تابستان پُرمسافر در انتظار گلستان/ تأسیسات گردشگری گلستان با نقطه ایده‌آل فاصله دارد

سادس/گلستان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: با فروکش کردن کرونا و آغاز تعطیلات تابستانه انتظار داریم حجم قابل توجهی از مسافران و گردشگران تا اوایل مهرماه وارد گلستان شوند.

با فرا رسیدن گرمای تابستان، بسیاری از افراد بار سفر می بندند و عازم مناطق خوش آب و هوا می شوند؛ مخصوصا بعد از فروکش کردن کرونا و رهایی مقوله سفر و گردشگری از بندِ کرونا، انتظار می رود سفرها در تابستان امسال رونق دوچندان بگیرد.

وجود روستاهای متعدد در مناطق کوهستانی، کوهپایه ای و جنگلی در کنار مناظر و چشم اندازهای متنوع و زیبای طبیعی و آبشارهای چشم نواز و همچنین بهره مندی از آب و هوای خنک تنها بخشی از منابع طبیعی و خدادادی نگارستان ایران است که زمینه ساز ورود مسافران و گردشگری به این استان است. 

با وجود قابلیت های بی نظیر گردشگری در گلستان اما باید گفت این استان تاکنون بیش از آنکه مقصد مسافران و گردشگری باشد محلی برای گذر بود، در این بین همه چالش ها و مشکلات پیش روی صنعت گردشگری استان گلستان آن چیزی که بیش از هر چیزی خودنمایی می کند نبود زیرساخت و امکانات کافی است.

با توجه به فروکش کردن کرونا انتظار می رود که استان گلستان در تابستان جاری شاهد آمار قابل توجهی از مسافران و گردشگران به این استان باشد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در این باره در گفتگو با خبرنگار سادس اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور در چند سال اخیر با شیوع کرونا دست و پنجه نرم می کرد سفر نسبت سالیان گذشته از رونق کمتری برخوردار بود اما در حال حاضر با فروکش کردن کرونا و آغاز تعطیلات تابستانه انتظار داریم حجم قابل توجهی از مسافران و گردشگران تا اوایل مهرماه وارد استان شوند.

«رحمان فرمانی» ادامه داد: قطعاً با توجه به برنامه‌ریزی و توسعه مراکز اقامتی و پذیرایی و معرفی جاذبه‌های گردشگری طی سال‌های اخیر و پویایی تورگردانان و تولید محتواهای مختلف که توسط آن‌ها و همچنین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در طول ایام شیوع کرونا ویروس انجام‌شده و استقبالی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، این امید و باور را در ما و بخش خصوصی استان ایجاد کرده که تابستانی پر سفر را در استان در پیش خواهیم داشت.

ثبت 10 میلیون بازدید از جاذبه های گردشگری گلستان در سال جاری/ در حال حاضر گلستان مقصد گردشگری است

وی با بیان اینکه هماهنگی لازم برای آمادگی دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد اجرایی خدمات سفر استان انجام شده است تا دستگاه‌های مرتبط با سفر، آمادگی لازم را برای ارائه خدمات و افزایش سطح کیفی آن در استان را داشته باشند، با اشاره به آمار ورود مسافران و گردشگران  سال جاری تاکنون گفت: میزان اقامت مسافران در گلستان طی  سه ماهه سال 1401، حدود 405 هزار نفر شب اقامت بود، همچنین میزان بازدید از جاذبه های تاریخی، تفریحی و توریستی استان در سه ماهه سال 1401 به 10 میلیون و 500 هزار مورد رسید.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان به تعداد بوم‌گردی‌های گلستان و میزان استقبال مسافران و گردشگران اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر 150 اقامتگاه بوم‌گردی دارای مجوز بهره‌برداری در استان گلستان فعالیت می کنند، با توجه به کنار رفتن محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا میزان اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سال جاری با سال گذشته قابل قیاس نیست چراکه در سال گذشته به دلیل وجود محدودیت‌های سفر عملاً شاهد رکود اجباری در سفرها بودیم.

فرمانی با بیان اینکه تنها در سه‌ماهه نخست سال جاری اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی استان گلستان حدود 58 هزار نفر اقامت را تجربه کردند، بیان کرد: با توجه به شرایط و اقلیم جغرافیایی استان گلستان و برخورداری از مناطق کوهستانی و روستاهای ییلاقی، اقامتگاه های بوم گردی استان از تنوع بالایی برخوردار است و ضریب اشتغال این نوع اقامت به نسبت هتل ها بیشتر است؛ البته از هتل درجه دو و سه نیز در ایام نوروز سال جاری ضریب اشغال خوبی را تجربه کردند.

وی تأکید کرد: حجم مسافر ورودی به استان از نوروز 1401 تاکنون و همچنین حضور مسافران در اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان نشان از انتخاب استان به‌عنوان مقصد است که با برنامه‌ریزی صحیح بخش خصوصی و همچنین بخش دولتی مرتبط با حوزه گردشگری در استان امیدواریم این روند پایدار مانده و رو به توسعه قرار گیرد.

سونامی سفر در پساکرونا

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با اشاره به اینکه استان گلستان در حال حاضر از 28 هتل و 12 هتل‌آپارتمان در سطح استان برخوردار است، خاطرنشان کرد: با توجه به ایجاد انواع مختلف تأسیسات گردشگری و اقامتی در سطح استان، در بسیاری از شهرستان‌ها برای ارائه خدمات اقامتی به مسافران و گردشگران ورودی به استان در وضعیت مطلوبی قرار داریم اما قطعاً با نقطه ایده آل فاصله‌ داریم. 

فرمانی با تأکید بر اینکه استان گلستان از هتل های پنج ستاره که سطح بالاتری از خدمات را برای برگزاری همایش های ملی و بین المللی در استان ارائه دهند، بی بهره است و در این بخش فاصله زیادی تا وضعیت ایده آل دارد، تصریح کرد: لازمه تحقق این مهم ایجاد تاسیسات به روز گردشگری است؛ باید برای ایجاد تأسیسات ارائه‌دهنده خدمات موردنیاز گردشگران در همه بخش‌ها برنامه‌ریزی شود.

وی با بیان اینکه فعلاً با توجه به روند آزادسازی سفر بعد از کرونا و محدودیت‌های دوساله، شاهد سونامی سفر در بخش‌های مختلف هستیم، تأکید کرد: به طور قطع این افزایش سفرها نمی‌تواند پایدار باشد، افزود: روند خوب موجود در اقامتگاه‌های رسمی استان باید به‌عنوان یک فرصت در راستای ارائه خدمات باکیفیت مناسب و جلب رضایت مسافران موردتوجه قرار گیرد تا در آینده نیز شاهد روند حضور مسافران به‌صورت پایدار در استان باشیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *