مدیران باشگاه چون می‌دانند ماندگار نیستند به فوتبال پایه اهمیت نمی‌دهند!

مدیران باشگاه چون می‌دانند ماندگار نیستند به فوتبال پایه اهمیت نمی‌دهند!

سادس/خوزستان مدیرعامل سابق باشگاه استقلال خوزستان گفت: متاسفانه مدیران باشگاه‌ها چون می‌دانند بیشتر از دو یا سه سال ماندگار نیستند بیشتر توجه‌شان به تیم‌های بزرگسال است و اهمیت زیادی به تیم های پایه نمی‌دهند.

صفرعلی جمالپور در گفت‌وگو با سادس، با بیان این‌که عدم استفاده از بازیکنان جوان در باشگاه‌ها می‌تواند موجب تضعیف تیم‌های ملی نوجوانان، جوانان و امید و بالتبع تیم‌ملی بزرگسالان در بلندمدت با از بین رفتن انگیزه بازیکنان شود، اظهارکرد: بازیکنی که برای نمایش استعدادش اعتماد نبیند ناخودآگاه انگیزه‌اش را از دست می‌دهد و برای مطرح شدن اسمش حتی به دام دلال‌ها خواهد افتاد تا برای چند سال هم که شده با حضور روی نیمکت تیم‌های مطرح درآمد کسب کند.

وی در خصوص انحلال تیم‌های سازنده فوتبال نیز گفت: بحث غم انگیز و بسیار گفته شده انحلال باشگاه‌های مطرح و بازیکن‌ساز (اغلب خوزستانی) خود گویای بسیاری از مسائل و مشکلات است اما در دهه‌های اخیر فوتبال خودمان استعدادهای کمی را رو نکرده که از تیم‌های امید و جوانان و با اعتماد مربیان دلسوز به رده‌های بالای فوتبال ملی و باشگاهی و حضور در خارج از کشور رسیده‌اند.

مدیر عامل سابق باشگاه استقلال خوزستان درباره فوتبال پایه نیز با اشاره به این‌که متاسفانه در رده های پایه نه استعدادیابی دقیق و کاملی صورت می گیرد تا استعدادهای ما که بی‌نهایت هم هستند مورد توجه قرار بگیرند و نه پرورش استعداد ها آن‌طور که باید و شاید اتفاق می‌افتد، خاطرنشان‌کرد: ما در فوتبال‌مان نگاه آکادمیک نداریم. این توقع نیست که باشگاه ها بیشتر بودجه و توجه خود را به رده پایه معطوف کنند اما باید بودجه متناسب با این رده حتماً در نظر گرفته شود و تا زمانی که چنین نگاهی وجود نداشته باشد این نوسان و عدم ثبات را خواهیم داشت.

وی در ادامه افزود : برخی مدیران در تیم‌های پایه فقط از روی رفاقت افراد را برای کار در تیم‌های پایه انتخاب کرده و حتی دوستان خود را در این بخش‌ها انتخاب می‌کنند در حالی‌که اگر از افراد متخصص استفاده شود می‌توان با کمترین هزینه، بهترین بهره‌وری و عملکر را داشت و خوب نتیجه گرفت و کشورهای قدرتمند در فوتبال پایه مربیان متخصصی در این حوزه دارند. این مربیان در این مورد تخصص دارند و اصلا برای رده‌های پایه آموزش دیده‌اند. بدون شک این نوع از مربیان خیلی راحت‌تر از مربیان دیگر می‌توانند به رشد بازیکنان در سن پایین کمک کنند. حالا سوال این‌جا است که آیا فوتبال ایران در این حوزه مربی تخصصی دارد یا خیر؟ یا اگر دارد، از آن‌ها استفاده می‌کند یا نه؟ متاسفانه مدیران باشگاه ها چون می‌دانند بیشتر از دو یا سه سال ماندگار نیستند بیشتر توجه‌شان به تیم‌های بزرگسال است و اهمیت زیادی به تیم های پایه نمی دهند.

جمالپور گفت: حالا که زمان نقل و انتقالات لیگ بیست و دوم به پایان رسیده است باید به این نکته اشاره کرد که باشگاه‌ها هزینه‌های گزاف می‌کنند و برایشان مهم نیست، اما سوال این‌جاست آن پول را از کجا می‌خواهند بیاورند؟ اگر واقعاً بودجه بالایی دارند اشکالی ندارد اما فکر نمی‌کنم در فوتبال ایران بودجه زیادی برای جذب بازیکنان با هزینه‌های بالا وجود داشته باشد. حتی در برخی لیگ‌های تراز دوم اروپایی مانند هلند و بلژیک برای یک بازیکن باکیفیت یک‌ونیم میلیون دلار نهایتاً هزینه می‌کنند اما چگونه می‌شود در لیگ ایران قراردادهای میلیون‌دلاری بسته شود و عجیب است. باشگاه‌ها برای فرار از هزینه‌های ناشی از استعدایابی و استعدادپروری از توجه به تیم‌های پایه فاصله گرفته‌اند و همیشه در تلاش هستند که از بازیکنان آماده استفاده کنند.

وی بیان کرد: امیدوارم فصل جدید لیگ‌برتر، با نظم خوبی جلو برود زیرا هرچه بتوانیم لیگ‌مان را به استانداردهای روز دنیا نزدیک‌تر کنیم، تیم‌ملی ما می‌تواند بازیکنان باکیفیت‌تری در اختیار داشته باشد و نتایج بهتری در جام‌جهانی کسب کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *