رئیس جدید فدراسیون بر تقویت فوتبال پایه تمرکز کند

رئیس جدید فدراسیون بر تقویت فوتبال پایه تمرکز کند

سادس/فارس مربی پیشین تیم ملی جوانان امیدوار است رئیس جدید فدراسیون فوتبال، رشد و توسعه فوتبال پایه را در اولویت کار خود قرار دهد.

اصغر اکبری که به تازگی هدایت تیم شاهین کازرون در لیگ دسته سوم فوتبال کشور را به عهده گرفته، درباره وضعیت این تیم به سادس گفت: شاهین سال گذشته قهرمان لیگ برتر فوتبال استان فارس شده و دو تن از شاگردان سابق خودم، مدیریت آن را به عهده دارند.

اکبری گفت: اخیرا تست گیری از بازیکنان کازرونی را با حضور نزدیک به ۴۰۰ داوطلب برگزار و ۱۴ بازیکن انتخاب کردیم. در مرحله بعد تست گیری از بازیکنان شهرهای اطراف مانند نورآباد، فراشبند و خشت را انجام و سپس چند جلسه را هم به بچه های شیراز اختصاص می دهیم.

وی درباره کیفیت فنی بازیکنان گفت: این بازیکنانی که من دیدم، همه عاشق فوتبال هستند و از فیزیک بدنی مناسبی هم برخوردارند، اما متاسفانه کار چندانی روی آنها انجام نشده. یعنی بازیکنانی که به سن ۳۵ سال رسیده اند، تازه توانسته اند خود را به سطح فنی مطلوبی برسانند. خب این فایده ندارد و ما مجبوریم تیم را جوانتر کنیم که این مساله زمان بر است.

بازیکن و مربی پیشین تیم مرصاد شیراز در ادامه به مسائل مالی اشاره کرد و گفت: من به مدیران تیم گفتم که اگر قرار است همه هزینه ها را از جیب خودتان پرداخت کنید، من نیستم و بهتر است شما هم تیم داری نکنید. باید از بدنه کازرون و از مسئولان این شهر کمک بخواهید. این بچه ها با بیش از ۳۰۰ میلیون تومان هزینه، تیم را به اینجا رسانده اند. الان اگر بخواهند امتیاز تیم را واگذار کنند، می توانند یک میلیارد تومان دریافت کنند اما عشقشان چیز دیگریست. باید به آنها کمک شود. روزی که این تیم در کازرون بازی دارد، پنج هزار نفر به استادیوم می آیند. خب این پتانسیل خیلی خوبی است برای جذب مردم به ورزشگاه ها. در حالیکه حتی شیراز هم این ظرفیت را ندارد.

گذشته فوتبال خوب بود چون پول کم و عشق زیاد بود

اکبری در خصوص علت افول فوتبال پایه در ایران اظهار داشت: در گذشته وضعیت خیلی خوب بود، چون مدیرعامل ها فوتبالی بودند و کارشان را بلد بودند. پول کمتر اما عشق به کار، بیشتر بود. فوتبال یک زمانی مال بچه های فقیر بود. آنها از لحاظ آناتومی بدن هم جان سخت تر بودند نسبت به بچه های امروزی که وضعیت مالی بهتری هم دارند. قبلا بچه های زجرکشیده ای داشتیم که برای معیشت خود باید صبح بنایی می کردند و عصر سر تمرین می آمدند. نه باشگاه بدنسازی می رفتند و نه امکاناتی داشتند، اما چون عشق واقعی به فوتبال داشتند، بار فنی شان هم بالا بود.

مربی سابق تیم ملی جوانان خاطره جالبی را از زمان مربی گری اش در تیم مرصاد نقل کرد و گفت: بچه های مرصاد همه آدم های عاشق فوتبال بودند که خودشان تیم را از صفر درست کردند. زمانی که در شیراز زمینی برای تمرین به ما نمی دادند، می رفتیم مهارلو چمن ها را می کَندیم و می آوردیم در زمین ارم فرش می کردیم. صبح زمین را می ساختند و عصر روی آن تمرین می کردند! همان تیم نزدیک بود به لیگ برتر هم برسد که عده ای تنگ نظر، نگذاشتند. تیمی که هر سال نزدیک به ۱۰ بازیکن به تیم های برق و فجرسپاسی می داد، نابود شد و در ادامه برق  و فجر هم به همان سرنوشت دچار شدند.

مربی تیم قشقایی که در سال ۹۵ آن پیروزی بزرگ برابر پرسپولیس در جام حذفی را رقم زد، در خصوص وضعیت تیم ملی هم صحبت های جالبی را مطرح کرد و گفت: کارلوس کی روش زمانی که به ایران آمد، بدعت خوبی را بنا کرد و آن هم مقابله با بازیکن سالاری بود. درست است که ایشان از لحاظ فنی، خیلی به تیم های پایه ما توجه و کمک نکرد اما همین که نگذاشت بازیکن سالاری در تیم رواج پیدا کند، حرکت ارزشمندی بود. هم برانکو و هم کی روش، نمرات قابل قبولی گرفتند اما در ادامه، فدراسیون به سراغ شخصی رفت که هیچ کارنامه ای نداشت. آوردن ویلموتس اشتباه بزرگی بود که نزدیک بود منجر به حذف از مرحله اول مقدماتی جام جهانی شود.

وی افزود: در ادامه فدراسیون فوتبال تصمیم خوبی گرفت و از میان مربیان داخلی و خارجی، گزینه ای را انتخاب کرد که در مقطع کوتاه، بازدهی بالایی داشت. اسکوچیچ خیلی خوب اوضاع را مدیریت کرد و چیزی هم که در زمین می دیدیم، یکدلی بچه ها و توان فنی بالای آنها بود. از نظرروانی تاثیر خیلی خوبی روی تیم گذاشت و در نهایت تمام بازی ها را مقتدرانه بردیم و صعود کردیم. مسائلی هم که در چندماه اخیر اتفاق افتاد، برمی گردد به مدیریت غلط.

اکبری در این باره توضیح داد: رئیس ورزش یا رئیس فدراسیون نباید به تنهایی برای یک مربی تصمیم بگیرند. یک گروه کارشناسی فنی باید بیایند و بهترین تصمیم را اتخاذ کنند. متاسفانه شاهد اتفاقات بدتری هم بودیم و آن هم تصمیم گیری بازیکنان برای انتخاب کادر فنی بود. آقای اسکوچیچ خیلی خوب نتیجه گرفته بود و اگر حمایت می شد، هر دو طرف سود می کردند اما خیلی احساسی عمل شد و امیدوارم در چندماه مانده به جام جهانی، دوباره شاهد حمایت لازم از ایشان باشیم.

وی همچنین به انتقاد از نحوه انتخاب سرمربی در تیم استقلال پرداخت و گفت: درست است که فقط یک بازی گذشته و قضاوت زود است اما به نظر من آقای “ساپینتو” بیشتر به یک شومن شبیه است تا مربی! شما به سرمربی سپاهان که هموطن آقای ساپینتو است نگاه کنید که با چه آرامشی از کنار زمین تیمش را هدایت می کند و از نظر فنی هم عملکرد قابل قبولی دارد. استقلال در زمان استراماچونی از نظر فنی پیشرفت قابل ملاحظه ای کرد و پس از آن فرهاد مجیدی هم خوب توانست با استفاده از دستیارخوبی مثل آقای پین، تیمش را به قهرمانی برساند اما در ادامه مدیریت استقلال می توانست از بین گزینه های داخلی شخصی را انتخاب کند که بتواند تیم را خوب بچرخاند که متاسفانه این اتفاق رخ نداد و فکر می کنم گزینه خوبی برای کادر فنی استقلال، انتخاب نشد.

اصغر اکبری ضمن ابراز امیدواری برای انتخاب بهترین گزینه در انتخابات فدراسیون فوتبال، گفت: وضعیت فوتبال ما خیلی آشفته است و خدا کند هر کسی انتخاب می شود، اولین دغدغه اش فوتبال پایه باشد. زمانی این فوتبال سر و سامان پیدا می کند که وضعیت فوتبال پایه خوب شود. مطمئنا اگر در رده های پایه خوب کار شود، آینده تیم بزرگسالان هم تامین و تضمین می شود. کاری که کشورهای شرق آسیا انجام داده و نتیجه گرفته اند، اما ما با استعدادهایی به مراتب بیشتر و بهتر از آنها، درجا زده و فرصت ها را از دست داده ایم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *