آرزومندی: روند تیم ملی بسکتبال امیدوار کننده است/ به داوری زمان دهیم

آرزومندی: روند تیم ملی بسکتبال امیدوار کننده است/ به داوری زمان دهیم

کارشناس بسکتبال ایران معتقد است: روند تیم ملی امیدوار کننده است و باید به جواد داوری در سمت ریاست فدراسیون فرصت داد.

علی آرزومندی در گفت‌وگو با سادس، درباره عملکرد تیم ملی بسکتبال ایران در پنجره چهارم انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۳ (برد مقابل ژاپن و باخت برابر استرالیا) توضیح داد: بازی به بازی و با گذشت زمان آقای ارمغانی شناخت بهتر و بیشتری نسبت به بازیکنان پیدا می‌کند و بازیکنان هم از نظر فنی آن چیزی که کادرفنی می‌خواهد را نسبت به گذشته با شرایط بهتری در زمین پیاده می‌کنند. به نظرم هر کس در ایران سرمربی تیم ملی باشد یکسری شرایط خاص و محدودیت دارد که باید با آن‌ها دست و پنجه نرم کند و تنها کاری که به عنوان اهالی بسکتبال می‌توانیم انجام بدهیم حمایت است.

او ادامه داد: فکر می‌کنم همانطور که همه اهالی این رشته می‌گویند بسکتبال ایران در یک دوره گذار است. اگر سال‌ها جایگزین و پشتوانه سازی خوبی نبوده باید از یک جایی چشم خود را بر روی نتیجه ببندیم و فضا را به جوان‌ترها بدهیم تا آن خلاء را پر کنیم. این پتانسیل و توان هم بدون شک در بسکتبال ایران وجود دارد که ستاره‌های جدیدی در آن ظهور کند.

با همان نتایج چهار سال پیش نیاز بود که تغییراتی را در بحث استعدادیابی ایجاد کنیم و این مسیر را بهبود ببخشیم که اینطور نشدکارشناس بسکتبال ایران با اشاره به نتایج تیم‌های نوجوانان و جوانان ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا، توضیح داد: همانطور که دیدید در هر دو رده تیم‌های ما از نظر فیزیک و استعداد نسبت به خیلی از تیم‌ها که نتیجه بهتری گرفتند شرایط بهتری داشتند و ما فقط نتیجه نگرفتیم. اگر بخواهیم واقع گرایانه نگاه کنیم تیم جوانان ما دقیقا ۴ سال پیش همین نتیجه را گرفت و آنجا توسط نیوزیلند حذف شدیم و در این دوره توسط کره‌جنوبی حذف شدیم. توقعی که جامعه دارد باید واقعی باشد چون همه این نتایج تکرار اتفاقات چهار سال پیش بود که باید همان سال‌ها بر آن‌ها نظارت می‌شد تا تکرار نشود.

او تاکید کرد: با همان نتایج چهار سال پیش نیاز بود که تغییراتی را در بحث استعدادیابی ایجاد کنیم و این مسیر را بهبود ببخشیم که اینطور نشد. شیوه نامه‌ای هم برای مسابقات پایه به صورت کارشناسی معرفی شد که متاسفانه اجرایی نشد و به آن شیوه نامه وفادار نماندیم. اگر تغییری در روند بسکتبال رخ ندهد مشخصا چهار سال بعد نیز باز هم این نتایج را می‌بینیم. اگر همین امروز برای چهار سال بعد برنامه‌ریزی نکنیم باز هم همین حرف‌ها را خواهیم زد.

آرزومندی در پاسخ به این سوال که‌ آیا از نظر او تیم ملی ایران همچنان شانس صعود به جام‌جهانی را دارد؟ توضیح داد: باید واقع گرایانه صحبت کنیم. شرایط خیلی سخت است اما توان انجام این کار وجود دارد. یک حمایت همه جانبه‌ می‌خواهد و نشد وجود ندارد. در بازی با استرالیا هم وقتی ۱۷ امتیاز عقب بودیم در جریان کواتر سه، در پنج دقیقه ۱۷ امتیاز را جبران کرده و دو امتیاز هم جلو افتادیم. البته نمی‌شود زیاد روی این آمار استناد کرد چون بالا و پایین بازی است، با این حال اما نشان می‌دهد که تیم ما پتانسیل بالایی دارد. به نظرم اختلاف ۳۰ امتیازی با استرالیا فاصله واقعی دو تیم نبود، نشانه‌هایی از درخشش و پیشرفت شرایط بسکتبال کشور درباره جوان‌ها را دیدیم که بارقه‌هایی از امید را زنده کرد.

او در پاسخ به این سوال که با عملکرد چند ماهه جواد داوری روند فدراسیون را چگونه ارزیابی می‌کند؟ توضیح داد: برای قضاوت خیلی زود است و باید زمان بگذرد چون از وقتی داوری آمد در شرایط مسابقه بوده‌ایم.

آرزومندی درباره راه اندازی سازمان لیگ و تغییر شیوه برگزاری مسابقات سوپر لیگ نسبت به یکی دو فصل قبل نیز اظهار کرد: از نظر من نسبت به سال‌های قبل شیوه بهتری است. درباره سازمان لیگ هم باید بگویم که به نظرم قدم مثبتی است کما اینکه باشگاه‌ها خیلی متولی نیستند و در سازمان لیگ باید باشگاه‌ها تصمیم گیرنده اصلی باشند. در مجموع اما یک قدم مثبت است و فکر می کنم در سال‌های بعد سازمان لیگ استقلال بهتری پیدا می‌کند. همه چیز قدم به قدم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *