منادی: مجلس یازدهم مجلس دانش بنیان بوده است

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با ارئه گزارشی از عملکرد کمیسیون آموزش گفت: مجلس یازدهم یک مجلس دانش بنیان بوده و در اعتلای علمی کشور گام‌ های مهمی را برداشته است.

به گزارش سادس، علیرضا منادی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی نوبت دوم امروز (دوشنبه ۷ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد شهیدان رجایی و باهنر، گزارشی از عملکرد کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری و به طور کلی از سوی مجلس شورای اسلامی در باب مجلس دانش بنیان ارائه کرد.

وی با بیان اینکه کاری کارستان توسط مجلس یازدهم انجام گرفته، تصریح کرد: صبح خدمت رئیس مجلس عرض کردم که چرا در باب جهاد تبیین کار نمی کنید که مجلس یازدهم چه گام های بلندی در مسیر دانش بنیانی و دانش پروری برداشته است که هیچ یک از مجالس قبلی چنین عملکرد درخشانی در حوزه علم و فناوری و دانش پروری نداشته اند.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یازدهم با بیان اینکه دانش امروز در دنیا یک چرخه تامین دارد، یادآور شد: در دنیا به این چرخه به صورت یکپارچه نگاه می‌شود، یعنی آموزش از یک جا شروع و به جای دیگری ختم می‌شود. ما در مجلس از صفر تا ۶ ساله‌ ها را از بهزیستی گرفتیم و به آموزش و پرورش تحویل دادیم و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک شکل گیرد که این اولین قسمت زنجیره تامین بود که مجلس یازدهم با کمک شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داد.

منادی در ادامه گفت: پس از این ادامه مسیر آموزش و پرورش ۷ تا ۱۸ سالگی است که در این زمینه مجلس یازدهم پس از ۱۰۰ سال از شکل گیری آموزش نظام جدید، مجلس یازدهم بود که توانست بزرگترین تحول را با تصویب قانون رتبه بندی معلمان در آموزش و پرورش ایجاد کند. هیچ گاه فراموش نمی‌کنم که ۹۶ درصد همین مجلس به کلیات رتبه بندی معلمان رای داد و اگر امروز با واریزی هفته گذشته، سفره معلم مقداری رنگی‌تر شده، گام عملی در اعتلای معیشت معلمان بود.

وی با بیان اینکه معلم در طول ۱۰۰ سال گذشته از عنصر معلمی با عنوان رقابت بی بهره بود و نومعلم با معلمی که ۳۰ سال سابقه داشت، تفاوتی نداشت، تصریح کرد: با رتبه بندی معلمان جایگاه‌ها تعریف و قطعا در نهایت منجر به افزایش کیفیت آموزش در کشور خواهد شد. به علاوه اینکه با این قانون، معلم از حالت کارمندی نیز خارج خواهد شد و دیگر مثل کارمندها فقط از فصل دهم حقوق نخواهد گرفت و حدود ۴۵ تا ۹۰ درصد تحت عنوان فوق العاده ویژه رتبه بندی به دریافتی او اضافه می‌شود که این هم ارتقای منزلت و هم ارتقای معیشت معلم است.

نماینده مردم تبریز با تاکید بر اینکه به همت کمیسیون آموزش مجلس ثمره تحولات در آموزش و پرورش را خواهید دید، عنوان کرد: ادامه مسیر چرخه تامین دانشگاه‌ ها است که از سن ۱۸ سالگی به بعد می باشد، برای این مقطع تحصیلی نیز مجلس یازدهم در سال نخست فعالیت خود، همسان سازی حقوق ۴۵ هزار اساتید دانشگاه‌ها را دنبال کرد که جلوی خروج مغزها گرفته شد.

منادی در ادامه تاکید کرد: پس از دوره دانشگاه زمان بهره مندی از علم یک فارغ التحصیل است که مجلس یازدهم با تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان، خروجی آن فعالیت ۷ هزار شرکت دانش بنیان را با ۴۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی با ۴۰۰ هزار اشتغال در سال گذشته رقم زد. قانون جدیدی که در ۲۰ ماده تصویب کردیم تمامی موانع بانکی، بیمه ‌ای و مالیاتی  شرکت های دانش بنیان را برطرف می‌کند و این نیز گام بلندی است که مجلس برداشته است.

وی با بیان اینکه این مجلس یک مجلس دانش بنیان بوده و در اعتلای علمی کشور گام‌ های مهمی را برداشته است، گفت: برای مهارت و اعتلای آموزش عالی برنامه داریم که در آینده خواهید دید. همچنین خداراشکر مشکل معلمان طرح مهرآفرین را نیز حل کردیم و در کمیته بررسی و تطبیق تصویب شد که شامل این ۷۰ هزار معلم می شود. امسال نیز سال مهارت و آموزش مهارتی است و این موضوع را در کمیسیون آموزش پیگیری خواهیم کرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم درباره مسائل حوزه انتخابیه نیز گفت: با وجود اینکه استان آذربایجان شرقی در بسیاری از شاخص‌ها عقب ماندگی دارد، اما اخیرا میزان ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب از محل پساب تصفیه خانه تبریز وارد دریاچه ارومیه کردیم که بسیار مهم است و امیدوارم با تکمیل سایر پروژه‌ ها این رقم ارتقا پیدا کند. همچنین راه آهن استان تا ۳ الی ۴ کیلومتری شهرک خاوران رسیده ولی به مقصد مورد نظر نرسیده که باید تکمیل شود. همچنین اکثر روستاها در حوزه پوشش مخابراتی مشکل دارد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در پایان تاکید کرد: این مجلس، دانش بنیان ترین مجلس پس از انقلاب است و نباید اجازه هجمه به این مجلس بدهید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *