دوستي دعوت مي‌كند و در عين حال، تجليلي است از زندگي و ارزش‌هاي آن.
به گزارش سادس به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، نگار آذربایجانی با دومین فیلم بلند سینمایی‌اش با نام «فصل نرگس» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. آذربایجانی درباره روایت جدیدش در این فیلم می‌گوید: سوژه «فصل نرگس» دغدغه جدیدم بود. قاعدتا به عنوان يك فيلمساز اجتماعي سراغ موضوعاتي مي‌روم که ذهنم را درگیر کند و احساس كنم لازم است كه این موضوعات در جامعه مطرح شود و من به عنوان نويسنده و فيلمساز با ابزاري كه در دست دارم بتوانم با مطرح كردن این موضوعات در قالب فيلم، تلنگری به ذهن مخاطب بزنم تا از كنار اين موضوعات بي‌تفاوت عبور نكند. در توصيف يك خطي «فصل نرگس» هم فعلا مي‌توانم بگويم كه اين فيلم، یک درام اجتماعی است كه در تعريف كلي، مخاطب را به انسانيت و نوع دوستي دعوت مي‌كند و در عين حال، تجليلي است از زندگي و ارزش‌هاي آن.
آذربایجانی در ادامه درباره تغییر مقررات جشنواره و ادغام بخش «نگاه نو» و «سودای سیمرغ» گفت: «جشنواره بستری برای دیده‌شدن فيلم‌هاست. اینکه در یک سال ممکن است آثار خوب ساخته نشود، بضاعت سینماي آن سال است و باید علت‌اش را در همان سال بررسي كرد. در یک سال هم (مثل سال گذشته) با تعدد فیلم‌های خوب مواجهیم. ادغام بخش سوداي سيمرغ و نگاه نو، زماني نتيجه‌بخش است كه شرايط لازم برای هم فراهم شود. در سال‌های گذشته به دلیل بخش بندی، هیئت انتخاب دو بخش از هم جدا بودند. يعني دو گروه متفاوت، هر كدام در يك بخش، فيلم‌ها را مي‌ديدند و انتخاب مي‌كردند. داوران هر بخش هم مجزا بودند. شاید این تفکیک باعث می‌شد که هم هيأت‌هاي انتخاب و هم هيأت‌هاي داوري بتوانند در فرصت و زمان كافي‌تر و مناسب‌تري روي تعداد كمتري فيلم تمركز كنند و به همين دليل هم انتخاب و داوري دقيق‌تر و منصفانه‌تري داشته باشند. امسال به دليل اين ادغام، يك هيات انتخاب و يك هيات داوري مجبور هستند كه روي تعداد به مراتب بيشتري فيلم نظر بدهند، آن هم مشخصا در سالي كه به نسبت سال‌هاي گذشته، تعداد زيادتري فيلم متقاضي حضور در جشنواره بودند و اين در حالي است كه در زمان داده شده براي انتخاب و داوري‌شان تغييري صورت نگرفته و فرصت طولاني‌تري به آنها داده نشده است. در چنين موقعيتي، طبيعتا هم كار براي هيأت انتخاب به مراتب سخت‌تر مي‌شود و هم براي هيأت داوري.» وی همچنین گفت: «نمی‌توان انتظار داشت برای بخش «نگاه نو» در تمام رشته‌ها، سيمرغ اضافه شود، چون این افزایش تعداد، شايد باعث شود تا اعتبار اين جايزه سمبوليك کم شود. اما مي‌توان در كنار سيمرغ ، جوايز ديگري هم تعريف شود. مثل اتفاقي كه در بسياري از جشنواره‌های معتبر دنيا مي‌افتد كه تعداد جوایز اصلي و اعتباري‌شان به تعداد انگشتان دست است، اما برای تشویق ديگران جوایز دیگری با شكل و نام‌هاي ديگري هم دارند».
آذربایجانی در پاسخ به این سوال که چرا وقتی فیلمی انتخاب نمی‌شود یا جایزه‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد، عده‌ای صحت و سلامت جشنواره را زیر سوال می برند؟ گفت: «این بحث مفصلي است كه پاسخگويي‌اش در حوزه تخصصي من نيست و براي ريشه‌يابي دقيق و موشكافانه‌اش بايد به ابعاد مختلف جامعه شناسانه و … پرداخته شود . اما می‌توانم به يك نكته اشاره كنم؛ اين كه به عنوان يك فیلمساز، از هر جشنواره‌اي كه فيلمم در آن شركت مي‌دهم، توقع و انتظار دارم كه اثرم را کساني نقد و داوري کنند که متخصص‌اند و دغدغه‌شان سینماست».
سازنده «فصل نرگس» در ادامه درباره اینکه حضور فیلم در جشنواره چه تأثیری بر اکران عمومی آن دارد گفت: «نمی‌توان منکر تأثیرش شد. جشنواره فجر بستری برای دیده شدن فیلم‌هاست. شايد در كشورهايي كه معضل اكران ندارند و به اندازه فيلم‌هاي توليد شده‌شان، سالن نمايش هم وجود دارد، يك فيلمساز خيلي هم درگير و نگران حضور فيلمش درجشنواره‌هاي كشورش نباشد، چراکه می‌داند كه به هر حال موضوع اکرانش تضمین شده است. ضمن اينكه در بعضي از اين كشورها، اساسا فيلم‌ها اول اكران مي‌شود و بعد در فستيوال‌ها به نمايش در مي‌آيد. اما در ایران اگر فیلمی از جشنواره بازماند، پيدا كردن و مجاب كردن پخش‌كننده مناسب براي سازندگانش، به مراتب سخت‌تر مي‌شود و اگر هم این اتفاق رخ دهد، باز با مسئله اكران مناسب، چه از لحاظ زمان و چه از لحاظ تعداد سينماها مواجهند و همين تعداد محدود سالن‌هايي كه داريم هم به فیلم‌های گیشه‌ای تعلق مي‌گيرد یا نصيب فیلم‌هایی می‌شود که در جشنواره درخشیده‌اند.»
با دبیر جشنواره

آذربایجانی در پایان می‌گوید: «تنها به اين بسنده مي‌كنم كه به عنوان يكي از فيلمسازان حاضر در اين جشنواره مي‌توانم سختي‌ها و مسائلي را كه با آنها دست به گريبان هستند، حدس بزنم. برايشان آرزوي موفقيت مي‌كنم و مي‌گويم: خسته نباشيد، خدا قوت.»
سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود. اخبار، مطالب، عکس‌ها و ویدئوهای این جشنواره علاوه بر سایت، از روی کانال رسمی جشنواره فجر به آدرس http://telegram.me/fajrfilmfest35 قابل مشاهده است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *