کلونی فرزندآوری حواصیل های خاکستری در گمیشان

سادس/گلستان یک فعال محیط زیستی استان گلستان موفق شد با اقدامی خودجوش فضایی را برای تولیدمثل و پرورش جوجه های یک گونه نادر از پرندگان را فراهم کند.

روشنیان در گفت و گو با خبرنگار سادس با اشاره به اینکه در گشت و پایش محیطی که در سال گذشته داشتیم متوجه حضور، تخمگذاری و جوجه آوری گونه کمیاب یک نوع پرنده به نام حواصیل خاکستری در نقطه صفر مرزی شدم، اظهار کرد: در این مشاهدات حدود ۱۰ تا ۱۲جفت حواصیل خاکستری در منطقه تالاب گمیشان در این منطقه حاضر شده و تخم گذاری می کردند که متاسفانه شاهد تلفات و مرگ میر جوجه ها در سالهای اخیر بوده ایم.

وی با بیان اینکه چون سازه های مستقر در کناره های تالاب با پایه هایی چوبی بود، مورد سرقت و آسیب در برابر باد و طوفان می شد، افزود: دوربین های نصب شده ما در محل نشان داد برخی از تخم ها نیز که تبدیل به جوجه می شوند، چون پناهی ندارند از ارتفاع سوقوط کرده و به پائین می افتند که بلافاصله توسط شغال ها و حیوانات دیگر مورد حمله قرار می گیرند.

کلونی فرزندآوری حواصیل های خاکستری در گمیشان

کلونی فرزندآوری حواصیل های خاکستری در گمیشان

فعال محیط زیستی استان گلستان با تاکید بر اینکه با همکاری بخش معاونت صدا و سیما اقای زرگرانی و مدیریت حوزه ماهیان خاویاری شیلات استان‌ستونهایی را مستحکم و دارای ارتفاع کردیم، خاطرنشان کرد: شخصا خودمان دور افتادیم و از مردم به صورت خرید و بعضا اهدایی ۲۵ پالت را جمع آوری کردیم تا با حمل آنها به نقطه صفر مرزی بر روی این ستونهای کلاف شده چوبی قرار دهیم.

روشنیان از همراهی و کمک رئیس محیط زیست، شرکت توزیع برق شهرستان گمیشان و محیط بان زحمت کش رمضان شهرابادی برای نصب پالت ها در ارتفاع بالا بر روی سازه های چوبی و استحکام بخشی آنها خبر داد و گفت: این باعث شد شاهد باشیم که بعد از یک هفته در پالت ها لانه گذاری و تخم گذاری حواصیل ها رخ بدهد.

کلونی فرزندآوری حواصیل های خاکستری در گمیشان

کلونی فرزندآوری حواصیل های خاکستری در گمیشان

کلونی فرزندآوری حواصیل های خاکستری در گمیشان

وی با اشاره به اینکه ۱۵ لانه جدید بر روی پالت ها شکل گرفته و لانه های قبلی نیز باز سازی شد که دوربین های کمرا تراپ نصب شده تخم گذاری توسط حواصیل ها را تائید می کردند، ادامه داد:  ۹۰ جوجه متولد شده با کمترین تلفات بالغ پرواز کرده و به طبیعت پیوستند.

این فعال محیط زیستی استان گلستان از قول مساعد عقیلی نژاد از مدیران شیلات استان گلستان برای افزایش پالت ها و ساخت حداقل ۱۰۰ لانه خبر داد و گفت:با توجه به اینکه در استان مازندران گزارش از زاداوری این گونه نشده و در گیلان حدود ده جفت آن هم به صورت پراکنده گزارش شده تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا با ایجاد این کلونی بزرگ و پر اهمیت برای نخستین بار در کشور علاوه بر جلوگیری از انقراض نسل این پرنده زیبا، این منطقه را به یک سایت علمی و پزوهشی برای محققان تبدیل کنیم.

انتهای پیام

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *