راه حل مشکل آب اصفهان در دست وزیر نیرو است

سادس/اصفهان نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: امروز باید دید که حل مشکل آب اصفهان راه‌حل دارد یا ندارد؟ بله دارد؛ انجام می‌شود یا نمی‌شود؟ بله وابسته به نظر یک نفر است و آن‌هم وزیر نیرو است.

حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان با حضور در دفتر پایگاه خبری ایسنای منطقه اصفهان، اظهار کرد: در خصوص موضوع زاینده‌رود و آب، امروز تمام نمایندگان استان اصفهان دغدغه مشترک دارند و اگر بگوییم در یک مسئله نمایندگان اصفهان یک‌جور فکر می‌کنند، مسئله زاینده‌رود است. زمانی‌که که مجموعه نمایندگان اصفهان با آقای رئیسی جلسه داشتند حتی افرادی که در مورد موضوعات دیگر دغدغه داشتند نیز در مورد آب اصفهان یک جمله را گفتند.

میرزایی در پاسخ به این سوال که چرا دو ماه از سفر رئیس‌جمهور به اصفهان می‌گذرد و هنوز مصوبات این سفر به اصفهان به خصوص در حوزه آب ابلاغ نشده است؟ گفت: آقای محرابیان حدود ۹ ماه پیش در اصفهان بودند و باید آن مصوبات را اجرا کنند، مصوبات سفر رئیس‌جمهور تازه است. اما وزیر نیرو سال گذشته به اصفهان آمد و یک‌سری قول‌هایی داد که بنابر اطلاعات دستگاه‌های اجرایی استان، آن‌طور که بایدوشاید عملیاتی نکرده است.

وی ادامه داد: ما برای بن-بروجن هم پیشنهاد داریم. منهای بن که در حوضه آبریز زاینده‌رود است، از شهرکرد تا بروجن در حوضه آبریز کارون قرار دارد، بنابراین به دو جهت استدلال ما این است که باید آب را از کارون بگیرند. ما نمی‌گوییم لوله‌های طرح بن بروجن را دربیاورند و تصفیه‌خانه‌شان را از بین ببرند، بلکه می‌گوییم از پشت کارون چهار یک لوله‌کشی کرده و به لردگان، دوراهان و آلونی آب بدهند و آب را به بروجن برسانند و از بروجن بر روی همین خط لوله، پمپاژ معکوس کنند تا آب به بن برسد. در این شرایط هزینه‌ها به‌جا خرج می‌شود و از سوی دیگر از کارون غنی، آب برمی‌داریم، چراکه این شهرها در حوضه کارون هستند نه در حوضه ورشکسته زاینده‌رود. همچنین در جدول منابع و مصارف آب قرار بود اگر آبی برای پروژه بن-بروجن تعریف می‌شود از کوهرنگ سه اتفاق بیفتد. اما امروز کوهرنگ۳ کجاست؟ تونل آن اتفاق افتاده، اما سد آن کجاست؟

این نماینده اصفهان در پاسخ به این سوال که چرا این طرح‌ها اجرا نمی‌شود؟ تصریح کرد: نقطه مرکزی وزارت نیرو است. باید توجه داشت که ما مردم چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خوزستان و یزد خواهر و برادر ایمانی هستیم از اینکه مشکلات آب شرب، کشاورزی و … آنها حل شود خوشحالیم، اما پدر خانواده نباید بین بچه‌های خانواده فرق بگذارد که این باعث مشکلات دیگری خواهد شد.

وی در خصوص اینکه  وزارت نیرو چطور باید وضعیت موجود را مدیریت کند؟ گفت: با یک راه‌حل برادرانه، مؤمنانه، عادلانه منصفانه و با محوریت وزارت نیرو این کار باید سامان گیرد و از کشمکش‌های بین نمایندگان و مردم و سایر مسئولان استان‌ها باید پرهیز شود.

میرزایی در خصوص بحران فرونشست در اصفهان، تصریح کرد: دو سال پیش برای سران قوا نامه‌ای تنظیم کردم که اگر با همین وضعیت فرونشست زمین ادامه دهیم زمین اصفهان را خواهد بلعید و درزمانی نه‌چندان دور در آینده، اگر به داد اصفهان نرسیم باید اصفهان را در کتاب‌های تاریخ بخوانیم و جستجو کنیم، نه در کف زمین. این هشدارها را داده‌ایم. نشست یک سانتیمتری زمین در سال وضعیت ساختمان‌ها را بحرانی می‌کند، اما امروز ما در استان اصفهان و دشت‌های مختلف آن بین ۷.۵ تا ۸ تا ۱۹ یا ۲۰ سانتیمتر در سال فرونشست داریم در حالیکه یک سانتیمتر نشست آن هم بحران است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *