تبدیل بدن به ماشین چربی‌سوز

تبدیل بدن به ماشین چربی‌سوز

سادس/خراسان رضوی محققان تمرینی را معرفی کردند که بدن را به یک «ماشین چربی‌سوز» تبدیل می‌کند.

به نقل از سایتک دیلی، پروفسور زلکو پدیسی می‌گوید: اگر چربی‌های سرسخت بدن از بین نمی‌روند، تمرینات تناوبی با شدت بالا یا هیت (HIIT) را به برنامه ورزشی خود اضافه کنید. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که هیت، چربی‌سوزی را بیشتر از ورزش هوازی افزایش می‌دهد.

برای این تحقیق، محققان نتایج ۱۸ کارآزمایی مداخله‌ای کنترل‌شده را در مورد تأثیرات هیت بر میزان چربی‌سوزی حین ورزش جمع‌آوری کردند.

کارآزمایی‌های مداخله‌ای شامل ۵۱۱ شرکت‌کننده بزرگسال بود که در گروه هیت تحت نظارت، ورزش هوازی با شدت متوسط یا یک گروه کنترل غیرورزشی شرکت داشتند.

مدت مداخلات ورزشی از دو تا ۱۴ هفته متغیر بود. به‌طور تقریبی در تمام تحقیقات، شرکت‌کنندگان در سه جلسه هیت در هفته شرکت کردند.

یافته‌های کلیدی تحقیق

طبق تحقیقات، چند جلسه هیت در هفته بدن شما را به یک «ماشین چربی‌سوز» تبدیل می‌کند. هیت باعث می‌شود نه تنها در طول جلسات این نوع تمرین بلکه در طول سایر انواع فعالیت بدنی مانند پیاده‌روی سریع، شنا و ورزش نیز شروع به سوزاندن چربی بیشتری کنید.

متابولیسم چربی تنها پس از چهار هفته هیت بهبود می‌یابد و با گذشت زمان بهتر می‌شود.

پس از ۱۲ هفته تمرین هیت، می‌توان انتظار داشت که هر دقیقه فعالیت بدنی  ۰.۱۳ گرم چربی اضافی را بسوزاند. برای افرادی که ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی دارند، این تمرین می‌تواند منجر به سوزاندن حدود ۱۰ کیلوگرم چربی اضافی در یک دهه شود.

بر اساس یافته‌ها، افراد دارای اضافه وزن ممکن است در مقایسه با افراد دارای وزن طبیعی، انتظار افزایش بیشتری در چربی‌سوزی داشته باشند.

در حالی که افراد می‌توانند متابولیسم چربی خود را با شرکت در ورزش‌های هوازی (برای مثال دویدن) بهبود بخشند، ورزش‌های هوازی به صرف زمان بسیار بیشتری نیاز دارد و پیشرفت‌ها کمتر خواهد بود.

اهمیت یافته‌ها

این نتایج ممکن است به بیش از ۲ میلیارد فرد دارای اضافه وزن در جهان کمک کند تا متابولیسم چربی خود را بهبود بخشند و وزن خود را کاهش دهند.

این یافته‌ها همچنین ممکن است به میلیاردها نفر دیگر برای پیشگیری از افزایش وزن ناخواسته در طول زمان کمک کنند.

خود را  ۱۰ سال دیگر با ۲۲ پوند چربی اضافی تصور کنید، شاید هیت به شما کمک کند از چنین تغییری در ترکیب بدن خود جلوگیری کنید.

طبق نظرسنجی اخیر روندهای آمادگی جسمانی در سراسر جهان، هیت یکی از محبوب‌ترین انواع تمرینات است. اگر قبل‌تر این کار را انجام نمی‌دادید، شاید باید آن را انجام دهید.

یافته‌های این تحقیق در مجله British Journal of Sports Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *