مصوبات آموزشی سفر رییس جمهور به قم در چه مرحله ای است؟

سادس/قم مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم با بیان اینکه در سفر ریاست جمهوری به استان ۶ پروژه در حوزه آموزشی مد نظر قرار گرفت که مقرر شد اعتبارات آن در سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ تأمین گردد، یادآور شد: با پیگیری های استانی از طرف استاندار در سال ۱۴۰۰ تخصیص های خوبی را در این زمینه پیش از موعد مقرر داشتیم.

این واقعیت بر هیچ کس پوشیده نیست که یکی از مهم ترین عوامل در توسعه همه جانبه کشور ها توجه به امر آموزش است و مسئولین نباید از تأثیر سیستم تعلیم و تربیت در تحقق اهداف توسعه ای در کشور غافل باشند لذا مسئله آموزش نه تنها باید از نظر ساختاری بلکه باید به لحاظ زیر ساخت ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

در این بین وجود فضاهای آموزشی استاندارد و متناسب با تعداد تراکم دانش آموزی از اهمیت بالایی برخوردار است و اهمیت این امر برای استان قم به عنوان یک استان مهاجر پذیر که هر ساله بر تعداد جمعیت دانش آموزی آن افزوده می شود ضروری است.

پایگاه خبری سادس  هم بنا دارد در راستای رویکرد مطالبه گری و پاسخگو کردن مسئولان در زمینه های مختلف و به خصوص اموری که به مردم و قشر جوان جامعه مرتبط است مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان را بررسی کند.

رئیس جمهور در این سفر، ۱۴۸ مصوبه در حوزه های مختلف برای قم را تعیین کرد که اجرای آنها می تواند نقش مهمی در بالندگی استان قم در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، فرهنگی داشته باشد.

یکی از این مصوبات در حوزه نوسازی و تجهیز و توسعه مدارس بوده که باید دید تا چه میزان اعتبارات تخصیص یافته و پروژه های مصوب در چه مرحله ای از بهره برداری قرار دارد.

احمدرضا اجتهادی مدیر کل  نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم در گفت و گو با خبرنگار سادس، گفت: از اوایل آذر که سفر ریاست جمهوری قطعی شد پیگیری های متعددی را داشتیم که بتوانیم با استفاده از این فرصت به دست آمده بهترین نتیجه را برای استان قم رقم بزنیم.  

وی با بیان اینکه در سفر ریاست جمهوری به استان ۶ پروژه در حوزه آموزشی مد نظر قرار گرفت که مقرر شد اعتبارات آن در سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ تأمین گردد، یادآور شد: با پیگیری های استانی از طرف استاندار در سال ۱۴۰۰ تخصیص های خوبی را در این زمینه پیش از موعد مقرر داشتیم.

اجتهادی با بیان این که اولین پروژه مربوط به تعمیر و تجهیز مدارس و هنرستان های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان اعتبار بود، تصریح کرد: تأمین ۳۵ میلیارد تومان آن را وزارت آموزش و پرورش و ۵ میلیارد را وزارت نفت بر عهده داشت که تا امروز ۵ میلیارد تخصیص یافته و تجهیزات لازم خریداری و توزیع آن انجام خواهد شد همچنین با شروع سال مالی ۱۴۰۱ پیگیری هایی برای تامین ۳۵ میلیارد تومان مابقی صورت خواهد گرفت.

مجتمع آموزشی استثنایی با ۱۲ هزار متر مربع زیربنا در پردیسان را دومین مصوبه سفر ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: این پروژه نیاز به ۸۰ میلیارد  تومان اعتبار دارد که تامین ۴۴ میلیارد تومان آن در سفر ریاست جمهوری مصوب گردیده است. وی همچنین گفت : متاسفانه تا به حال در پردیسان مدرسه استثنایی نداشتیم و والدین دانش آموزان استثنایی زحمت بسیاری را برای انتقال دانش آموزان به شهر متحمل می شدند تا بر اساس نوع معلولیت در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند.

وی با تاکید بر این که خوشبختانه این مجتمع از مدتی قبل  پیش طراحی شده بود  و در مصوبات سفر ریاست جمهوری وارد شد، بیان کرد: این مجتمع شامل چهار مدرسه، مرکز توانبخشی و فضاهای جانبی است لذا مجموعه کاملی بوده و می توان گفت نظیر آن را در کشور کم داریم.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با بیان این که درسفر ریاست جمهوری مجموعا ۴۴ میلیارد تومان اعتبار برای مجتمع آموزشی استثنایی پردیسان در نظر گرفته شد، یادآور شد: ۲۳ میلیارد تومان از این مبلغ توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در قالب اعتبارات ملی و ۲۱ میلیاردتومان آن از اعتبارات استانی تامین می‌شود که از این مبلغ ۱۱ و نیم میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی در سال ۱۴۰۰ محقق شده است.

اجتهادی اظهارکرد: فاز اول مجتمع آموزشی استثنایی پردیسان در سال تحصیلی جدید به بهره برداری خواهد رسید.

وی سومین مصوبه را مجتمع نیمه کاره هنرستان امام رضا (علیه‌السلام) در بلوار ۱۵ خرداد معرفی کرد و متذکر شد: این هنرستان از فضاهای آموزشی  قدیمی و تخریبی با زیر بنای تقریبی ۴۵۰۰ متر مربع بود که با تأمین اعتبار از منابع ملی (تخریب و بازسازی مدارس غیر مقاوم) سفت کاری آن انجام شده و مابقی بعلت عدم تأمین اعتبارتکمیل نشده است.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با بیان این که هنرستان امام رضا علیه السلام مجتمع بسیار مناسبی به لحاظ فضاهای کارگاهی است اما به دلیل عدم تأمین اعتبار تکمیل پروژه آغاز نشده است، ابراز کرد: تکمیل مجتمع هنرستان امام رضا (علیه‌السلام) با مشارکت منابع استانی و وزارت آموزش و پرورش در سال های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳  در مصوبات سفر ریاست جمهوری قرار گرفت اما در تخصیص های سال ۱۴۰۰ برای آن رقمی در نظر گرفته نشد و انشالله در تخصیص های سال ۱۴۰۱ از منابع استانی و ملی برای آن پیش بینی هایی خواهیم داشت و امیدواریم سال آینده این مجتمع در خدمت دانش آموزان قرار بگیرد.

اجتهادی با اشاره به این که چهارمین پروژه مصوب سفر ریاست جمهوری تکمیل مدرسه محله ۷ پردیسان است، ادامه داد: ساخت این مدرسه از محل اعتبارات استانی و ملی پیشرفت ۴۵ درصدی داشته و  سفت کاری ساختمان انجام شده که از حدود دو سال گذشته به صورت نیمه کاره باقی مانده است، لذا اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در مصوبات سفر ریاست جمهوری به این پروژه تعلق گرفت که تأمین ۱۰ میلیارد تومان آن بر عهده سازمان برنامه و بودجه کشور در قالب اعتبارات ملی و ۱۰ میلیاردتومان از منابع استانی و خیرین قرار گرفت.

 وی در ادامه تأکید کرد: پروژه تکمیل مدرسه محله ۷ با تأمین ده میلیارد از منابع استانی در حال اجرا است و حدود ۷۰ درصد پیشرفت داشته اما به دلیل کافی نبودن اعتبار بهره برداری از این پروژه در مهر ماه امکان پذیر نیست لذا در صورت تامین مابقی اعتبارات این پروژه از منابع ملی امکان اتمام آن در سال تحصیلی جدید  وجود دارد.

اجتهادی مجموعه اردوگاه ۱۵ خرداد را پنجمین مصوبه سفر ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: تقریبا از اوایل دهه نود کلنگ یک مجتمع فرهنگی و آموزشی با زیربنای ۳۵۰۰ متر مربع شامل سالن آمفی تئاتر، سینما و سالن غذاخوری و سالن های جانبی مربوط به موضوعات آموزشی و فرهنگی در نزدیکی پردیسان به زمین خورد و کاملا از منابع داخلی و اختصاصی مجموعه آموزش و پرورش پروژه آغاز شد اما به جهت برخی از مشکلات امکان تکمیل پروژه وجود نداشت.

وی با اشاره به این که از سال ۱۳۹۶ این پروژه به اداره نوسازی مدارس تحویل داده شد، یادآور شد: قبل از سفر ریاست جمهوری این پروژه حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشت و چند سال به دلیل عدم تامین اعتبار متوقف مانده بود.

اجتهادی در ادامه با بیان این که اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان برای این پروژه مصوب شد، افزود: اعتباری حدود هفت و نیم میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی سال ۱۴۰۰ برای پروژه اردوگاه ۱۵ خرداد تخصیص یافت لذا فاز اول این مجموعه یعنی سالن آمفی تئاتر را با تأمین اعتبار نقدی در حدود ۹ میلیارد و پانصد میلیون تومان به دهه فجر امسال خواهیم رساند.

وی همچنین ششمین مصوبه سفر در حوزه آموزش و پرورش را کاهش بازماندگی از تحصیل دختران مقطع ابتدایی سطح استان در سال ۱۴۰۱ اعلام نمودند که اجرای آن بعهده اداره کل آموزش و پرورش استان قم  می باشد.

اجتهادی در پایان با تأکید بر این که امسال یک سال ویژه به لحاظ تأمین تجهیزات مدارس و به خصوص هنرستان ها است، بیان کرد: اعتبارات مناسبی از منابع مختلف در سطح ملی و استانی تأمین کردیم و در اواخر تیرماه و یا اوایل مردادماه توزیع وسیعی در حوزه تجهیزات خواهیم داشت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *