خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۱ مرداد

بررسی عملکرد وزارت بهداشت در اجرای طرح دارویاری/ بررسی سوال نمایندگان از وزیر ورزش/ اصلاح طرح شفافیت قوای سه گانه/ تعیین ناظران مجلس در شورای عالی استاندارد و محیط زیست/ و… از جمله موضوعات خبری امروز (سه شنبه) یازدهم مردادماه ۱۴۰۱ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش سادس، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی سوال احمد راستینه هفشجانی نماینده شهرکرد و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر ورزش و جوانان،‌ رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نحوه اجرای “طرح دارویاری” و… در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۱ مرداد

در ابتدای این جلسه وزیر ورزش و جوانان با حضور در صحن مجلس  به سوال احمد راستینه در خصوص این‌که چرا با وجود گذشت ۱۸ ماه از تصویب قانون شرح وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، هنوز آیین‌نامه اجرایی این قانون به تصویب هیات دولت نرسیده و عملا ظرفیت‌های این قانون فعال نشده است؟ پاسخ داد و گفت: آیین‌نامه اجرایی قانون شرح وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان در دو روز پیش با تلاش‌های انجام شده و با اهتمام رئیس جمهور در هیات دولت به تصویب رسیده است.

سید حمید سجادی افزود: یکی از افتخارات ما این است که این روزها اخبار خوب حوزه ورزش حال ما را خوب می‌کند. سریع‌ترین صعود تیم فوتبال به جام جهانی و اتفاقات خوبی که در حوزه ورزش بانوان رخ داده است. از سوی دیگر رشد معاونت امور جوانان و ارتقاع جایگاه‌اش به دبیر شورای عالی جوانان از دیگر دستاوردهای حوزه ورزش است که بنده قول آن را داده و محقق شد.

بعد از توضیحات وزیر، راستینه سوال را به رای مجلس شورای اسلامی گذاشت و نمایندگان با ۱۱۲ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف و سه رای ممتنع از مجموع ۲۴۳ رای اعلام کردند که از توضیحات وزیر ورزش و جوانان قانع نشدند.

ناطقین مجلس

حسینی: دولت بیش از گذشته در رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی تلاش کند

محرم زاده: به داد دریاچه ارومیه برسید

ذوالنوری: علی‌رغم تلاش دولت نشانه‌ای از پیشرفت در حل مشکلات نمی‌بینیم

گودرزی: مجلس انقلابی در دو سال باقیمانده با تعیین اولویت به امور مهم کشور بپردازد

رضایی: دولت با ارائه راهکار مناسب به نگرانی سرمایه‌گذاران خُرد بازار سرمایه پایان دهد

***

در ادامه جلسه علنی امروز، گزارش کمیسیون بهداشت مجلس درباره بررسی عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نحوه اجرای «طرح دارویاری» توسط سخنگوی این کمیسیون قرائت شد.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۱ مرداد

در جریان بررسی عملکرد وزارت بهداشت در خصوص نحوه اجرای طرح دارویاری،  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در مجلس ضمن اشاره به اجرای طرح دارو یاری توسط این وزارت‌خانه گفت: هدف اصلی از اجرای طرح دارویاری انتقال یارانه دارو به انتهای زنجیره و مصرف کننده بود تا بیماران با هر سطح نیازمندی بتوانند از این طرح برخوردار شوند.

بهرام عین اللهی افزود: دارو، تجهیزات، ملزومات پزشکی و شیر خشک از جمله کالاهایی هستند که حق دسترسی مناسب به آنها جزو حقوق اساسی مردم و وظیفه دولت‌ها است که برای تامین این کالاها اقداماتی انجام دهند.

طرح دارویاری مورد تأیید قاطبه کمیسیون بهداشت است

پس از توضیحات وزیر، عبدالحسین روح‌الامینی تأکید کرد:‌ طرح دارویاری مورد رضایت و تأیید قاطبه کمیسیون بهداشت مجلس است اما ما ملاحظاتی را داریم که در روند اجرای این طرح باید مورد توجه قرار گیرد. در وهله اول شرط اجرایی شدن این طرح پرداخت بدهی طولانی مدت به بنگاه‌های مرتبط نظیر داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها بود که در دو هفته گذشته تلاش خوبی از سوی بیمه‌ها به ویژه بیمه نیروهای مسلح و تأمین اجتماعی صورت گرفته است.

پاشنه آشیل اجرای طرح دارویاری نحوه برخورد سازمان برنامه و بودجه است

همچنین سیدمرتضی خاتمی با تاکید بر اینکه پاشنه آشیل اجرای طرح دارویاری تخصیص اعتبارات لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه می‌باشد، گفت: در غیر این صورت مشکلات در حوزه دارو تشدید می‌گردد.

طرح دارویاری به معنای حذف پرداخت یارانه نیست

در ادامه بررسی عملکرد وزارت بهداشت در اجرای طرح دارویاری، سیدمحمد پاک‌مهر تأکید کرد:‌ طرح دارویاری در راستای کنار زدن رانت و اختلاس در حوزه دارو می‌باشد و به حفظ منافع ملی کمک کرده و نتیجه آن هدفمندسازی و مردمی‌کردن یارانه‌ها است. طرح دارویاری به معنای حذف پرداخت یارانه نیست بلکه به معنای تداوم پرداخت یارانه در حوزه دارو می‌باشد. اما به جای آنکه یارانه در اول زنجیره پرداخت گردد به انتهای زنجیره یعنی مصرف‌کننده واقعی تخصیص می‌یابد.

شاهد کمبود دارو و قاچاق آن هستیم

محمدرضا احمدی هم با انتقاد از کمبود دارو در داروخانه‌ها، گفت: اکنون شاهد قاچاق داروها هستیم. مردم در مراجعه به داروخانه ها با نبود دارو مواجه می شوند حال اینکه همان داروها در بازار با قیمت گزافی خرید و فروش می‌شود؛ این یعنی اینکه دارو هست اما دست‌هایی پشت پرده وجود دارد.

سازمان برنامه باید ماهانه ۵.۵ همت به حساب بیمه‌ها واریز کند

همچنین نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: سازمان برنامه و بودجه باید ماهانه ۵.۵ همت به حساب بیمه‌ها واریز کند تا افزایش قیمت دارو از طریق داروخانه‌ها جبران شود و مردم در این زمینه آسیب نبینند.

سیدجلیل میرمحمدی با اشاره به مزایا این طرح گفت: بیمه شدن تعدادی زیادی، تحت پوشش قرار گرفتن ۳۶۶ قلم دارو، حمایت از تولید دارو در داخل، عدم افزایش قیمت داروهای تحت پوشش و پیشگیری از قاچاق، حسن اجرای طرح دارویاری است.

اکثر انحرافات و قاچاق در حوزه داروهای وارداتی است

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با بیان اینکه اکثر انحرافات و قاچاق در حوزه داروهای وارداتی است، گفت: تا هفته گذشته تامین اجتماعی یک هزار میلیارد تومان به داروخانه های خصوصی بدهکار بود.

حسینعلی شهریاری با انتقاد از کمبود دارو در داروخانه‌ها، گفت: وضعیت دارو دغدغه جدی مسوولان کشور است. ۹۷ درصد داروها تولید داخل است و ۳ درصد باقی مانده مربوط به داروهای وارداتی که ۳۰ درصد ریالی بازار کشور را به خود اختصاص داده است.

چه تضمینی برای عدم تکرار تجربه طرح تحول سلامت در طرح دارویاری وجود دارد؟

در ادامه بررسی های مربوط به طرح دارویاری،‌ محمد خدابخشی  با طرح این سوال که چه تضمینی وجود دارد بلایی که بر سر طرح تحول سلامت و پزشک خانواده آمد، بر سر طرح دارویاری نیاید؟ گفت: این طرح چند سوال و ابهام دارد که باید رفع شود؛ اینکه چرا طرح با تاخیر اجرا شد؟. افرادی که در این ۴ ماه از بازار آزاد دارو دریافت کرده اند مابه التفاوت خود را از کجا تامین می کنند و در نهایت بحث عدالت در سلامت چگونه دیده می شود؟

طرح دارویاری نمی‌تواند مانع قاچاق دارو شود

در اخطاری مرتبط هم حجت الاسلام جواد نیک‌بین با استناد به اصل ۲۹ قانون اساسی و انتقاد از اجرای طرح دارویاری تأکید کرد: از آنجا که بستر لازم برای پرداخت برخط وجود ندارد طرح دارویاری نمی‌تواند به اهداف خود یعنی ممانعت از قاچاق دارو و کاهش قیمت دارو دست یابد.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۱ مرداد

در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت مجلس درباره بررسی عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نحوه اجرای «طرح دارویاری» محمدباقر قالیباف  پس از طرح اظهارات تعدادی از اعضای کمیسیون بهداشت و همچنین وزیر بهداشت طی سخنانی با تاکید بر اینکه موضوع دارو موضوعی اساسی در کشور است، گفت: متاسفانه در حوزه دارو و یارانه ها یک غلط مصطلحی مطرح و همه جا گفته می‌شود که «حذف ارز ترجیحی»؛ درحالی که این غلط ترین حرف ممکن است که مطرح می‌شود.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه یارانه دارو به هیچ عنوان حذف نمی‌شود، گفت: الان یارانه دارو از طریق شرکت‌های بیمه گذار در اختیار بیماران قرار می گیرد؛ به هیچ عنوان ارز دارو حدف نمی شود و نه قانونگذار و نه دولت چنین سیاستی را ندارند و نخواهند داشت.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۱ مرداد

در ادامه جلسه امروز، طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها برای تامین نظر شورای نگهبان  اصلاح و تصویب شد.

به گزارش سادس؛ نمایندگان همچنین گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح یک فوریتی نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس را بررسی کرده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحات انجام شده در این طرح موافقت کردند. 

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

بابایی کارنامی: آیا قیمت کالاهای اساسی در بازار به نرخ شهریور ۱۴۰۰ است؟

شهریاری: مسئولان کشور به تمام مناطق سیل زده توجه داشته باشند

فلاحی: ساماندهی فضای مجازی مطالبه رهبری است

نماینده ایذه و باغ ملک: سیل خسارت مالی سنگینی به منطقه وارد کرده است

توسلی: مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهوری اجرایی شود

عسگری: در اسرع وقت گزارش خسارات سیل اخیر به حوزه کشاورزی و دامداری ارائه می‌شود

نماینده شیراز: دولت در اسرع وقت خسارات سیل را جبران کند

نماینده بابل: وزارت ارتباطات اعتراضات مردمی درباره قطعی مخابرات و اینترنت را پیگیری کند

انتقاد رحمانی از تعلل در اجرای قانون جوانی جمعیت

جلالی: خانه‌ها، ادارات و خیابان‌های رفسنجان و انار مملو از آب هستند

الهیان: ارتقای ساختار طب سنتی ایرانی در دستور کار قرار گیرد 

باقرزاده: تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگری مخابرات انجام شود

عباس‌زاده: موثرترین شیوه حمایت از دولت بیان نقاط ضعف و نقد منصفانه است

صباغیان: تغییر تاریخ مصرف و تولید کالاها بازی با جان مردم است

***

با رای نمایندگان مجلس، سمیه رفیعی نماینده مردم اسلام‌شهر، تهران، ری و شمیرانات به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای عالی حفاظت محیط زیست شد و همچنین سید جواد حسینی کیا با ۱۳۷ رای و معصومه پاشایی بهرام با ۸۹ رای ناظران مجلس در شورای عالی استاندارد انتخاب شدند. 

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *