اجرای طرح دارویار در لرستان

سادس/لرستان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لرستان از اجرای طرح دارویار در استان خبر داد.

محسن اسدبیگی، اظهار کرد: اجرای طرح دارویار از ۲۳ تیرماه جاری آغاز شده و کلیه داروخانه‌های سطح استان ضروری است، موارد ذیل را مورد توجه قرار داده و اقدام لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به مزیت‌های اجرای طرح دارویار، تصریح کرد: توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌های درآمدی از یارانه دارو، عدم‌تغییر پرداخت از جیب بیماران و در مواردی کاهش آن، اجرای بیمه همگانی سلامت برای افراد فاقد بیمه، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده‌اند، کاهش کمبودهای دارویی، منطقی شدن تجویز و مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو و حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماری‌های مزمن، خاص و صعب‌العلاج از مزیت‌های این طرح است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لرستان در مورد وضعیت پرداخت از جیب مردم پس از اجرای این طرح چگونه خواهد بود، خاطرنشان کرد: پرداخت از جیب مردم  در گروه‌های دارویی مختلف پس از اجرای طرح شامل داروهایی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه هستند، پرداخت از جیب مردم برای این دسته داروها بدون تغییر بوده و در برخی اقلام کاهشی خواهد بود.

اسدبیگی اضافه کرد: همچنین شامل داروهایی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه نیستند؛ برای ۳۶۶ قلم از این داروها پوشش بیمه‌ای به‌گونه‌ای تعیین شد که مبلغ پرداختی بیماران برای تهیه این داروها پس از اجرای طرح نسبت به قبل از اجرای آن ثابت باشد. در صورت لزوم بیمه‌ها این آمادگی را دارند تا اقلام بیش‌تری را به این فهرست اضافه کنند.

وی بیان کرد: داروهایی که تهیه آن نیاز به نسخه پزشک ندارد (OTC)، این داروها افزایش قیمتی نخواهند داشت. با توجه به اینکه تعداد زیادی از هموطنان به‌صورت روزانه از این داروها استفاده می‌کنند؛ حسب دستور ریاست محترم جمهور، تعداد ۱۲۰ قلم از این داروها که تواتر مصرف بیش‌تری دارند، تحت پوشش بیمه قرار گرفته است؛ بنابراین پرداخت از جیب مردم برای این داروها اگر در مسیر بیمه‌ای تهیه شوند، کاهش می‌یابد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی؛ این بخش از محصولات افزایش قیمتی را تجربه نخواهند کرد. با توجه به سیاست‌های دولت در حمایت از بیماران، قیمت این محصولات مجدداً مورد بررسی قرارگرفته و تا حد امکان قیمت‌ها تعدیل خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *