«تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» در حوزه روانشناسی شدنی است؟

دبیر اجرایی انجمن مشاوره‌ ایران با بیان اینکه اجرای طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در حوزه روانشناسی تبعات دارد، گفت: هیئت تسهیل مقررات با هدف راه اندازی مشاغل و مانع زدایی از تولید تشکیل شده و ما هم قدردان این هدف ارزشمند هستیم اما مشاوره و روانشناسی از صنف کسب و کار نیست.

به گزارش سادس، سمیه فکریان تذکر یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد تبعات منفی اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در حوزه روانشناسی را کاملاً بجا دانست و در عین حال اظهار کرد: ما نگرانی رئیس مرکز پایش و بهبود کسب و کار را در مورد اعمال سلیقه‌ای در پذیرش متقاضیان بجا می‌دانیم و به طولانی شدن صدور پروانه‌ها نیز نقد داریم و می‌دانیم افراد زیادی هستند که امیدی به دعوت شدن برای مصاحبه ندارند، اما مشاوره و روانشناسی از صنف کسب و کار نیست.

وی که در برنامه‌ای اردیویی سخن می‌گفت، افزود: در مورد صدور پروانه برای مشاوران باید به این نکته توجه کرد که مشاوران و روانشناسان با محرمانه‌ها و دین و دنیای مردم سروکار دارند، در جریان تصمیمات اصلی زندگی مراجعان خود هستند و آنها را در شغل و ازدواج و فرزندآوری و فرزندپروری همراهی می‌کنند و در سطح کلان، مهندسی جامعه را نیز بر عهده دارند.

دبیر اجرایی انجمن مشاوره‌ای ایران با بیان اینکه روانشناسی مانند مشاغل حوزه صنایع و کشاورزی نیست که هیئت تسهیل مقررات به آن ورود کند و مجوز دهد، تاکید کرد: به عبارتی دیگر صدور مجوز در این حوزه نباید طوری باشد که فقط نظارت‌های پسینی را داشته باشد و نظارت‌های پیشینی کنار گذاشته شود.

به گفته فکریان، برخورداری مشاوران و روانشناسان از تخصص لازم، اعتماد، صداقت، اصالت و اخلاق لازمه ورود آن‌ها به زندگی خصوصی مردم است و صرفاً با بارگذاری مدرک نمی‌توان مجوز کار روانشناسی و مشاوره‌ای را به افراد داد.

دبیر اجرایی انجمن مشاوره‌ای ایران در انتهای سخنان خود ضمن انتقاد از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و بیان اینکه این سازمان باید زودتر از اینها برای جدا کردن صنف روانشناسی از سایر صنوف اقدام می‌کرد، تصریح کرد: بیش از دو سال است که کسی نمی‌پرسد اعضای شورای این سازمان با کدام مجوز، سازمان را اداره می‌کنند و آیا مسئولان فعلی سازمان نظام روانشناسی مشروعیت قانونی دارند که همچنان در سازمان بوده و مسئولیت بر عهده دارند؟.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *