چراغ ورزش را در ۳ رشته روشن نگه می‌داریم

چراغ ورزش را در ۳ رشته روشن نگه می‌داریم

سادس/اصفهان قائم مقام باشگاه گیتی‌پسند امیدوار است بتوانند در ۳ رشته تخصصی گیتی‌پسند چراغ ورزش اصفهان را روشن نگه دارند.

گیتی‌پسند یکی از باشگاه‌های فرهنگی ورزشی غیردولتی است که در دهه اخیر توانسته خود را به قطب فوتسال کشور بدل کند. این باشگاه خصوصی از ۱۷ تیر ۱۳۸۹ با تیم‌داری در رشته‌های فوتبال، فوتسال و والیبال رسماً وارد ورزش شد و از همان ابتدا به قهرمانی در لیگ فوتسال دست یافت. طی حضور ۱۲ ساله این باشگاه در لیگ برتر فوتسال با کسب چهار قهرمانی، ۶ نایب قهرمانی و ۲ مقام سوم، به عنوان یکی از پرافتخارترین باشگاه‌های کشور مطرح شد، اما در رشته پرطرفدار والیبال شرایط مطابق میل مدیران باشگاه رقم نخورد.

سال ۱۳۹۰ استارت جدی والیبال در باشگاه گیتی‌پسند با تیم کهکشانی مصطفی کارخانه و بازیکنانی چون سیدمحمد موسوی، امیر حسینی، بازارگرد و حمزه زرینی زده شد، اما با وجود قول و قرارها تیم به پلی‌آف هم راه نیافت و به مقام پنجم رسید. همین امر باعث شد در اولین سال حضور ذوق مدیران باشگاه کور شود. از طرفی تیم والیبال بانوان نیز هم‌راستا با آقایان راه‌اندازی شده و دو دوره پی‌درپی به قهرمانی کشور دست یافت، اما به دلایلی هم‌زمان با آقایان منحل شد.

فوتبال دیگر رشته‌ این باشگاه بود که آن را از لیگ‌های پایه شروع کرده، به لیگ دسته یک رساندند، اما باز بنا به شرایط اقتصادی کشور به انحلال کشانده شد.

همچنین گیتی‌پسندی‌ها یک سال نماینده اصفهان در رشته تکواندو بودند که با وجود بحران اقتصادی صنایع گیتی پسند به سرنوشت والیبال و فوتبال دچار شد.

همین پیشینه سبب شد مدیران این باشگاه به ۳ رشته منهای فوتبال تمرکز کرده و به جای تیم‌داری در رشته‌های متعدد، به توسعه و تقویت تعداد محدود بپردازند.

علیرضا جنتی، مدیرعامل هلدینگ و باشگاه گیتی‌پسند، پوریا جنتی و محمدحسین عراقی‌زاده، ۳ عضو هیئت مدیره این باشگاه را تشکیل می‌دهند که تمام امور باشگاهی به عراقی‌زاده محول شده است.

سادس برای بررسی بیشتر هدف‌گذاری گیتی‌پسند و خط و مشی این باشگاه در ۱۴۰۱ با محمدحسین عراقی‌زاده، قائم مقام باشگاه گیتی‌پسند اصفهان به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

چالش اصلی بخش خصوصی در ورزش چیست؟

حفظ و نگهداری حامی مالی در ورزش هنر است. سرمایه‌گذار در این شرایط سختی‌هایی را متحمل می‌شود، اما حفظ این سرمایه‌گذار برای بخش خصوصی سختی‌های دیگری را در پی دارد. در ایران تعداد انگشت‌شماری باشگاه خصوصی در ورزش ماندگار شده‌اند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای گیتی‌پسند برای ماندن در ورزش این است که به هیچ وجه انحراف از بودجه مصوب نداریم. در سال ۱۴۰۱ رشته‌های فوتسال، والیبال و هندبال را به هیئت مدیره باشگاه پیشنهاد دادیم که هر کدام نتایج خوبی در سطح کشور گرفتند.

سرنوشت بازی‌های جام باشگاه‌های آسیایی فوتسال به کجا رسید؟

پس از کسب چهارمین قهرمانی فوتسال در سال ۱۴۰۰ به مسابقات جام باشگاه‌های آسیا صعود کردیم. پس از تعطیلی دو ساله مسابقات به سبب شرایط کرونا، امارات را به عنوان میزبان امسال معرفی کردند. اواسط فروردین امارات انصراف داد. پس از رایزنی با علی تارقلی‌زاده به عنوان مسئول دپارتمان فوتسال آسیا و هماهنگی با مسئولان هندبال کشور اعلام آمادگی برای میزبانی کردیم. متأسفانه در کمیته کنفدراسیون فوتبال آسیا باز هم رأی بر برگزار نشدن مسابقات جام باشگاه‌های فوتسال آسیا داده شد و مشکلی از بابت میزبانی نبود.

چه شد که فوتسال گیتی‌پسند الماس درخشان این باشگاه در کشور شد؟

فوتسال گیتی‌پسند برند پرافتخارترین باشگاه ایران را با ۴ دوره قهرمانی کشور، ۳دوره حضور در فینال مسابقات آسیایی، ۲ نایب قهرمانی و یک قهرمانی آسیا کسب کرده است. سال‌های ۹۰، ۹۱، ۹۵ و ۱۴۰۰ به مقام قهرمانی باشگاه‌های کشور رسید و از زمان تشکیل تیم فوتسال در سال ۸۹ هر سال با برنامه‌ریزی درست جز سکونشینان بوده است.

برنامه تیم فوتسال برای شروع فصل جدید چیست؟

تیم فوتسال از سوم خرداد فعالیت خود را شروع کرده و پس از یک هفته اردو در اردبیل به اصفهان برگشتیم تا برای اولین مسابقه در ۲۳ تیرماه آماده شویم.

پس از تجربه ناموفق سال ۹۰ در والیبال، چه چیزی باز پای گیتی‌پسند را به والیبال باز کرد؟

سال ۱۴۰۰ با پیشنهاد تعدادی از اهالی خانواده والیبال به این حوزه ورود کردیم و تیم را در شرایط خاصی بستیم که در نهایت با قهرمانی لیگ دسته یک به سوپر لیگ صعود کردند. هدایت تیم همچنان با سعید عقیلی، سرمربی کهنه‌کار اصفهانی است و حدود دو ماهی است که وارد بازار نقل و انتقالات شده‌ایم. ۱۳ بازیکن جذب شده و کادر تیم تکمیل شده است. بودجه متناسب با شرایط مصوب شده و برخلاف سیاست سال ۹۰ با برنامه‌ای گام به گام وارد لیگ برتر خواهیم شد.

سیاست اصلی گیتی‌پسند در تشکیل تیم لیگ برتری والیبال چیست؟

می‌توانستیم از ابتدا سهمیه لیگ برتر را خریداری کرده و مانند تجربه قبلی با چند بازیکن ملی‌پوش به میدان برویم، اما این کار را نکردیم. چون راه رفته و تجربه ناموفقی بود، پس از پایه شروع کردیم. عجله‌ای برای قهرمانی نداریم و سیاست امسال باشگاه نیز بستن تیم بی حاشیه و جوان با تمرکز بر بازیکنان بومی استان اصفهان بود. البته در مقاطع حرفه‌ای ممکن است در برخی پست‌ها از بازیکنان غیربومی بهره ببریم و نمی‌توان مرزبندی کرد. میانگین سنی تیم حدود ۲۳ سال است و آماده اعلام زمان شروع لیگ از سوی فدراسیون هستیم.

چراغ ورزش را در ۳ رشته روشن نگه می‌داریم

هدف‌گذاری باشگاه در خصوص والیبال چه خواهد بود؟

در سال اول حضورمان در لیگ‌برتر چهار هدف را به طور اولویت‌بندی شده دنبال می‌کنیم. در وهله اول سعی می‌کنیم زنگ تفریح حریفان نبوده و تیم مقابل را به دردسر بیندازیم. اولویت بعدی قرارگیری در میانه جدول و پس از آن نیم‌نگاهی به پلی‌آف است و هیچ عجله‌ای برای قهرمانی نداریم.

با وجود حضور اصفهان در هندبال چطور باز هم تیم تشکیل شد؟

در رشته هندبال به علت پتانسیل بالای استان، پیشنهاد برای ورود به لیگ داشتیم. با توجه به حضور ۳ تیم اصفهانی مایل به اجرای موازی‌کاری نبودیم، اما پتانسیل و ظرفیت بالای هندبال اصفهان ما را به این سمت سوق داد که با توجه به صعود به پلی‌آف نتوانستیم به لیگ برتر صعود کنیم.

برنامه‌ای برای ادامه تیم هندبال و رسیدن به لیگ برتر دارید؟

با توجه به کسب مقام سوم لیگ دسته یک، امکان دارد فدراسیون هندبال سهمیه تعداد تیم‌ها در لیگ برتر را افزایش دهد و تیم سوم لیگ دسته یک نیز صعود کند. همچنان منتظر تصمیم فدراسیون هستیم، اما در حال حاضر دو فرضیه حضور در لیگ دسته یک و حضور در لیگ برتر را در هیئت مدیره مطرح کرده‌ایم. آنچه قطعی است امتیازی از سهمیه لیگ برتری خریداری نخواهد شد و در صورت اجرایی شدن هر کدام از دو گزینه، بودجه آن را به هیئت مدیره اعلام خواهیم کرد.

بودجه باشگاه برای چه رشته‌هایی بسته شده است؟

بودجه باشگاه گیتی‌پسند در اردیبهشت ماه برای رشته‌های فوتسال، والیبال و هندبال بسته شده است.

هدف‌گذاری باشگاه با توجه به بودجه امسال در مسیر ارتقا تیم‌های ورزشی و توسعه آن چگونه است؟

در باشگاه فرهنگی ورزشی گیتی‌پسند دو نوع ورزش قهرمانی و همگانی پیگیری می‌شود. هلدینگ گیتی‌پسند شامل ۴۰ شرکت با حدود ۳۵۰۰ کارمند در مجتمع صنعتی مورچه خورت است. یکی از واحدهای مدیریتی زیرمجموعه باشگاه، مدیریت ورزش کارکنان است که از ۱۲ رشته تشکیل می‌شود. سال گذشته ۱۲۰ هزار نفر در بخش ورزش کارکنان و خانواده‌هایشان شرکت کردند و امسال نیز برنامه‌های مفرحی داریم. در بخش ورزش قهرمانی نیز در سه رشته فوتسال، والیبال و هندبال فعال خواهیم بود.

فاکتور اصلی گیتی‌پسند برای تشکیل تیم چیست؟

پس از انحلال فولاد ماهان، چندین سال گیتی‌پسند به‌عنوان تنها نماینده اصفهان در فوتسال کشور بود. نمی‌خواهیم موازی‌کاری با باشگاه‌های صنعتی و دولتی ورزشی اصفهان داشته باشیم و تنها با دو اصل مهم تیم‌داری می‌کنیم. اول اینکه در اصفهان رقیبی نداشته باشیم و دوم به رشته‌ای وارد شویم که در اصفهان پتانسیل داشته باشد. مانند هندبال که علی‌رغم حضور ۳ تیم از اصفهان، باز پتانسیل برای تشکیل تیم وجود داشت.

تصمیمی برای افزودن رشته‌ به باشگاه ندارید؟

پیشنهادهای زیادی از هیئت‌ها دریافت می‌کنیم، اما باید مطابق بودجه پیش برویم. حفظ بخش خصوصی مهم‌تر از ورود به ورزش است و نمی‌خواهیم صرفاً تیم اضافه کنیم در حالی که از پس هزینه‌ها بر نمی‌آییم.

با همه مشکلات بخش خصوصی چطور گیتی‌پسند همچنان در ورزش فعال است؟

تحت هیچ شرایطی باشگاه‌داری در ایران درآمدزا نیست و صرفاً می‌تواند برای برندسازی باشد. سرمایه‌داران زیادی هستند که به ورزش وارد نمی‌شوند، زیرا به حاشیه کشیده می‌شوند. اما دیدگاه مدیران گیتی‌پسند انجام مسئولیت اجتماعی است. اگر سرمایه‌گذار علاقه‌مند به این حوزه نباشد، یک ثانیه‌ای از حواشی آن فرار می‌کند. انتظار کمک از هیچ سازمانی نداریم و تنها امیدواریم سنگ‌اندازی نشود.

باشگاه گیتی‌پسند در بخش آموزش چه فعالیتی انجام می‌دهد؟

چهار رده پایه فوتسال از سن ۷ سال فعال بوده و یک ریال بابت آموزش دریافت نمی‌کنیم. همچنین آکادمی هندبال گیتی‌پسند در ورزشگاه شهید خرازی با ۲۰۰ نفر در حال فعالیت است. برای والیبال نیز برنامه‌ای برای تأسیس آکادمی در سال جاری مد نظر داریم. همچنین مدارس فوتسال باشگاه گیتی‌پسند در ۱۴ شهر از سراسر کشور نمایندگی داشته و به آموزش می‌پردازند.

سخن پایانی؟

زیرساخت‌های لازم برای بخش خصوصی فراهم نیست. چندین سال است که مراجعه می‌کنیم تا زمینی با کاربری ورزشی برای ما مهیا شود که حتی خرید و ساخت آن نیز با خودمان باشد. بزرگ‌ترین دغدغه ما نبود زیرساخت‌های لازم و اولیه‌ای مانند سالن تمرینی است. از مردم اصفهان برای تمام حمایت‌هایشان سپاسگزارم و امیدوارم بتوانیم چراغ ورزش اصفهان را در سه رشته تخصصی خودمان روشن نگه داریم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *