توسعه شالیکوبی‌ها در گلستان ممنوع شد/ کشت چغندرقند پاییزه در هاله‌ای از ابهام

سادس/گلستان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان از ممنوعیت ایجاد کارخانجات شالیکوبی و همچنین توسعه واحدهای شالیکوبی قبلی در استان خبر داد.

سیدمحسن حسینی عصر امروز(پنج‌شنبه ۲۰ مرداد) در جمع مدیران استانی، با اشاره به کاهش ۲۵ درصدی منابع آب زیرزمینی در گلستان اظهار کرد: براساس بررسی‌های انجام‌شده، آبخوان‌های کم‌عمق استان در مقایسه با دوره بلندمدت حدود ۲۴۹ میلیون مترمکعب کاهش داشته، همچنین آبخوان‌های عمیق استان نیز با کاهش حدود ۶۹ میلیون متر مکعبی همراه بوده است.

وی افزود: براساس ایستگاه‌های شرکت آب منطقه‌ای مقدار بارندگی تجمعی متوسط در استان گلستان از اول مهرماه ۱۴۰۰ تا ۳۱ تیر ۱۴۰۱، ۴۰۶ میلیمتر بوده که نسبت به آمار بلندمدت با چهار درصد کاهش همراه بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان، متوسط دمای اندازه‌گیری شده در استان گلستان را ۱۴.۸ درجه سانتیگراد اعلام کرد و متذکر شد: این شاخص نسبت به آمار بلندمدت با  نیم درجه افزایش همراه بوده است، همچنین رواناب اندازه‌گیری شده در ایستگاه‌های شاخص رودخانه‌های استان، بین ۸۸ درصد تا ۶ درصد کاهش را نسبت به آمار دوره بلندمدت نشان می‌دهد.

حسینی با اشاره به اینکه در استان گلستان تنها کشت ۱۵ هزار هکتار شالی مجاز بوده و از طریق منابع مطئمن آبی انجام می‌شود، تأکید کرد: با توجه به اینکه ظرفیت کارخانجات شالیکوبی استان گلستان بالغ بر ۵۰۰ هزار تن است و اگر این کارخانجات با یک سوم ظرفیت نیز فعالیت کنند به راحتی می‌توانند میزان شالی مجاز استان را به برنج تبدیل کنند لذا توسعه شالیکوبی‌ها و همچنین توسعه واحدهای شالیکوبی قبلی در استان ممنوع شده است.

وی به وضعیت کشت چغندرپاییزه در استان گلستان اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به تنش آبی در گلستان، کشت چغندر بهاره در استان ممنوع اعلام شده، همچنین برای آنکه کشت چغندرقند پاییزه در سنوات آینده به سرنوشت شالی گرفتار نشود مقرر شد مرکز تحقیقات کشاورزی در خصوص میزان مصرف آب چغندرپاییزه در استان مطالعاتی را انجام دهد تا برای کشت این محصول در استان تصمیم‌گیری شود.

«سید محمدرضا سیدالنگی»، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان نیز در این نشست اظهار کرد: متأسفانه دو سال خشکسالی پیاپی در استان گلستان موجب کاهش ۲۵ درصدی آب زیرزمینی نسبت به حالت نرمال شده، در این جلسه جداسازی آب فضای سبز از آب شرب شهری به تصویب رسید همچنین مقرر شد واحدهای تولیدی، صنعتی و گردشگری با مجوزهای معتبر از آب منطقه ای و آب و فاضلاب شهری استان به کار خود ادامه دهند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *