ظلم مضاعف بانک‌ها در مسکن‌دار شدن جوانان

سادس/اردبیل نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بنده پیشنهاد تولید یک میلیون مسکن در سال را به رئیس جمهور و دولت سیزدهم ندادم و این حرکت ابتکار دولت است.

علی نیکزاد روز جمعه ۳۰ تیرماه در آیین صدور پروانه ساختمانی شهرک الهیه اردبیل اظهار کرد: باید در کشور برای خانه‌دار شدن مردم به ویژه جوانان چاره‌اندیشی کنیم چرا که با داشتن زمین قابل الحاق به شهرها و امکان ساخت و ساز در طبقات بالاتر نباید تأمین سرپناه ۷۵ متری برای جوانان ما به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شود.

وی تصریح کرد: ما به راحتی می‌توانیم با تأمین زمین و اجازه ساخت و ساز در طبقات مختلف نسبت به تهیه مسکن برای اقشار مختلف اقدام عملیاتی را انجام دهیم که دولت نیز باید با تأمین ۹۰ درصد هزینه این کار از سوی بانک‌ها و مابقی آورده افراد برای مسکن‌دار شدن جوانان و گروه‌های آسیب‌پذیر آستین بالا بزند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قانون جهش تولید، قانون مترقی است که اگر به درستی اجرا شود همه اقشار بر اساس مفاد صریح قانون اساسی از سرپناهی مناسب و ایمن برخوردار خواهند شد که خانه‌دار شدن هر ایرانی هویت، آرامش، امنیت و اقتدار او را به همراه دارد.

نیکزاد افزود: هر چند عده‌ای درد مستأجری و اسباب‌کشی را نچشیدند ولی بنده از نزدیک این درد و مشکلات را لمس می‌کنم و در کشور معضل مسکن باید هر چه سریعتر برطرف شود.

وزیر سابق راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در دوران وزارت پیشنهاد کردم تا ۲ واحد به مجموع ساخت و سازهای جنوب کشور افزوده شود و تراکم مازاد ارائه کنیم تا حجم انبوهی از تقاضای مسکن را در تهران شاهد نباشیم که بعد از بنده وزیر دولت روحانی به همراه شهردار با تغییر کاربری باغ‌ها در شمال تهران کاری انجام داد که ریشه به تیشه مسکن در پایتخت زد.

وی اضافه کرد: با تصمیمات مقطعی نمی‌توان در حوزه مسکن نتیجه گرفت بلکه با اختصاص خط اعتباری ویژه مانند مسکن مهر، می‌توان به ساخت چهار میلیون مسکن کمک کرد که انتظار می‌رود در دولت سیزدهم نیز هر چه سریعتر این خط اعتباری تأمین شود.

نیکزاد بیان کرد: بنده پیشنهاد تولید یک میلیون مسکن را به دولت رئیسی ندادم هر چند که در سایر بخش‌ها مشورتی را به دولت ارائه می‌کنم اما در این حوزه ساخت یک میلیون مسکن پیشنهاد بنده نبوده است.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: جامعه فنی و مهندسی به این باور رسیده که اگر ساخت مسکن در کشور رونق بگیرد ۱۳۶ رشته شغلی جان دوباره‌ای گرفته و در کنار آن صدها نفر از منابع و درآمدهای آن سود قانونی و مشروع خواهند برد.

نیکزاد از مسکن به عنوان لوکوموتیو اقتصادی یاد کرد و گفت: اگر مسکن بخوابد، سایر بخش‌های اقتصادی نیز دچار بحران خواهد شد.

وی با قدردانی از بنیاد توانمندسازی بازنشستگان شمال خاتم در ایجاد زیرساخت‌های شهرک الهیه اردبیل تصریح کرد: در این شهرک ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر ساکن خواهند شد و این خود برکت بیشتری را به همراه خواهد داشت.

نیکزاد به شهردار و متولیان شهرک توصیه کرد تا در توسعه فضای سبز به ویژه کاشت ۲ نهال به ازای هر خانوار در این شهرک از همین ابتدا گام برداشته و نسبت به تأمین فضاهای آموزشی، مذهبی، بهداشتی، ورزشی، فضای سبز و… کمک کنند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت به هیچ وجه امکان راه‌اندازی فرهنگسرا و یا احداث مجموعه‌های تجاری و خدماتی را در این شهرک ندارد و بهتر است با تأمین ۳۰ درصد سود خالص برای سرمایه‌گذاران، از ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد این تأسیسات استفاده شود.

وی خطاب به متولیان شهرک خاطرنشان کرد: با نمای داخل خانه کاری داشته باشید اما نمای ساختمان و خط آسمان مطابق با معماری اسلامی، ایرانی مورد توجه قرار گیرد تا شهرکی نظیر اکباتان تهران را در الهیه اردبیل شاهد باشیم.

نیکزاد اضافه کرد: خانه‌دار شدن برای بسیاری از افراد جامعه به آرزو و آمالی دست نیافتنی تبدیل شده که اگر تحولی در تصمیم‌گیری‌های حوزه مسکن اتفاق بیفتد، تحقق این آمال و آرزوها دست یافتنی‌تر خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *