ظاهرسازی کمیته داوران با لیگ برتر/ از لیگ‌های پایین‌تر چه خبر آقای افشاریان؟

ظاهرسازی کمیته داوران با لیگ برتر/ از لیگ‌های پایین‌تر چه خبر آقای افشاریان؟

در حالی که فوتبال ایران دوباره به جریان افتاده است و لیگ‌های دسته اول، دوم و حتی سوم تا چند روز دیگر آغاز می‌شوند، هنوز مطالبات بسیاری از داوران لیگ‌های پایین‌تر پرداخت نشده است.

به گزارش سادس، پیش از شروع لیگ برتر، خداد افشاریان و کمیته داوران با برگزاری سمینار دانش‌افزایی و اهدای یک دست کت و شلوار به داوران لیگ برتری، حسابی شلوغش کردند و با سخنرانی‌هایی که ماجدی، کامرانی‌فر و خسروی داشتند، نشان دادند که دغدغه داوری دارند.

حتی تا قبل از شروع لیگ برتر هم مطالبات داوران و حق‌الزحمه‌های باقی مانده از سال قبل پرداخت شد تا داوران لیگ برتری بدون دغدغه پا به زمین بگذارند. البته این فقط دغدغه مالی آنها بود و خبری نه از امکانات آمادگی‌سازی و نه امکانات داخل زمین یعنی کمک داور ویدیویی و تکنولوژی خط دروازه نبود. با این حال می‌توان این را حرکت مثبتی از سوی کمیته داوران افشاریان به حساب آورد اما کند و کاو در دل داوری کشور نشان می دهد که این کارها ظاهرسازی است و گویا این کمیته انگار فقط برای لیگ برتر ساخته شده است.

از داوران لیگ‌های پایین‌تر چه خبر آقای افشاریان؟

باقی مانده دستمزد فصل قبل داوران لیگ برتری در حالی پرداخت شد که هنوز بسیاری از داوران لیگ‌های پایین‌تر یعنی لیگ یک، لیگ دو، لیگ سه، فوتبال ساحلی و حتی بانوان هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند و بعضی از آن‌ها حتی طلب ۲ ساله از کمیته داوران دارند. کمیته‌ای که انگار فراموش کرده همه چیز لیگ برتر نیست و رده‌های پایین‌تری هم وجود دارند. آن‌هایی که اکنون چه به عنوان بازیکن، چه به عنوان مربی و چه به عنوان داور در لیگ برتر حضور دارند، از دل همین لیگ‌های پایین‌تر آمده‌اند و رها کردن آن به حال خود سبب می‌شود که لیگ برتر فقط پسوند “حرفه‌ای” را یدک بکشد و حتی در حد لیگ آماتور سایر کشورها هم نباشد.

پرداخت نکردن مطالبات داوران لیگ‌های پایین‌تر، لیگ برتر بانوان و حتی لیگ فوتبال ساحلی تبعات دیگری از از جمله فساد در فوتبال را همراه خواهد داشت. داوری که در دسته پایین‌تر سوت می‌زند و ۲ سال است که حقوق نگرفته، با چه انگیزه‌ای باید پایش را روی زمین چمن بگذارد؟ با چه خیال امنی به درخواست مفسدانه سودجویان حاضر در فوتبال پاسخ “نه” بدهد؟ این که فدراسیون فوتبال و کمیته داوران لیگ‌های دسته پایین‌تر، فوتبال ساحلی و فوتبال بانوان را پشت گوش انداخته‌اند، فقط و فقط ضرر به ورزش ایران و به خصوص همین رشته فوتبال است.

یکی از داوران لیگ برتر بانوان در گفت‌وگو با خبرنگار سادس اظهار کرد: پول سال قبل خود را هنوز نگرفته‌ایم و هر حرفی هم بزنیم، یا محروم می‌شویم یا کنار می‌رویم.

همچنین یکی از داوران لیگ دویی از استان مشهد در گفت‌وگو با سادس گفت: من بیش از یک فصل است که پول نگرفته‌ام و بارها به هیات فوتبال و حتی کمیته داوران زنگ زدم. ما امکانات تمرین کردن که نداریم، حتی پول هم به ما نمی‌دهند و انگیزه در ما از بین رفته است. ما حتی لباسمان را هم باید بشوییم و لباس اضافه به ما نمی دهند.

این صحبت‌ها در حالی است که در سمینار داوری لیگ برتر، خداداد افشاریان بابت قرارداد بستن با اسپانسر جدید “پز” می‌داد و آن را افتخاری برای داوری می‌دانست. شاید باید به رییس کمیته داوران یادآور شویم که پولی که اسپانسر می‌دهد باید خرج همین داوران شود و حق‌الزحمه‌شان را پرداخت کنند یا حداقل امکانات مناسب تمرینی برایشان فراهم کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *